Vurdering for læring i Fremmedspråk en Europeisk dimensjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Advertisements

Litt mer om PRIMTALL.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Vurdering planlegging i Kunnskapsløftet en motbølge til testkulturen?
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Tilpasset opplæring Inger Langseth PLU
Metakognitive læringsstrategier og tren tanken
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Vurdering for læring i Kunnkapsløftet en Europeisk dimensjon
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Sluttvurdering Lokalgitt eksamen
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Digital kompetanse i Mat og helse
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en praktisk tilnærming
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Praksislærermøte GLSM-praksis
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Bokpresentasjon Bergen
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Vurdering for læring i Kunnkapsløftet en motbølge til testkulturen?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Forelesning Diskursanalyse
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Workshop Engelsk eksamen
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
Vurdering og undervisning
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Revidert læreplan i engelsk
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Vurderingskriterier enkel versjon
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Innføringsprosjektet
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring i Fremmedspråk en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning

Innhold Læreplanen L06 Nasjonale prøver Språkpermene Vurdering NY Hvordan kan læreren utvikle egenvurdering hos elevene? Delmål sjangerforståelse vurderingskriterier Europarådet Rammeverket CEFR 2001 Language Educational Policy Profile for Norway 2004

Affektive filtre - motivasjon Mestring +6 5 -4 - -3 - - -2 - - - -1 C2++++++ C1+++++ B2++++ B1+++ A2++ A1+ 100 år . No, you can’t– Yes, we can – Yes, you can - Yes, I can

Kommunikasjon – bruk av språket Feil kan være et tegn på fremgang På et visst språklig nivå vil språkproduksjonen preges av språklig eksperimentering og dermed oppstår feil som må betraktes som tegn på fremgang. (Europarådet: Brian North 2007) B1 – eleven (YF engelsk, Nivå 2 fremmedspråk)

Metakognisjon – faglig refleksjon Innsats Skal ikke vurderes med karakter Ingen innsats - ingen karakter Innsats - karakter bestått Slapp innsats - trekk i karakter Kompetanse I can do-kompetansemål Accountability- nasjonale prøver etc. Employability - hva etterspøres 40 år Hvor mye vil du? - Hva kan jeg?

Metakognisjon - egenvurdering At the end of the day, all that matters educationally is self-assessment. (…) In terms of a specific agenda for assessment and learning, nothing has a higher place than ensuring the development of students' abilities to self assess. (David Boud 1998) 3 (…)unless we enable students to take responsibility for making judgements about their learning we are failing to equip them for learning in the future. If our students become effective assessors of their own learning we have assisted them to become lifelong learners.

Endring av tradisjoner Tilpasset opplæring Synliggjøre planlegging Utvikle mål og vurderingskriterier sammen med elevene Ansvarliggjøre eleven i arbeidet Vurderingsmønster sjekke dag for dag, måned, termin, kurs Sette deg mål - vite hvordan du kan nå målene - vurdere din egen måloppnåelse

TEMA en samling kompetansemål fra læreplanen Delmål lokalt/individuelt (hva) Sjanger nasjonalt (hvordan) Språk lokalt/individuelt (grad av måloppnåelse) Vurdering Kriterier Lokale (delmål –innhold) Kriterier Nasjonale (sjanger – form, struktur) Kriterier Internasjonale (språk- formidlingsevne) Heike Speitz sier UDIR vil se på vurdering og Rammeverket. S 180: CEF: bruk av deskriptorer som viser hva og hvordan elevene kan jobbe øker læringsutbyttet.

Vurdering for læring I Planlegge undervisningen sammen med elevene? Delmål Fire modeller - Begrep som strukturerer innholdet

A DELMÅL kompetanse definert som domener (eks) Europarådet – Rammeverket: Domener x: personal, public, occupational, educational Domener y: location, Institutions, Persons, Objects, Events, Operations, texts Hvordan vet du at du har deket det viktigste ved et tema?

