Hovedfaser og strategier i veiledningsløpet Kaare Skagen Höyskolen i Oslo
Former for veiledning Lengre, sammenhengende veiledningsforløp Kortere veiledningsmuligheter Veiledningslike samtaler
Kjennetegn på veiledningsforløp Større eller mindre muligheter for planlegging Varierende tidsavstand til yrkesutøvelsen Strategi må tilpasses veiledningsforløpet
Veiledningsstrategier En strategi bør foreligge Grader av nødvendighet Hvilke deler av strategier virket, hvilke virket ikke?
Hovedfaser og strategier i veiledningsforløpet(1) Utforskende og indirekte veiledning Utforskende og mer direkte veiledning Rådgivende og veivisende veiledning
Hva er en rolle? Hva er en rolle? Rolleforståelse og rolleaksept en personlig sak
Hva er en god veiledningsrolle? (1) Ærlige og tydelige budskaper Likegyldighet er ille Svar på spørsmål
Hva er en god veiledningsrolle? (2) Formidle informasjon Ta den veiledede alvorlig
Veilederkompetanse Kunnskap om veiledningstema Veiledningsferdigheter Personlige forutsetninger
Personlige forutsetninger Vesentlig for veiledningen Kontrollert innlevelse, avslappet, ikke påtrengende, tillitsfull, selvsikker og spørrende Oppfølging av ideer, tanker og følelser
Rolleforståelse og forventninger (1) Rollefortolkning er vesentlig for kunne legge en strategi og utføre den Veilederens eget profesjonelle selvbilde Veilederens oppgaveforståelse
Rolleforståelse og forventninger (2) Veilederen har et profesjonelt ansvar Veilederen må balansere formidling mot lytting Veilederen må være realistisk
Rolleforståelse og forventninger (3) Hvilke forventninger har den veiledede? Hvor stanser veilederens oppgaver? Hvor begynner den veilededes plikter?
Rolleforståelse og forventninger (4) Bygge tillit gjennom ærlighet og realisme Husker hele veiledningsforløpet Viser profesjonell interesse
Rolleforståelse og forventninger (5) Veilederen som reformagent? Veilederen som oppdagelsesassistent Noe av ytterste vitkighet?
Utforskende og indirekte veiledning(1) Følge den veilededes beskrivelse Årvåkenhet og oppmerksomhet Kognitiv empati
Utforskende og indirekte veiledning(2) Avventende Ekte interesse og lytting Tilbakemelding med hovedtrekk av den veilededes beskrivelse
Utforskende og mer direkte veiledning Lansere nye tankebaner Ta opp selvmotsigelser Veilederens eget perspektiv
Rådgivende og veivisende veiledning Velge ut og undersøke handlingsmuligheter Planlegge handlingsfasen Fastholde handlingsalternativer
Hva er lov i veiledning? Alt er lov? Profesjonelle, etiske standarder gir rammer Teori, forskning, modeller inspirerer
Relevant litteratur Hermundur Sigmundsson og Monika Hage: Ferdighetsutvikling, 2005 Kaare Skagen: I veiledningens landskap, 2012 Kaare Skagen: Læreren som elsket å undervise, 2006
Takk for oppmerksomheten!
Da er det benstrekk.....