Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRagnhild Berg Endret for 9 år siden
1
Management TeamAnalyse
2
2 Hvorfor (1) Bedriftskultur Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006
3
3 Hvorfor (2) 2006 Best practices 1.Leadership practice 2.Leadership development 3.Intact teams 4.High potentials 1.Leadership practice 2.Leadership development 3.Intact teams 4.High potentials Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006 Seniorledere: 1 av 3 går av de neste 10 årene. Kan de erstattes internt? Samtidig sitter flere og flere ledere utrygt. Seniorledere: 1 av 3 går av de neste 10 årene. Kan de erstattes internt? Samtidig sitter flere og flere ledere utrygt.
4
4 Hvorfor (3) 2006 Best practices ”... 1,279 companies... seven practices... 74 per cent of the variance in having the right number and the right kind of leaders.” ”CEOs of the top companies devote a considerable amount of time and energy making leadership work....... outdoor activity based programs and paper based self- study... does not give us good leaders. Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006
5
5 Strategisk utviklingsarbeid Bare 10-15% av organisasjonsendringer har ønsket effekt, 60-70% er negative. Gruppedynamikk må og kan planlegges –ny og gammel kultur, symboler og roller –prosess * innhold * målsettinger –medlemmenes personlighet og roller –kvalitetssikre faser inkl konflikthåndtering Gruppeprosesser nøkkel til god ledelse Det kan gjøres bedre
6
6 Management teamanalyse Fra personlighet til gruppedynamikk Fokus på psykologiske prosesser - gruppens atferd - refleksjon Selverkjennelse Prosesser vs innhold
7
7 Personlighetstest (1) Femfaktormodellen God validitet Sertifiserte brukere Et samarbeid med EcoNova og UiO BI’s masterstudenter
8
8 Personlighetstest (2) Inngår i teamanalysen Gir gjenkjennelse evt selvinnsikt Sterke sider (= energi) Mønster (= dynamikk, blokkeringer) Interesser (= motivasjon, jobbmatch) Personlig debriefing
9
9 Gruppedynamikk (1) Case #1: Fil mag i psykologi
10
10 Gruppedynamikk (2) Case #2: Team 3000
11
11 Gruppedynamikk (3) Case #3: Selgere
12
12 Workshop A Evaluering av eget team 23 spørsmål 3 områder 360 o mulig
13
13 Workshop A Endringer i atferd Verifisere Forbedringer nødvendig Terskelverdi Gjennomsnitt av svarene basert på egen vurdering
14
14 Workshop B Oil, Stockholm © Oil Operations Leadership AB
15
15 Workshop B FOKUS 1. Försäljningsattityd 11. Försäljningsavdelningens förankring i hela organisationen 12. Försäljningsledning 16.Rekrytering. Utveckling och avveckling. 17. Motivation 20. Anställningsvillkor 21. Utvecklingssamtal
16
16 Multinasjonale team Kulturelle variabler Forskjeller og likheter må inn i analysen Mange modeller, noen er dessverre ”feil”. Source: Schwartz Value Survey
17
17 Oppsummering Fasilitert gruppe –Egen dynamikk, blokkeringer, energi –Styrker og forbedringsområder –Fokus på prosessnivå, ikke innhold Executive coaching –Sikre oppfølging på kritiske områder –Strategisk utviklingsarbeid Full teamanalyse
18
18 Two-way bike Full teamanalyse
19
19 Chinese Wall Full teamanalyse
20
20 EQ Full teamanalyse
21
21 Understood Full teamanalyse
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.