B DELMÅL Kompetanse definert som kompetanser Europarådet - Rammeverket: Savoir Knowledge, Kunnskap: Resulting from experience (empirical) or formal learning (academic) Fakta, begrep, puggestoff, sjangerkunnskap Savoir-faire Skills and know how, ferdigheter: Ability to carry out procedures, facilitated by the acquisition of knowledge Lese og forstå en tekst, skrive en tekst, presentere muntlig etc. Savoir-être Existential competence, holdninger: The sum of individual characteristics, personality traits, attitudes, view of others, willingness to engage with others in social interaction Diskutere, utfordre, filosofere, stille spørsmål ved etc. Savoir-apprendre Ability to learn: Mobilises competences, being disposed to discover ”otherness” (language learners) Selvregulert læring; motivasjon, læringsstrategier, læringsstiler Tre typer delmål, tre læringssyn og tre vurderingsformer. Dysthe

C DELMÅL kompetanse definert som taksonomi Bloom: nyttige verb 6 Vurdere Avgjøre, bedømme, velge Finnes det en bedre løsning på….? 5 Syntese Foreslå, generalisere, organisere, trekke slutninger Hvilke forandringer kan du gjøre for å løse….? 4 Analyse Forklare, identifisere, klassifisere, sammenligne Hva var motivet bak….? 3 Anvendelse Anvende, bruke, demonstrere, måle Hvordan kan du bruke dette…..? 2 Forståelse Karakterisere, bevise, forklare, tolke Kan du gjenfortelle historien med egne ord? 1 Faktakunnskap Kjenne igjen, gjengi, definere Hvor skjer dette? Hvem er involvert? Hva betyr?

D Kompetanse definert som relasjoner Tradisjon Hva Hvordan Hvorfor Bjørndal og Lieberg, 1978

Vurderingskompetanse SAVOIR Kunnskapsmål Steder - hvor Institusjoner Personer Materiale Tilstelninger Handlinger SAVOIR FAIRE Ferdighetsmål Skriftlig tekst Muntlig tekst (Sammensatt tekst) Lesing Lytting sjangere SAVOIR-ETRE Holdningsmåll Selvbilde Syn på andre Interkulturelle møter Web 2.0 Grad av måloppnåelse Vurderingskriterier Range Acuracy Fluency Interaction Coherence Lesing, lytting, skriftlig, muntlig Språklæringsmål SAVOIR APPRENDRE Bruke alle kompetanser Vilje til språkproduksjon Språklig gehør Hjelpemiddelbruk “overlevelsesevne”

II Hvordan produsere tekster i forskjellige sjangere med utgangspunkt i delmål? Deskriptorer i Rammeverket og i Nasjonale prøver Bruk av skriverammer eller snakkerammer i forskjellige sjangere vurdering av produktive ferdigheter

Deskriptorer - foredrag

Deskriptorer - intervju

Descriptorer - diskusjoner

Skriverammer Akademiske sjangere Yrkesfaglige sjangere Essay Skriverammer fungerer som en igangsetter slik en samtalepartner gjør i en samtale. Akademiske sjangere Essay Diktanalyse Faktatekster Yrkesfaglige sjangere Instrukser Rapporter CV-søknadsbrev E-post Paragraphs: Topic sentence Examples summary Bereiter and Scardamalia (1987) point out the supportive, prompting nature of conversation, for example "turn taking" when someone speaks, which prompts someone else to say something. This reciprocal prompting is missing from the interaction between a writer and blank sheet of paper. Bereiter and Scardamalia's research has shown that a teacher's oral promptings during writing can extend a student's written work, with no decrease in quality. The prompts act as an "external trigger of discourse production" (1985, p. 97), and Bereiter and Scardamalia suggest that students need to "acquire a functional substitute for...an encouraging listener." Steinar writing frames School writing frame Academic writing frame

