Tele og data 1 Er teknologi løsningen på læring i arbeid? Forsker Rolf Kenneth Rolfsen SINTEF, 2002.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
Lederutvikling og skreddersøm
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Betydning av prosjektkompetanse
Veiledet lesing Mørkved skole
Christian Waale Hansen
Hvordan lykkes med eLæring?
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Skien kommune.
Management TeamAnalyse. 2 Hvorfor (1) Bedriftskultur Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Strategier og kompetanse
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Organisering av IKT området
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Innovationskraft Innovasjonskraft er å kontinuerlig våge og orke å tenke nytt.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Master of Science in Innovation and Entrepreneurship 2005/2006 ENT 4400: Innovation Strategy and Management TRONN Å. SKJERSTAD Tel Mail:
Utvikling og utnyttelse av virksomheters kunnskap DND Meetup, 11. sept Frank Lillehagen.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Bedrift - pedagogikk utfordringer for pedagogikk - her er vi på etterskudd –implisitt læring –selvstyrt læring –jobbintegrert –organisasjonslæring 3 typer.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: LAP - Læring og kompetansebygging.
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Nemlig; Visjoner og resultater Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Læring i små og mellomstore bedrifter Lærings- strategier i SMB KUV/NFR Working life changes and the training of older workers Eus 4.ramme- program Nett-og.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Effektiv undervisning
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
2021.AI.
Relevant questions for the Reference Group
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Innovasjon i lokalarbeidet
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Tele og data 1 Er teknologi løsningen på læring i arbeid? Forsker Rolf Kenneth Rolfsen SINTEF, 2002

Tele og data 2 hensikt krenke teknologipositivismen reflektere over noen utfordringer dele noen erfaringer påpeke konvergens pusse pokalen

Tele og data 3 prosjekter LAP Læring og kunnskapsbygging på arbeidsplassen Levende kunnskap Læring og forvaltning av kunnskap i organisasjoner AIS Avansert Intranett Samarbeid

Tele og data 4 nettbasert læring et viktig virkemiddel for bedrifter i kunnskapssamfunnet? ja: kompetanse [læring] innovasjon [læring] glede og individuell utvikling [læring] interaksjon [teknologi] distribusjon [teknologi] informasjonsbehandling [teknologi] men: bedriften må selv gi mening i begrepene ”nettbasert læring” og ”læring i arbeid” skreddersøm (i utvidet betydning) er viktig

Tele og data 5 fokus i eLæringsindustrien sett gjennom mine briller (kanskje vel kritisk …) kurs og eLæringsobjekter teknologi administrasjonssystemer (LMS’er) konferansesystemer innhold predefinerte læringsstrategier/prosesser pensumbok med tester fokus på læring som primæraktiviteten vi begynner å se bevegelse mot konvergensen eLæring og kunnskapsledelse “Never has the link between Knowledge Management and e-learning been stronger. According to Gartner, 70% of organisations implementing Knowledge Management intend to include e-learning technology and organisationally within their strategy.” (In the synopsis to the Knowledge Management session at Online Educa Berlin, 2002)

Tele og data 6 problemområde Støtte Læring I Arbeid støtte(teknologisk, organisatorisk, individuelt,...) læring(tilegne, anvende, kunnskap,...) i(samtidig, tilknyttet, en del av,...) arbeid(symbolsk, materielt, samhandling,...) læring en sekundæraktivitet kunnskapsbygging

Tele og data 7 abstraksjonen: læring i arbeid er læringen integrert med / en del av arbeidet? er læringen tilknyttet arbeidet? skjer læringen samtidig med arbeidet? er det to separate aktiviteter? hvor går grensene og er det noen grenser? > grensene tegnes med forståelse av ord >> skap heller konkrete og gjenkjennelige bilder >>> fokuser på innføring (fremtiden) fra første dag hva er nærhet? Ikke teknologi, men aktivitet

Tele og data 8 flere ord om nærhet lærer med IKTIKT = læringsmateriell lærer gjennom IKTIKT = medium (”lære og lære”) lærer gjennom arbeid >> arbeid = medium (”lære og lære”)?

