1 Fremtidens byer 10. mars 2009 Stein Erik Fjeldstad Seniorrådgiver Avdeling for offentlige anskaffelser T: 9323 8685

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
St.meld. nr. 36 Det gode innkjøp
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Prosess Ide Fra ide til handling Forberedelse Kurs Hva lærte vi
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Innkjøpsseksjonen Marianne B. Svendsen Åse Barsnes Skattum
Miljøfyrtårn Vefsn kommune v/Leif Morten Aas Lunsjmøte 29.april 2010.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Nyttige lenker Gunn–Lise Jacobsen KS Innkjøpsforum.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Pilotkommunesamling i Tromsø Ingrid Fagerholt 1. oktober 2007
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Oppsummering av FOU - prosjekt
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Miljø- og Samfunnsansvar i offentlige anskaffelser
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
ORIENTERING KS Agder og Aust-Agder kommunerevisjonsforening 16. november 2009 Tema: Innkjøpssamarbeidet ”Offentlig Fellesinnkjøp på Agder” – OFA. –Organisering.
Masteroppgaver våren 2009 Odd Aurmo, OMS/IFI
Arve Sandvoll Prosjektveiviseren 2.0
Konferanse om Fairtrade og etisk handel i Sauda Gunn-Lise Jacobsen, KS Innkjøpsforum28. – 29. august 2008.
1 Miljøfyrtårn i Østfold Hvorfor og hva er oppnådd  Forankring  Mål  Resultater  Satsing i Østfold  Feie for egen dør  Hvorfor miljøfyrtårn.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Konsulent for utvikling av kriteriesett med veiledning for miljøtilpassede innkjøp til bygg og anlegg Tilbudskonferanse 12. oktober Viel Sørensen, Seniorrådgiver.
Powered by "Veien til et grønt skifte" - spørsmål til deltakerne før konferansen 2. mai 2016.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Økonomi, personal og arkiv
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Oppsummering av FOU - prosjekt
Anskaffelser i Møre og Romsdal fylkeskommune Rammeavtaler
Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
MILJØKRAV I INNKJØPSPROSESSEN – RAMMEVILKÅR OG ARBEIDSMETODIKK
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

1 Fremtidens byer 10. mars 2009 Stein Erik Fjeldstad Seniorrådgiver Avdeling for offentlige anskaffelser T:

2 Hva sier det offentlige regelverket om miljøhensyn i offentlige anskaffelser? Lov om offentlige anskaffelser (LOA): skalplanleggingen livssykluskostnader, universell utforming miljømessige konsekvenserLOA § 6 som sier at ”…..skal under planleggingen av den enkelte anskaffelse ta hensyn til livssykluskostnader, universell utforming og miljømessige konsekvenser av anskaffelsen” Bestemmelsen over er gjentatt i FOA § 3-1 Grunnleggende krav for alle anskaffelser

3 Miljø i det offentlige regelverket -II Forskrift om offentlige anskaffelser (FOA): livssykluskostnadermiljømessige konsekvenserskal konkrete miljøkravFOA § 8-3 (1) og § 17-3 (1) ”…Ved utforming av kravene skal det legges vekt på livssykluskostnader og miljømessige konsekvenser av anskaffelsen. Det skal så langt det er mulig stilles konkrete miljøkrav til produktets ytelse eller funksjon.” miljøegenskaperFOA § 17-3 (4) Sier at: Ytelses- eller funksjonskrav kan omfatte miljøegenskaper

4 Miljø i det offentlige regelverket Plikt: Innkjøper har plikt til å ta miljøhensyn gjenstand - i planleggingsfasen, om kontraktens gjenstand - i tekniske spesifikasjoner (konkrete miljøkrav). Valgfritt: Innkjøperen kan i tillegg stille - miljøkrav til leverandør - krav til gjennomføring av leveransen - tildelingskrav, belønne i tillegg gode løsninger Oppsummert:

5 Hva er miljøbevisste offentlige anskaffelser? Forsøk på en definisjon: ”Miljøbevisste offentlige anskaffelser gjennomføres når miljøhensyn integreres i anskaffelsesprosessen, og det dermed identifiseres og velges løsninger som har lav negativ påvirkning på miljøet” Kilde: Handlingsplan for Nasjonalt panel for miljøbevisste innkjøp

6 Trend: Økt fokus på samfunnsansvar Handlingsplan for miljø og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser iverksatt juli 2007 DIFI etablert januar 2008 –Egen miljøfunksjon opprettet Miljøverndepartementet etablerer regionale/fylkesvise rådgivningsfunksjoner for miljøhensyn i innkjøp (”knutepunkter” Stadig flere innkjøpere stiller miljøkrav –bruker avanserte/strukturerte evalueringsmetoder –motiverer for innføring av miljøledelse ved kjøp av tjenester! Stadig flere leverandører fokuserer på miljø –Opplever bedre konkurransegrunnlag: Klarer krav, miljø tellende –Kan vise at miljøledelse kan gi innsparinger –Ser at miljøstyring er nødvendig for å koble oppgaver sammen –Tenker samfunnsansvar

