Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Management TeamAnalyse. 2 Hvorfor (1) Bedriftskultur Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Management TeamAnalyse. 2 Hvorfor (1) Bedriftskultur Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006."— Utskrift av presentasjonen:

1 Management TeamAnalyse

2 2 Hvorfor (1) Bedriftskultur Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006

3 3 Hvorfor (2) 2006 Best practices 1.Leadership practice 2.Leadership development 3.Intact teams 4.High potentials 1.Leadership practice 2.Leadership development 3.Intact teams 4.High potentials Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006 Seniorledere: 1 av 3 går av de neste 10 årene. Kan de erstattes internt? Samtidig sitter flere og flere ledere utrygt. Seniorledere: 1 av 3 går av de neste 10 årene. Kan de erstattes internt? Samtidig sitter flere og flere ledere utrygt.

4 4 Hvorfor (3) 2006 Best practices ”... 1,279 companies... seven practices... 74 per cent of the variance in having the right number and the right kind of leaders.” ”CEOs of the top companies devote a considerable amount of time and energy making leadership work....... outdoor activity based programs and paper based self- study... does not give us good leaders. Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006

5 5 Strategisk utviklingsarbeid Bare 10-15% av organisasjonsendringer har ønsket effekt, 60-70% er negative. Gruppedynamikk må og kan planlegges –ny og gammel kultur, symboler og roller –prosess * innhold * målsettinger –medlemmenes personlighet og roller –kvalitetssikre faser inkl konflikthåndtering Gruppeprosesser nøkkel til god ledelse Det kan gjøres bedre

6 6 Management teamanalyse Fra personlighet til gruppedynamikk Fokus på psykologiske prosesser - gruppens atferd - refleksjon Selverkjennelse Prosesser vs innhold

7 7 Personlighetstest (1) Femfaktormodellen God validitet Sertifiserte brukere Et samarbeid med EcoNova og UiO BI’s masterstudenter

8 8 Personlighetstest (2) Inngår i teamanalysen Gir gjenkjennelse evt selvinnsikt Sterke sider (= energi) Mønster (= dynamikk, blokkeringer) Interesser (= motivasjon, jobbmatch) Personlig debriefing

9 9 Gruppedynamikk (1) Case #1: Fil mag i psykologi

10 10 Gruppedynamikk (2) Case #2: Team 3000

11 11 Gruppedynamikk (3) Case #3: Selgere

12 12 Workshop A Evaluering av eget team 23 spørsmål 3 områder 360 o mulig

13 13 Workshop A Endringer i atferd Verifisere Forbedringer nødvendig Terskelverdi Gjennomsnitt av svarene basert på egen vurdering

14 14 Workshop B Oil, Stockholm © Oil Operations Leadership AB

15 15 Workshop B FOKUS 1. Försäljningsattityd 11. Försäljningsavdelningens förankring i hela organisationen 12. Försäljningsledning 16.Rekrytering. Utveckling och avveckling. 17. Motivation 20. Anställningsvillkor 21. Utvecklingssamtal

16 16 Multinasjonale team Kulturelle variabler Forskjeller og likheter må inn i analysen Mange modeller, noen er dessverre ”feil”. Source: Schwartz Value Survey

17 17 Oppsummering Fasilitert gruppe –Egen dynamikk, blokkeringer, energi –Styrker og forbedringsområder –Fokus på prosessnivå, ikke innhold Executive coaching –Sikre oppfølging på kritiske områder –Strategisk utviklingsarbeid Full teamanalyse

18 18 Two-way bike Full teamanalyse

19 19 Chinese Wall Full teamanalyse

20 20 EQ Full teamanalyse

21 21 Understood Full teamanalyse


Laste ned ppt "Management TeamAnalyse. 2 Hvorfor (1) Bedriftskultur Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google