I would like to present…… He is interested in …..(3 things) My name is Tommy, I'm 16 years old, I am studying to be a carpenter. My hobby is boxing. I train every day almost. Some other tings I like is to sleep and be with my girlfrend. I'm boxing because it is the sport for me. I can't see myself playing football. I thinks it is boring. I'm boxing in Saupstad The training starts at 6 pm, and it is 4 times a week, when I'm not training boxing, I train at a gym. When I sleep: the reason why I sleep is becaus I'm geting so tired after school. Then it is good to sleep after school. Rigth now the most important thing is to be god at school and be presis to the class, so I can get a god jobb. In the future i woud like to be a carpenter because I can't se myself siting in an office. My mesage to te world is to pay atention to the school. Writing frame: I would like to present…… He is interested in …..(3 things) When he ---- ( where, when, with who and why) Moreover, he --- Also, he--- The most important thing these days is….

Academic writing frames Rapportskriving Preliminaries Title page Abstract Contents Main text Introduction Methodology Findings/Results Discussion Conclusion End matter References Appendices University of Hartfordshire. http://www.uefap.com/writing/intro/intfram.htm University of Manchester http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/ Slideshare.com

III Hvordan beskrive generell språkkompetanse III Hvordan beskrive generell språkkompetanse? Vurderingskriterier og grad av måloppnåelse Pisa – lesing side 121/7

Rammeverket

Vurderingsveiledning L06

IV Vurderingskriterier som dekker alt delmål sjanger språkproduksjon

Vurderingsrubrikk generell Nivå 3 Nivå 2 Nivå 1 Vekting Delmål 1 Delmål 2 Delmål 3 Sjanger 1 Sjanger 2 Sjanger 3 Språk 1 Språk 2 Karakter 6-5-4 3-2 1 100% Success criteria (nivå 3) – benchmarks (nivå1,2,3)

Kjennetegn på grad av måloppnåelse Rubrics RUBISTAR Research on instructional rubrics Akademiske rubrikker: Chicago rubrics https://eee.uci.edu/programs/humcore/Student/rubric0607.html Nasjonale prøver ikke tilgjengelige rubrics for oppgave eller sjanger eller generelle

V Digitale vurderingsformer web 1.0 web 2.0

Delmål relatert til læringsteori /IKT Vurderingsform Web Kunnskap Behaviorisme -Undervisning Egenvurdering Medelevvurdering 1-2 timer, dag til dag flervalgsp. interaktiv Ferdigheter Kognitivisme -Oppgaveløsning -Selvstudium -Eksamensoppgaver Lærervurdering 6 ferdigheter , praksis 1-4 uker Web 1.0 Oppgaver -prosjekt Holdninger Sosial-konstruktivisme -samarbeid Ingen vurderingspraksis Evaluering, gruppekarakter Web 2.0 Samskrive, - sammensatte tekster Refleksjon Egenvurdering, tilbakemeldinger Dysthe: Overordnede strategier – teknikker(individuelle) Overordnet: 1) klargjøre delingsmål, dele målene 2) gjennomføre aktiviteter som gir info om lring 3) gi fremovermeldinger 4) bruke medelevvurdering og medelevundervisning 5) elevene er eiere av sin egen læring. Dette er overordnet syn og lærere trenger redskap for få dette til. Dysthe: elevene er eiere av sin egen læring! Gruppearbeid - Teamarbeid - Samproduksjon – hvordan vurderes det?

Eksempler

Elevebesvarelse I’m playing much PC Games. I’m playing online PC games. I’m talking to players around the world. Yesterday I talked to one player From South-Africa. I asked him how many grades in South.Afrika. I’m learning litle english on PC playing, so it is not only in the school I’m learning English. Kommentarer: Språk: Du skriver fullstendige setninger med stor bokstav og punktum. Form: Alle setningene har et budskap som vil bli forstått. Innhold: Du forteller om en spennende opplevelse. Kan du skrive mer om hver ting neste gang? Karakter: 1 IOP Wikispaces