7 Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) Fra 1. januar 2008 opprettes Direktoratet for Fornying og IKT (DIFI) – består av tidligere –Statskonsult –Norge.no –E-handelssekretariatet –Det er også overført enkelte oppgaver og stillinger fra Fornyings- og administrasjonsdepartementet. –4 stillinger til innkjøp med miljøhensyn Direktoratet er underlagt Fornyings- og administrasjonsdepartementet.Fornyings- og administrasjonsdepartementet Representerer rådgivningsressurs på mindre forespørsler DIFIs visjon: Utvikling gjennom samarbeid

8 DIFI-oppgaver på anskaffelsesområdet Hovedansvarsområder: Kunnskapsspredning og informasjon om offentlige innkjøp (Innkjøpsnettverk og veiledning) Oppfølging av Regjeringens handlingsplan for miljø- og samfunnsansvar i offentlige innkjøp. St.prp. nr 1 (2007–2008) kap Miljøomsyn i offentlege innkjøp (Verktøy og metoder for miljø (og samfunnsansvar)) Utvikle, forvalte og være pådriver for bruk av elektroniske løsninger (Elektronisk handel) Deltakelse i internasjonalt samarbeid for å medvirke til standardisering og gjennomføring av offentlige innkjøp på tvers av landegrenser. (Internasjonalt samarbeid)

9 Knutepunktene –Pådriver, inspirator, ambisjoner –Konkret jobbing –Kunnskapsdeling –Samarbeid

10 ”Knutepunkter” – rådgivningsressurser i fylkene Prinsipper: bistand i offentlige innkjøp med miljøhensyn. knyttes til eksisterende regionale ressursmiljøer innen innkjøp. knyttes til innkjøpsmiljøenes behov for å kunne gjennomføre innkjøp med miljøhensyn. –Eksempler på dette kan være: vurdere miljøkonsekvensene av alternative varer og tjenester, bruke maler og kriteriesett og evaluering av tilbud.

11 DIFIs arbeid, bl.a. tilgjengelig for knutepunktene Lage veiledende produktkriterier/veiledere Lage veiledende maldokumenter Oppdatere øvrige verktøy og veiledninger Integrere miljø i innkjøpsopplæringen Holde kurs

12 Lage sertifiseringssystem for innkjøpere og rådgivere Lage samlinger for motivasjon og kunnskapsdeling Drive informasjonsarbeid –Artikler i fagtidsskrifter –Informasjon gjennom epost-nettverk

13 Avholde konferanser, etc. Bygge opp/Samle best case-tilfeller og spre kjennskap om disse Fordele utviklingsoppgaver som kan fordeles på enkelte knutepunkter, for gjensidig nytte og bruk senere Kartlegge typiske flaskehalser/forbedringsområder og lage samlet strategi og tiltak for å løse/bedre gjennomføring Annet?

14 Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser Handlingsplan

15 Kriteriesettene - arbeidsmåte Etablering av ressursgruppe –innkjøpere, leverandører, bransjeorganisasjoner, jurister, panelet Innhenting modeller/info fra andre kriteriesett Forslag til kriteriesett – ressursgruppehøring og møte –Justeringer Regelvask om metodesamordning så langt mulig Utsending på stor/åpen høring –Justeringer Pilottesting i faktiske innkjøp Offisiell versjon tilgjengelig på internett

16 Kriterier lansert 15. april 2008 Kontormøbler Vaskeritjenester Renholdstjenester Tekstiler Hotelltjenester Bygg- og eiendomsforvaltning –Planlegging og prosjektering –Oppføring og ombygging/rehabilitering av bygg

17 Kriterier som kommer Bygg- og eiendomsforvaltning –Vedlikeholdsoppdrag for bygg –Forvaltning og drift - serviceavtaler Medisinsk forbruksmateriell (Inkontinens) Transporttjenester Biler Trykksaker og grafisk virksomhet Kontorrekvisita: Tonerkassetter, papir og konvolutter IKT-utstyr

18 Hva bør fremtidens byer gjøre videre ? Ytterligere styrke arbeidet på miljø (- samfunnsansvar)! Legge prinsippene i handlingsplanen til grunn for eget arbeid Noen kommuner er mer ambisiøse enn handlingsplanen! –Styrke/presisere forsyningspolitikken iht handlingsplanen –Ta i bruk kriteriesettene og etikk-veilederen –Lage nye? –Ta i bruk LCC-metoder og evalueringsmetoder som omfatter miljø –Måle/rapportere på resultater! Koble kommunens aktiviteter sammen med knutepunktene som etableres

19 Utfordringer er spennende!!