HELHETLIG PLAN FOR LESING 1. – 7. trinn Alle lærere er leselærere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
FYR Ny GIV
Leselos Ordforråd/metakognisjon
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Om å skrive om litterære tekster
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Framtida nå – les og forstå!
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Sammensatte tekster ?.
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Lesing og lesestrategier
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE. VAKSNE I KLASSEN: Ann Helen Tveit: Kontaktlærar Norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, KRLE, musikk, gym. Andreas.
Arbeid med skriving i innføringstilbud
Velkommen til foreldremøte i 2d
Språkløyper i Mylingen barnehage
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Kapittel 14: Tale og lytte
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

HELHETLIG PLAN FOR LESING 1. – 7. trinn Alle lærere er leselærere SELJEDALEN SKOLE HELHETLIG PLAN FOR LESING 1. – 7. trinn Alle lærere er leselærere

FORORD FORORD Gode språkferdigheter og lesing er nøkkelen til kunnskap. Det er redskap til å erobre ikke bare bøkenes verden, men for å greie seg i et moderne og komplisert samfunn. Å lære å lese, og å ha glede og nytte av å lese, er blant de viktigste læringsmål for elevene i skolen. Det påvirker hvordan de greier seg i andre fag, og kan ha stor betydning for den enkeltes personlige utvikling. Lese- og skriveopplæringen er ikke noe som er avgrenset til begynnertrinnet, men skal fortsette gjennom hele skoletiden, og i alle fag.

PRINSIPPER Skape engasjement og ambisjoner for lesing Utvikle språklige ferdigheter Ivareta og utvikle elevenes kodingsferdigheter Undervise i leseforståelse Kartlegge Vurdere

Prinsipp 1: Skape engasjement og ambisjoner for lesing Bibliotek-kurs / bibliotekbruk: Alle trinn ”Hjertetimen”: Alle trinnene Lesekampanje: Lesemåneden i november, alle trinn Leselyst: 4. – 6. trinn Bokkasse: 5. trinn Grip boka: 7. trinn Lydbøker: Hel klasse / individuelt Høytlesing: Lærer / elev Lesekvarten Ekstratiltak: Lesekurs - Våren 2. trinn - Høsten 3. trinn - Jan / feb: 4. trinn

Prinsipp 2: UTVIKLE SPRÅKLIGE FERDIGHETER La elevene forklare for hverandre (undervise andre) Fortellerstol: Elevene kommer frem enkeltvis og forteller / beskriver en gjenstand, hendelse eller en fagkunnskap Fremføring av sanger og tekster: Prosjekter på trinn: - FN-samling - Adventsamlinger - Vintersamling - 17.mai / vår-samling

Prinsipp 3: Ivareta og utvikle elevens kodingsferdigheter Prinsipp 3: Ivareta og utvikle elevenes kodingsferdigheter Grunnleggende lese - / skriveopplæring: Jørgen Frost språktrapp og språkleker: -fra lyd til bokstav -begynner med store bokstaver -(de små bokstavene blir også presentert) ”Seljeby” er en rammelek med vekt på førskriving, førlesing, telling og tallforståelse ”Hjertetime”: - elevene leser på sitt nivå – alle trinn - samarbeid med foreldre Lesing av fagtekster: Tankekart (se vedlegg), bilder, illustrasjoner, konkreter, høytlesing og refleksjoner over lest tekst og spørsmål Ordforråd / ordforklaring: ordbok (elevene noterer ord fra teksten som de ikke forstår – ordene forklares i plenum neste dag)

Prinsipp 4: Undervisning i leseforståelse Lesing av fagtekster: Tankekart (se vedlegg og ”Fagbok i bruk” - Lesesenteret), bilder, illustrasjoner, konkreter, høytlesing og refleksjoner over lest tekst og spørsmål Ordforråd / ordforklaring: ordbok (elevene noterer ord fra teksten som de ikke forstår – ordene forklares i plenum neste dag) Individuell lesing 15 min hver dag Høytlesing – refleksjon over lest tekst - spørsmål, gjenfortelle for hverandre Gi en kort info om hva innholdet er / nøkkelord, gjøre elevene nysgjerrige, lese høyt, samtale Bokanmeldelse (se vedlegg)

Prinsipp 5: Kartleggingsplan Tid Tiltak / Kartlegging Trinn Ansvarlig Prosedyre September Lesetest: Stas / Carlsten? Nasjonal prøve Kartlegging i leseferdighet UD Tove Kroghs tegnetest 2. 3., 4. og 6. trinn 5. trinn 7. trinn 1. trinn Kontaktlærer Spesped.team: Logoped Lesekurs PPT- enkelt- elever Desember ½ årsrapporter leveres, IOP vurdering 1. – 7. trinn Januar Nasjonal trivselstest (start: medio januar – april) Februar Søknadsfrist for topp-ressurs Mars Lesetest: Sras / Carlsten? Kartlegge språklige minoriteter 4. – 7. trinn 4. og7. trinn April Søknadsfrist for enkeltvedtak Mai Udir: Obligatoriske kartleggings-prøve: lesing Kommunal Digital kompetanseprøve 1., 2. og 3. trinn Juni

Prinsipp 6: Vurdering Prinsipp 6: Vurdering Vurdering av leseferdighet og leseforståelse Vurderingen må inneholde: - elevens engasjement - ambisjoner for lesing - språklige ferdigheter (tegnsetting, sjanger, intonasjon) - kodingsferdigheter - forståelse (henviser til ”Lesing er”) Lesing med tilbakemelding (”Hjertebok”) Observasjon og vurdering kontinuerlig Elevenes holdning til lesing kommer til uttrykk i den obligatoriske kartleggings-prøven (Udir) (holdningsskjema)