Karakter: 4- Elevbesvarelse Kommentar: Språk: Du behersker fullstendige setninger og bruk av stor bokstav og punktum. Form: Du bruker avsnitt og har en innledning og en hoveddel. Innhold: Du definerer begrepet ”love” og gir det tre meninger. Du refererer til temaet brukt i musikk, film og teater med eksempler. Flott faglig tyngde her. Strukturer teksten din etter definisjonen i innledningen. Bruk eksemplene for å utdype definisjonene i avsnitt Skriv en avslutning som summerer opp det du har sagt og avslutt med en overordnet tanke. Karakter: 4- Love Love is the feeling you get when you see that special girl/boy that means a lot to you. Your hart start beating and your hands is sweating. Love happens between people from different races. Love can happen between a girl and a boy, as well as between two girls or two boys. Love gives the life meaning to old and to young. Love is necessary for humans. Love is many different human emotions. Without love a man becomes sad and without good feelings. Love between family members is the most important love we have, I think. Love has been a popular subject at many theatres all over the world. Shakespeare’s “Romeo and Juliet” is a classical play and very popular today also. Beatles, an English pop band in the -60 (sixties) and -70 (seventies), wrote many songs about love, for example “Can’t buy me love” and “All my loving”… Great writers all over the world have written many poems and stories about love. Love is a never ending topic. Love has been a subject in many movies during the years. An example is “An officer and a gentleman” by the producer Taylor Hackford, “Pretty woman” by the producer Garry Marshall. People in love often get married after a while and the start of a new family begins. Love can also hurt. When the person you love don’t want to be with you anymore, it hurts. Family’s brakes up and many sad feelings take place.

Kunne uttrykke deg om hvor du har vondt Vi syntes at det å uttrykke seg om hvor man har vondt er viktig. Hvis man har skadet seg så kan det jo være en fordel med å si hvor man har vondt; om det er i arma eller beinet. Kunne uttrykke deg om hvor du har vondt Kunne si hvor du har vondt Uttrykke seg ved smerte Kunne si ulike kroppsdeler Vedlegg: Eksempler på kroppsdeler Ord man bruker for å forsterke setninger når man har vondt. http://envolee.com/envoleriee/jeux/corps/corps.html Uttrykk Vurdering: muntlig fremføring Dette er da utgangspunkt for vurdering av lærer, elev, medelev. Lærer: beskrive mestring ”positivt”, vurdere resultatet ut fra disse målene

Et eksempel fra England http://norwenglish.com/kurs/vurdering/les_metiers.ppt Hvordan mål og kjennetegn kan gjøres tilgjengelige for både lærer og elev på et lokalt nivå. http://norwenglish.wikispaces.com Hvordan mål og delmål kan klargjøre læringsresultatet.

Eksempel – sjekkliste forstå og bruke tall i praktiske situasjoner Hva innebærer det å forstå og bruke tall? Jeg kan uttale tallene til 100, 1000 etc Jeg kan skrive tallene til 20, 50,100 Jeg kan begrepene for addisjon, subtraksjon, ganging, prosent, desimaler, tabeller etc. Jeg kan be om / gi telefonnummer Jeg kan spørre /fortelle om fødselsdato Jeg kan spørre / fortelle hva klokka er Jeg kan spørre hvor mye noe koster og forstå svaret i euro Jeg kan spille bingo og andre tall spill Jeg kan forklare tabeller og statistikker Jeg kan bestille billetter fly, tog etc. Hva betyr penger som statussymbol og maktfaktor ? Hvilken betydning har alder? Hvilken status har matematikk og algebra?

Teori Fra Europardet Fra andre forskere

Motivasjon en pris man betaler? ”Lærere som inviterer elever inn i en interessant og utfordrende prosess, har større sjanse for å vekke indre motivasjon (dybdelæring). Vurderingsformer som fokuserer på fremtidig læring er et motivasjonsfremmende redskap.” Alle må oppleve: Å ha reelle mål Mestring Suksess Å komme videre Bli satt krav til Bli trodd på Black 30% bedre resultat “Jo mer attraktivt målet er, jo høyere pris er vi villige til å betale” Kari Smith; Norsk Pedagogisk Tidskrift 2007 nr2