Lek og Læring i barnehagen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnehagen som lærings- og danningsarena
Advertisements

Samhandling.
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Evaluering av september på blå
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
ROLLELEK ”Lekens kjennetegn er at den er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i, leken er ”på liksom”, den ligger utenfor det vi oppfatter.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ny rammeplan for barnehagen
Barns læring, voksnes ansvar!
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
-ikke bare for zippylæreren…
"God bagasje på livets reise."
Barnehagen som språkarena
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Fritid med Bistand.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Deltakende læring.
Estetiske læreprosesser i barnehagen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Velkommen til foreldremøte i Holvik barnehage i Grendahuset i Vågsvåg høsten 2015.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Helsesøsterkongressen 2017
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Lek og Læring i barnehagen Hva fokuserer vi på? -Læringsperspektiver og perspektiver på lekens funksjon i barns liv

Læring – hva er det? Syn på hvordan læring foregår Ofte enighet om at læring avhenger av aktiviteten hos/i den som lærer Når vi lærer, foregår det en endring i oss, vi har oppdaget nye sammenhenger og fått en ny forståelse

Formell læring Nedfelt i skriftlig styrings verktøy for barnehagen som f. eks årsplaner, ukeplaner m.m. Personalet planlegger og organiserer læringssituasjoner Hva ønsker vi at barna skal lære?

Uformell læring Er preget av her- og –nå situasjoner i lek, oppdragelse og annen samhandling Barnestyrt lek er en sentral læringsarena for uformell læring i barnehagen Barnehagene skal jobbe for å styrke barns læring i uformelle læringssituasjoner

Formell vs. Uformell læring I organisert lek er det mange ting barn kan lære –også mere enn det personalet har planlagt Kommunikasjon / budskap tolkes av mottakeren. «Skjult læring» – utover kunnskap om introduserte temaet (F.eks. prosjektarbeid) lærer barn bl.a sosiale og motoriske ferdigheter.

Læringsperspektiver i Rammeplanen Læringsbegrepet brukes i svært vid forstand En helhetspedagogisk tilnærming Fokus på det individuelle barnets og dets rettigheter, samtidig som det ser barnet som en helhet i samspill med andre Legger vekt på barns medvirkning

Læringsperspektiver i barnehagens praksis Forankres det praktiske arbeidet i en helhetlig tilnærming til læring. Hva sier din årsplan om læring? Ivaretar årsplanen det som står i Rammeplanen ang. læring?

Fokus på læring i bhg – utfordring eller nødvendighet Å legge vekt på læring har blitt tillagt stor vekt det siste tiåret Ligger det omsorg i meningsfull læring? Begrepene omsorg og læring må integreres og sees i sammenheng med hverandre (Bae og Lillemyr, 2011

Hva er lek? Hva er lek? ”Lek er ikke bare lek”. Lek gir glede og er lystbetont. Å leke er ”å late som om”. Fantasien får fritt spillerom samtidig som leken kan gi orden, spenning og være en forberedelse til ”den voksnes verden.” Leken er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i. Det er barnet som har kontroll over sin medvirkning i leken og tar ansvar for den. Gjennom lek fremmes også barnets utvikling på alle områder: Intellektuelt, språklig, fysisk, sosialt og emosjonelt. I leken utvikler og styrker barnet sin identitet og selvfølelse.

Fri lek, basert på egen motivasjon og eget initiativ Lek er først og fremst noe barnet opplever som morsomt og gledesfylt – noe barnet har lyst til å gjøre av egen fri vilje. Leken er helt på barnas initiativ, enten de setter den i gang selv, eller har lyst til å være med på noe andre inviterer til. Barnet tenker ikke at «nå lærer jeg noe», eller «nå er jeg flink», og det opplever noe som vi kaller «flyt». Flyt er når barnet har liten indre motstand, kan glemme seg selv og bare være til stede i aktiviteten. Barnet har en sterk opplevelse av frihet og kan utfolde seg fritt

Lek gjenspeiles i Rammeplanen «Leken har egenverdi og er en viktig side ved barnekulturen.» I et leke fellesskap legges grunnlaget for vennskap med hverandre. Barn som ikke deltar i lek, holdes utenfor eller ødelegger andres lek må gis særskilt oppfølging.

Hvorfor er leken så viktig? > Gjennom leken får barna venner. > Gjennom leken lærer barna å være blant ulike mennesker. > Gjennom leken lærer barna å krangle, diskuterer og til slutt bli enige. > Gjennom leken lærer barna å forhandle. > Gjennom lek får barna prøve ut sin innflytelse i forholdet til andre barn

Ulike former for lek •Rollelek •Funksjonslek •Bevegelseslek •Språklig lek •Konstruksjonlek •Kategoriseringslek •Reseptiv lek •Regellek

Bearbeiding gjennom leken Voksenrollen i lek og læring •Voksenrollen og voksnes deltagelse i lek = begrunnet og bevisst! De voksne kan: –være lekens beskytter –hjelpe barn til deltagelse –lekekamerat for å øke status –videreutvikle lek –være en støtte og inspirator –”styre” leken ved behov –lede aktiviteten over til noe nytt

Læring gjennom lek - samhandlingskompetanse Barn lærer og utvikler en sammensatt kompetanse gjennom leken. Ved å late som, går barna inn i sin egen forestillingsverden, tar andres perspektiv og gir form til tanker og følelser (Rammeplanen)

Voksenrollen i lek og læring •Voksenrollen og voksnes deltagelse i lek = begrunnet og bevisst! De voksne kan: –være lekens beskytter –hjelpe barn til deltagelse –lekekamerat for å øke status –videreutvikle lek –være en støtte og inspirator –”styre” leken ved behov –lede aktiviteten over til noe nytt