Vedlegg Vedlegg Tankekart: Alle trinn Tankekart: 5. – 7. trinn (VØL) Nynorskplan Seljedalen skole Holdningsskjema til UDIR (1. – 4. trinn)(Se eget hefte) Holdningsskjema til UDIR (5. – 7. trinn)(Se eget hefte)

Tankekart alle trinn Tankekart alle trinn

2. Tankekart 5. – 7- trinn VØL 2. Tankekart 5.–7.- trinn VØL Dette vet jeg Dette ønsker jeg å lære mer om Slik vil jeg arbeide Dette har jeg lært

3. ÅRSPLAN FOR NYNORSK SIDEMÅL, SELJEDALEN SKOLE NASJONALT SENTER FOR NYNORSK I OPPLÆRINGA Planen er laget med utgangspunkt i forslag til nynorsk barnelitteratur og undervisningsopplegg fra nynorsksenteret, Høgskulen i Volda. ”I Norge er både bokmål, nynorsk og samisk offisielle skriftspråk, og det tales mange ulike dialekter og sosiolekter, men også andre språk enn norsk. I dette språklige og kulturelle mangfoldet utvikler barn og unge sin språkkompetanse. Med utgangspunkt i denne språksituasjonen skal det legges til rette for at barn og unge får et bevisst forhold til språklig mangfold og lærer å skrive både bokmål og nynorsk”. Fra innledningen til Læreplan i norsk: Formål med faget.

KOMPETANSEMÅL I NORSK ETTER 2. TRINN SOM KAN KNYTTES TIL NYNORSK: Muntlige tekster 1 Leke, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, språklyder, ord og meningsbærende elementer. Skriftlege tekster 11 Finne skjønnlitteratur og faktabøker på biblioteket til egen lesing. 13 Uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegninger, bilder, musikk og bevegelser. Språk og kultur 15 Snakke om innhold og form i eldre og nyere sanger, regler og dikt. TRINN Læringsmål Hjelpemidlar, litteratur www.nynorsksenteret.no Fagområde K.mål 1.tr. Høyra og forstå høgtlesing Korlesing, læra utenat songar, rim, og regler Samtala om innhald, dramatisera, teikna, måla Nye ”Les for meg” ”Eventyrboka” Nynorsksenteret Rim, regler, eventyr, songar, songleikar Biletbøker Norsk Musikk 1 13 15 2.tr. Korlesing, utenatlæring Læra folkeviseleik

KOMPETANSEMÅL ETTER 4. TRINN SOM KAN KNYTTES TIL NYNORSK: Muntlige tekster 4. Gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, filmer, dataspill og TV- programmer 5 Framføre tekster for medelever Skriftlige tekster 6. Lese barnelitteratur og fagtekster for barn med flyt, sammenheng og forståelse for innholdet og beskrive egne litteraturvalg Språk og kultur 17 Samtale om et utvalg sanger, regler, dikt, fortellinger og eventyr fra fortid og nåtid på bokmål, nynorsk og i oversettelse fra samisk og andre kulturer 18 Uttrykke tanker om språk, personer og handlinger i tekster fra dagliglivet og i skjønnlitterære tekster fra ulike tider og kulturer 19 Beskrive likhet og forskjeller mellom et utvalg talemålsvarianter i Norge TRINN Læringsmål Hjelpemidlar, litteratur www.nynorsksenteret.no Fagområde K.mål 3.tr. Høyra og forstå høgtlesing Framføra dikt Lesa og fortelja gåter og visar Barnebøker og blad Tekstbasen fra Nynorsksenteret Norsk RLE Musikk 5 4.tr. Læra å laga eigne teikneseriar Lesa dikt, regler og songar Høyra skilnad på ulike norske dialektar Barnebøker og songbøker Tekstbasen og ”Teikneseriar” frå Nynorsksenteret Døme på dialektar Kunst og Håndverk 6 17 19

KOMPETANSEMÅL ETTER 7. TRINN SOM KAN KNYTTES TIL NYNORSK: Muntlige tekster: 1. Opptre i ulike språkroller gjennom rollespill og drama, opplesing, intervju og presentasjoner 3. Drøfte hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper av mennesker Skriftlige tekster: 7. Lese lengre norske og oversatte skjønnlitterere tekster, barnelitteratur og sakprosatekster på bokmål og nynorsk og uttrykke forståelse og leseopplevelser. 14. Eksperimentere med ulike språkvarianter i egen skriving på bokmål og nynorsk,dialekt og gruppespråk Sammensatte tekster: 22. Lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy 23. Bruke sang, musikk og bilder i framføringer og presentasjoner Språk og kultur 27. Presentere egne tolkninger av personer, handling og tema i et variert utvalg av barne og ungdomslitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk 28. Finne språklige særtrekk i sitt eget miljø og sammenligne med noen andre dialekter 29. Forklare noen likheter og forskjeller mellom muntlig og skriftlig språk, både nynorsk og bokmål

TRINN Læringsmål Hjelpemidlar, litteratur www.nynorsksenteret.no Fagområde K.mål 5.tr. -Høyra og forstå høgtlesing -Framføra korte rollespel og dikt -Lesa barnelitteratur etter forslag frå Nynorsksenteret -Bruka utdrag fra bøker i lydbok (Nynorsksenteret) Nynorsksenteret. Nynorskboka .no Norsk Musikk 1 7 6.tr. -Læra å laga eigne teikneseriar -framføra enkle rollespell frå nynorsk litteratur -Høyra ulike norske dialektar Nynorssenteret: Tegneseriar Nynorskboka.no 3 14 22 23 7.tr. -Lesa nynorsk litteratur -Samanlikna ord og uttrykk i bokmål og nynorsk Nynorsksenteret: Ivar Aasen senteret. Nynorsboka.no 27 28 29