Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MILJØKRAV I INNKJØPSPROSESSEN – RAMMEVILKÅR OG ARBEIDSMETODIKK

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MILJØKRAV I INNKJØPSPROSESSEN – RAMMEVILKÅR OG ARBEIDSMETODIKK"— Utskrift av presentasjonen:

1 MILJØKRAV I INNKJØPSPROSESSEN – RAMMEVILKÅR OG ARBEIDSMETODIKK
Roar Pedersen Nord-Trøndelag fylkeskommune

2 Brundtlandkommisjonen-1987
En bærekraftig utvikling skal ivareta den nåværende generasjons behov uten å ødelegge muligheten for kommende generasjoner å få tilfredsstilt sine behov

3 Norge ble utropt til klimaværsting!!!!
……………mens Sverige og Danmark i perioden fra 1990 til 2005 kuttet utslippene av klimagasser med 8 prosent, økte Norge dem like mye.

4 Nasjonal politikk for miljøvennlige anskaffelser i offentlig sektor
Handlingsplan for miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser. Stortingsmelding nr 36 om det gode innkjøp Stortingsmelding nr 7 om nyskaping og bærekraft. Regjeringens handlingsplan for miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelsesprosesser (2007) setter et klart fokus på økt bærekraft i offentlige innkjøp. St.meld. Nr. 7 ( ) ”Et nyskapende og bærekraftig Norge” (innovasjonsmeldingen fra høsten 2008) og St.meld. Nr. 36 ( ) ”Det gode innkjøp” understreker behovet for mer innovasjon i offentlige anskaffelser. Leverandørutvikling er nevnt som et interessant tiltak i begge meldingene. Regjeringen anser potensialet for innovasjon som særlig stort innen helse- og omsorgssektoren. Kan også nevne: Regjeringen har satt ned et offentlig utvalg for å vurdere innovasjonstiltak innen omsorgssektoren. Utvalget som ble nedsatt sommeren 2009 ledes av Kåre Hagen. I regjeringens strategiske råd for miljøteknologi som ble satt ned høsten 2008, vil leverandørutvikling bli innarbeidet som et tiltak i rådets strategirapport som kommer ila kort tid. NHO har i sin nye handlingsplan for offentlige anskaffelser (2009) lagt vekt på nye konkurranseformer og innovative og bærekraftige innkjøp som virkemiddel for økt verdiskaping. KS har også satt innovasjon i kommunesektoren på dagsorden i bred forstand, samtidig som KS innkjøpsforum arbeider aktivt med offentlige anskaffelsesprosesser. I EU legges det også for tiden stor vekt på innovative anskaffelser og leverandørutvikling, og det er iverksatt flere tiltak for å utnytte dette samspillet på en bedre måte innenfor regelverkets rammer. [Presentasjonsheading]

5 Hovedpunkter i regjeringens handlingsplan
Minimere miljøbelastningen Redusere klimautslipp Bruke ressurser effektivt Redusere avfallsmengden

6 Norske miljømål – giftfritt miljø
Utslipp, spredning og bruk av kjemikalier som skader helse og miljø skal minimeres Vekst i avfallsmengden skal være vesentlig lavere enn den økonomiske veksten

7 Viktige føringer Det offentlige skal gå foran som en ansvarlig forbruker og etterspørre miljøvennlige varer og tjenester. Utvikle kunnskap og innføre arbeidsmetoder som ivaretar miljøhensyn og effektiv ressursbruk ved offentlige anskaffelser. Miljøkrav i offentlige anskaffelser skal bidra til innovasjon og konkurransedyktig næringsliv. Mer samhandling med næringslivet for å fremme nye og mer bærekraftige løsninger

8 Miljøverndepartementet har hovedansvaret for å ivareta helheten i regjeringens miljø- og klimapolitikk. Men det er kommunene har hovedansvaret for å omsette politikken til praksis i offentlig sektor.

