Hovedfaser og strategier i veiledningsløpet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Generelt ved medarbeidersamtaler
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Geir Halland PLU, NTNU Tromsø 20.april 2007
Mestring.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
GROW modellen.
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Antonovsky`s salutogenesemodell
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
-En artig og attraktiv skole hvor alle er unike spiller på lag VELKOMMEN Foresatte ved studiespesialisering vg 1 Byåsen videregående skole 2009/2010.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Veiledning av studenter
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Mål og læring hos elever
VEILEDNING – BEGREPER, MODELLER, TEORIER
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
PEL-eksamen Glu 5-10.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Prosjektoppgaven.
Helsesøsterkongressen 2017
Muntlig vurdering – å veilede andre
Grunnleggende om veiledning
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjonsformer
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Utskrift av presentasjonen:

Hovedfaser og strategier i veiledningsløpet Kaare Skagen Höyskolen i Oslo

Former for veiledning Lengre, sammenhengende veiledningsforløp Kortere veiledningsmuligheter Veiledningslike samtaler

Kjennetegn på veiledningsforløp Større eller mindre muligheter for planlegging Varierende tidsavstand til yrkesutøvelsen Strategi må tilpasses veiledningsforløpet

Veiledningsstrategier En strategi bør foreligge Grader av nødvendighet Hvilke deler av strategier virket, hvilke virket ikke?

Hovedfaser og strategier i veiledningsforløpet(1) Utforskende og indirekte veiledning Utforskende og mer direkte veiledning Rådgivende og veivisende veiledning

Hva er en rolle? Hva er en rolle? Rolleforståelse og rolleaksept en personlig sak

Hva er en god veiledningsrolle? (1) Ærlige og tydelige budskaper Likegyldighet er ille Svar på spørsmål

Hva er en god veiledningsrolle? (2) Formidle informasjon Ta den veiledede alvorlig

Veilederkompetanse Kunnskap om veiledningstema Veiledningsferdigheter Personlige forutsetninger

Personlige forutsetninger Vesentlig for veiledningen Kontrollert innlevelse, avslappet, ikke påtrengende, tillitsfull, selvsikker og spørrende Oppfølging av ideer, tanker og følelser

Rolleforståelse og forventninger (1) Rollefortolkning er vesentlig for kunne legge en strategi og utføre den Veilederens eget profesjonelle selvbilde Veilederens oppgaveforståelse

Rolleforståelse og forventninger (2) Veilederen har et profesjonelt ansvar Veilederen må balansere formidling mot lytting Veilederen må være realistisk

Rolleforståelse og forventninger (3) Hvilke forventninger har den veiledede? Hvor stanser veilederens oppgaver? Hvor begynner den veilededes plikter?

Rolleforståelse og forventninger (4) Bygge tillit gjennom ærlighet og realisme Husker hele veiledningsforløpet Viser profesjonell interesse

Rolleforståelse og forventninger (5) Veilederen som reformagent? Veilederen som oppdagelsesassistent Noe av ytterste vitkighet?

Utforskende og indirekte veiledning(1) Følge den veilededes beskrivelse Årvåkenhet og oppmerksomhet Kognitiv empati

Utforskende og indirekte veiledning(2) Avventende Ekte interesse og lytting Tilbakemelding med hovedtrekk av den veilededes beskrivelse

Utforskende og mer direkte veiledning Lansere nye tankebaner Ta opp selvmotsigelser Veilederens eget perspektiv

Rådgivende og veivisende veiledning Velge ut og undersøke handlingsmuligheter Planlegge handlingsfasen Fastholde handlingsalternativer

Hva er lov i veiledning? Alt er lov? Profesjonelle, etiske standarder gir rammer Teori, forskning, modeller inspirerer

Relevant litteratur Hermundur Sigmundsson og Monika Hage: Ferdighetsutvikling, 2005 Kaare Skagen: I veiledningens landskap, 2012 Kaare Skagen: Læreren som elsket å undervise, 2006

Takk for oppmerksomheten!

Da er det benstrekk.....