Tele og data 9 (system)utvikling hensikt: utvikle og innføre støtte for læring i arbeid ide: bygge videre på eksisterende ”læringsmønstre” viktig aspekt ved støtteverktøyene: støtteverktøy (mentale/fysiske/virtuelle) støtteverktøy for å støtte ”støtteaktiviteten” bør være rimelig fjern fra bevisstheten analogier: andre støttesystemer systemer for kunnskapsledelse (kunnskapsspredning) samarbeidsomgivelser (Gruppevare etc.) felles informasjonsrom

Tele og data 10 utvikle støtte for læring i arbeid individ (mål, motivasjon, holdning, meningsbærer, strategi...) organisasjon (mål, kultur, samhandling, identitet, struktur, strategi...) teknologi (funksjon, enbruker, flerbruker...) spenninger mellom dem pedagogikk som en kryssende dimensjonen læringsmål og fagdidaktikk Balansere hard og myk kunnskap

Tele og data 11 utfordringer (erfaringer) synliggjøre ”sekundæraktiviteten” (læringen) gjøre det ubevisste bevisst (tause - eksplisitt) individuelle læringsstrategier blir avbildet ned i stereotyper (modell - virkelighet) deduserer ned verdiskapende aktiviteter (formell - realkompetanse, kostand - investering) komme ned fra abstraksjonens høyborg (modell - virkelighet) møte konfliktene (monolog - dialog) implementere læringsstøtte - en læringsprosess og hva er resultatet og når er man utlært?

Tele og data 12 tips og tråder: forankre og utvikle forankring på alle nivåer ide (hva menes med læring i arbeid?) dialog, scenarier, rike bilder, dilemmaer, konflikter og myter holdning (hvorfor er dette viktig?) engasememt og iver, få tak i de kule folka dialog, dilemmaer, konflikter og myter utvikle ny/forbedre læringspraksis “den forlenede arm”: et implementeringsmål (utvikle bruk) “lære og lære”: et læringsmål ledelse: tilrettelegge og stimmulere “styrken til de løse endene” - emergente prosesse

Tele og data 13 Takk for meg between the idea and the reality between the motion and the act falls the shadow Extract from ‘The Hollow Men’ (Eliot, 1990, p 80)

Tele og data 14 hvorfor gruppevare mislykkes (Grudin) kost/nytte skjevhet: noen blir pålagt tilleggsarbeid som gjerne selv ikke har direkte utbytte (gevinst) av aktiviteter og funksjonalitet som volder: strider mot sosiale tabuer, truer eksisterende politiske strukturere, eller demotiverer brukerer støtter ikke unntakshåndtering og improvisering: som karakteriserer mye av gruppeaktivitet. vi mislykkes i å lære fra erfaringer: komplekse applikasjoner med uoversiktlige hindringer til meningsfylte, generaliserbare analyser og evalueringer våre intuisjoner er spesielt fattige for flerbruker applikasjoner

Tele og data 15 kunnskapssyn (pragmatisk) kunnskap som skaper verdi, for individet og bedriften kunnskap i aktivitet kunnskap basert på relasjoner kunnskap som det vi gjør, ikke noe vi har bedriftens kunnskap er det vi greier å skape sammen

Tele og data 16 Kunnskapsledelse og læring Møtes Snowden (3nd generation of KM) ”Encouraging multiple informal communities throughout the company is a critical step toward innovation” (Snowden)

Tele og data 17 Gartner 1 “Never has the link between Knowledge Management and e-learning been stronger. According to Gartner, 70% of organisations implementing Knowledge Management intend to include e-learning technology and organisationally within their strategy.” (In the synopsis to the Knowledge Management session at Online Educa Berlin, 2002)

Tele og data 18 Gartner 2 ”According to Gartner's current estimates, by 2004 the core functions of integrated document management will play a key role in 90 per cent of all e-learning products. In the future, document management software providers will have to integrate functions to allow better learning content management, as well as offering workflow, content management and team working. Gartner says, this will create what are known as "Smart Enterprise Suites". July 10, 2002 at

Tele og data 19 The Merging of E-Learning and KM Embedded Help Performance support EPSS Wizards Knowledge Management Traditional KM Combined e-learning/KM Classroom Replication Self-packed courseware Virtual classroom Simulations Self-building simulations Games Just in time Just in case Convergent (discrete-path) Divergent (infinite-path)

Tele og data 20 kommunikasjon i systemutvikling propaganda dialog symmetrisk/asymmetrisk forhandling retorikk

Tele og data 21 Convergence of KM and e-learning Just-In-Time Knowledge Future Deliver knowledge needed to perform a task when it is needed … in context Help Desk Plus

Tele og data 22 dimensjoner avsatt tid grunnleggende utenfor arbeidsprosessen gjennomtenkt pedagogikk bevisst læringsfokus ”Just in case” ”Just in time” ikke avsatt tid løse problem, tips og triks kontinuerlig (Discrete) ”læring” ikke bevisst pedagogikk bolk-læring i arbeidsprosessen ”ubevisst” læringsfokus realkompetanse formalkompetanse

Tele og data 23 konvergens læring problemløsning interaksjon kommunikasjon informasjon kunnskapsbygging arbeid