9 Trøndelagsplan Klima og miljø er innsatsområde nr 1 i felles fylkesplan for Trøndelag Prinsippet om bærekraftig utvikling er lagt til grunn, og både økologisk, økonomisk og sosial bærekraft skal ivaretas Både fylkeskommunene og kommunene er gitt et spesielt ansvar for å ta grep som bidrar til å oppfylle disse målsettingene Trøndelag skal spille en ledende rolle i utvikling av klimavennlig teknologi og tilrettelegging for miljøvennlige virksomheter og levemåter

10 Kommunenes ansvar kan knyttes til:
Samfunnsrollen Forvaltningsoppgavene Forsyningsansvaret Ansvaret for avfallshåndtering Anskaffelser av varer og tjenester til gjennomføring av egen virksomhet

11 Kjøp av varer og tjenester er en betydelig innsatsfaktor i offentlig tjenesteproduksjon
NTFK ; 1,6 mrd STFK; 2 mrd Trondheim; 2 mrd Øvrige kommuner, Anslag; 3 mrd

12 Kjøp av varer og tjenester til Offentlig sektor øker.
20 % av produksjonen i næringslivet leveres til offentlig sektor Offentlig sektor har økende betydning som kunde for mange bedrifter [Presentasjonsheading]

13 Dette betyr: Markedsmakt;
Potensiale for miljøgevinster i egen virksomhet Mulighet til å etterspørre miljøvennlige løsninger og stimulere til innovasjon Som kan fremme konkurransedyktig næringsliv og økonomisk vekst

14 Lov om offentlige anskaffelser (LOA):
Er et juridisk virkemiddel som understøtter politiske mål Stiller grunnleggende krav til forhold som skal ivaretas Prosessuelt rammeverk med bestemmelser for hvordan anskaffelser skal gjennomføres Hjemler sanksjoner ved regelbrudd

15 Formål (LOA § 1) Offentlig innkjøp skal bidra til økt verdiskaping i samfunnet ved å sikre mest mulig effektiv ressursbruk ved offentlige anskaffelser basert på forretningsmessighet og likebehandling. Regelverket skal bidra til at det offentlige opptrer med stor integritet, slik at allmennheten har tillit til at offentlige anskaffelser skjer på en samfunnstjenlig måte.

16 Virkeområde (LOA § 2 og 3) Omfatter
statlige, kommunale og fylkeskommunale myndigheter Andre offentligrettslige organer. Rettssubjekter som driver innenfor forsyningssektorene Andre rettssubjekter i saker om bygge- og anleggskontrakter når det offentlige yter mer enn 50 % tilskudd (LOA § 2) Loven gjelder med svært få unntak for alle anskaffelser av varer, tjenester og bygge- og anleggsarbeider, dvs også anskaffelser som er unntatt fra forskriftene til loven (LOA § 3)

17 Om miljøhensyn (LOA § 6, FOA § 8-3)
Livssykluskostnader, universell utforming og miljømessige konsekvenser skal vektlegges ved planlegging av anskaffelsen og utforming av krav og kriterier for beste tilbud.

18 Grunnleggende krav (LOA § 5)
God forretningsskikk, likebehandling og åpenhet Så langt mulig basert på konkurranse Innkjøpsprosesser skal gi forutberegnelighet, gjennomsiktighet og etterprøvbarhet Utvelgelse av kvalifiserte anbydere og tildeling av kontrakter skal skje på grunnlag av objektive og ikke-diskriminerende kriterier Oppdragsgiver skal ikke diskriminere mellom leverandører på bakgrunn av nasjonalitet bruke spesifikasjoner som virkemiddel for å hindre konkurranse dele opp anskaffelser for å unngå bestemmelser i regelverket.

19 Innkjøpsstrategi Innkjøpsstrategi skal forankre mål, prioriteringer og krav til virksomhetens anskaffelsespraksis. Innkjøpsstrategien er viktig både internt og eksternt, ikke minst i forhold til mer miljøvennlige innkjøp Internt skal strategien tydeliggjøre roller og ansvar og sikre felles adferd, effektive arbeidsprosesser og samhandling med næringslivet. Eksternt skal strategien skape klarhet og forutsigbarhet rundt virksomhetens kjøp av varer og tjenester både for næringslivet og almennheten.

20 Det er en jobb å gjøre på overordna nivå i kommunene !
Innkjøpsstrategi er et ukjent begrep for søkemotoren på kommunenes hjemmesider Noen ganger finnes strategier for innkjøp som underpunkter i økonomireglementet Dette er gitt for liten oppmerksomhet

21 Følgende områder bør vektlegges i forhold til miljøhensynet
Bygg og eiendomsforvaltning Renholdstjenester Drift og vedlikehold av veier og offentlig kommunikasjon Transport og tjenestereiser IKT-utstyr Tekstiler, vask og rens Medisinsk og hygienisk forbruksmateriell Trykksaker, papir, kontorrekvisita og inventar Hotelltjenester

