Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Fra prøving og feiling til
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Leir-genial trosopplæring
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Nettvett.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
KLASSELEDELSE.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
 Hvordan kan skolens ledelse bidra til lärernes og sin egen profesjonelle utvikling gjennom aksjonsforskning? Av Else Stjernström, Universitetet i Tromsö,
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Menigheter I Forvandling Brobygging mellom menigheten og vår tids kultur gjennom evangelisasjon – fra begivenhet til prosess.
Språk og sosialisering
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Dialogen som pedagogisk verktøy
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Kompetente barn og unge
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk utviklingsarbeid
Roller og forventninger: La Stå! Kap. 12
Lærerprofesjonens etiske plattform
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Hvordan skape og opprettholde læringstrykket i organisasjonen? Vårsymposium Drammen 21.april 2009 Jarl Inge Wærness
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Mål for ungdomsfeltet av Erasmus+ ►Forbedre ungdommenes nøkkelkompetanser ►Styrke ungdoms deltakelse i demokratiet ►Aktivt medborgerskap.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Etikk i pedagogisk arbeid
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Tema: Kommunikasjon i team
Cafédialog – elevmedvirkning
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Lokal arbeidstidsavtale
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Skolevandring.
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Skoleledelse og skoleutvikling
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Vi Bygge VerdiSett Ledersamling 2 Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Bratteberg skule- ein pedagogisk organisasjon i utvikling 1.-7.årssteg ca.40 tilsette “Fra ord til handling”, Lesing og SOL Læring på alle nivå.
Aksjonslæring - kjernen i en lærende organisasjon
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Utskrift av presentasjonen:

Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009

Bjørn Overland Kvalitetsvurdering Dagens kultur, strukturer, prosesser og resultater A Ønsket kultur, strukturer, prosesser og resultater B Skoleutvikling/ aksjonslæring C

Bjørn Overland Gap-analyse Ønsket situasjon (M) Situasjon (S) Aksjon (T)

Bjørn Overland Vurdering av kvaliteter i egen organisasjon (Overland, 1997) Åpenhet for kritikk og læring Hindringer for refleksjon Evaluering og refleksjon i utviklingsprosjekter Samarbeid om å utvikle ny praksis Ledelsen skaper et klima for skoleutvikling Utvikling av skolen som lærende organisasjon

Bjørn Overland Signifikante forskjeller i vurdering Rektorgruppa og mellomledergruppa har ulike vurderinger Rektorene er mer positive enn mellomlederne Den profesjonelle samtalen i ledergruppene der rektorene og mellomlederne deltar, har ikke bidratt til en felles forståelse av dagens situasjon

Bjørn Overland HarmonikulturLæringskultur Forsvar mot informasjon Søker informasjon selv om den som kan vekke uro, kan vekke uro, føles truende føles truende eller pinlig eller pinlig Forsvarsrutiner Frihet og likeverdighet Styrke: å vinne kampe Styrke: mot til vurdering og refleksjon Antilærende samtale Lærende dialog Lav beredskap til kvalitetsvurdering Høy beredskap til kvalitetsvurdering og handling

Bjørn Overland Lærende dialog – ITP metoden Individuelt: Vurder situasjonen. Begrunn vurderingene. Skriv ned stikkord.Motiver deg til å fortelle det du vet, selv om du frykter å si det. Dialog i teamene: De individuelle vurderingene legges fram. Forsøk å komme fram til en vurdering som alle kan akseptere. Lag en oppsummering av dialogen. Husk: Det er tegn på styrke å føle sårbarhet og mot til vurdering.

Bjørn Overland Dialog i plenum: Teamene legger fram sine vurderinger. Reflekter sammen over hva som er sagt og hvordan vurderingene kan følges opp med handling.

Bjørn Overland Ha tro på at andre har stor evne til refleksjon og selvvurdering Husk at dine vurderinger kan bidra til å øke andres evne til å vurdere egne verdier, normer og grunnleggende antakelser. Denne evnene er svært viktig i et lærende fellesskap.