22 Innkjøpsprosessen: Miljøhensyn må ivaretas på linje med andre krav i forbindelse med anskaffelsen, dvs Gjennom god innkjøpsplanlegging og kunnskap om markedet Samarbeid mellom produksjonskompetanse og innkjøpskompetanse Minstekrav til leverandøren (kvalifikasjonskrav) Minstekrav til det som skal kjøpes Ved å bruke miljøkvaliteter ut over minstekravene som tildelingskriterium (delkriterium) Gjennom kontraktsbetingelser tilpasset anskaffelsen

23 Produktkompetanse eller bestillerkompetanse ?
Ikke nok kompetanse til å stille spesifikke produktkrav ? Funksjonelle krav eller forskriftskrav, hvis slike finnes. Pålegge leverandøren ansvar for at produktet oppfyller minstekrav ifht miljø Utfordre til å dokumentere miljømessige fordeler ved produktene og dette kan brukes som tildelingskriterium Invitere til dialog for å finne mulige løsninger Kravene må stå i forhold til anskaffelsens art og omfang

24 Innovasjon og leverandørutvikling
Offentlig sektor skal gå foran som krevende kunde. Stat og kommuner kan stimulere til nye framtidsretta løsninger ved å stille bevisste krav til varer og tjenester og ved å praktisere åpenhet omkring sine behov. Samhandling mellom kommunene, næringslivet og FOU-miljøene må øke. Bygg og eiendom er et viktig område Hva er leverandørutvikling Når leverandører har god kunnskap til det offentliges behov, er de bedre i stand til å tilby innovative løsninger. Leverandørutvikling er ulike aktiviteter som igangsettes for å gjøre leverandører klar over utviklingsbehov ifm store offentlige prosjekter. Programmet skal bidra til Økt innovasjons- og konkurranseevne for norsk næringsliv, herunder regional næringsutvikling Bedre produkter og tjenester for offentlig sektor NHO/KS initiativ NHO og KS har invitert nasjonale innovasjonsaktører og ledende offentlige innkjøpere /utbyggere til å finansiere og delta i et nasjonalt leverandørutviklingsprogram med fokus. på bl.a. bærekraftige løsninger. Tidligere felles initiativ Et lignende initiativ ble tatt av NHO og KS i 2007, men satt på vent ift. arbeidet med innovasjonsmeldingen. Det ble også da henvist til at FAD burde ta hovedansvaret – denne gangen tar vi selv ansvaret, men med god støtte fra partnerskapet her. [Presentasjonsheading]

25 Det må stilles miljøkrav…
Halvparten av bedriftene i NHO's undersøkelse er helt eller delvis enig i at myndighetene må sette strengere miljøkrav for å gi næringslivet incentiver til å satse på miljøvennlig produksjon og etterspørsel

26 Det er lov å snakke sammen
Samarbeid gjerne med næringslivet om utvikling av gode løsninger, men gjør dette i åpenhet og før du starter innkjøpsprosessen Hent gjerne inn informasjon om hva som finnes i markedet, men spør ikke om tilbud utenom innkjøpsprosessen

27 Nasjonalt program for leverandørutvikling – et samarbeid mellom NHO og KS

28 [Presentasjonsheading]
Målgrupper Offentlige innkjøpere Leverandører og bedrifter Private og offentlige utviklings- / FOU aktører ”trinn for trinn” metode i innovative anskaffelser, nasjonale pilotprosjekter Prioriterte satsingsområder i pilotarbeidet er: Energi og miljø Helsesektoren inkl. pleie og omsorg [Presentasjonsheading]

29 Bruk tilgjengelig informasjon, verktøy og andres erfaringer !
DIFI’s nettportal med bl.a.: Veiledninger, maler og verktøy Veiledende miljøkriterier for prioriterte produktgrupper God praksis eksempler Link til DOFFIN – basen Innkjøpsbasen til fylkeskommunen har tilsvarende informasjon.

30

31 Knutepunkt miljø- og samfunnsansvar i Nord-Trøndelag
Videreføres med en 2 årig satsing for miljøvennlige innkjøp der kommunene i fylket er hovedmålgruppe. Innføring av innkjøpsstrategier i kommunene Kompetanseutvikling og nettverksbygging for innkjøp på fagnivå Innføre miljøkrav i rammeavtaler Utvikle og formidling av god praksis eksempler Dialogkonferanser med næringslivet


Laste ned ppt "MILJØKRAV I INNKJØPSPROSESSEN – RAMMEVILKÅR OG ARBEIDSMETODIKK"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google