Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Voksenopplæringens overganger
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Fra grunnskole til videregående.
Felles nasjonalt tilsyn
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Foreldremøte 26.september 2012
Individuell vurdering
Overgangsregler. Inntaksgrunnlaget til videregående trinn 1 (Vg1) (§ 24-2) Andre fremmedspråk på videregående skole ( § 24-3 og 24-4)
Minoritetsspråklige søkere
Endringer i regelverk.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Velkommen til rådgiversamling ! 6.januar 2012
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Forskriften har regler om
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Innføringstilbud i Aust-Agder
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven

§ 2-1 Rett og plikt til grunnskoleopplæring Lovgrunnlaget Opplæringsloven § 2-1 Rett og plikt til grunnskoleopplæring § 3-1 Rett til videregående opplæring §§ 4A-1 og 4A-3 Rett til grunnskole- og videregående opplæring spesielt organisert for voksne Introduksjonsloven –§ 17 Rett og plikt til deltakelse i opplæring i norsk og samfunnskunnskap FNs barnekonvensjon

Rett og plikt til grunnskoleopplæring Rett hvis det er sannsynlig at barnet skal være i landet mer enn tre måneder Plikt når barnet har oppholdt seg i Norge i tre måneder Rett til å gå på nærskolen Kommunen kan tilby ett eller flere ekstra år i grunnskolen

Rett til spesialundervisning Grunnskoleopplæring Rett til spesialundervisning Gjelder elever som ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet Rett til særskilt språkopplæring for elever fra språklige minoriteter Særskilt norskopplæring Morsmålsopplæring Tospråklig fagopplæring

Videregående opplæring Rett til videregående opplæring Retten gjelder fra det året man fyller 16 år. Man må ha lovlig opphold for å ha rett til videregående opplæring, men fylkeskommunen kan uansett velge å tilby det. Et forslag om rett for asylsøkere som er under 18 år og som venter på vedtak har vært på høring. Man må ha fullført grunnskolen (innebærer ikke at fagene må være bestått). Det er ikke anledning til å teste eleven i fag i forbindelse med inntaket.

Videregående opplæring Rett til spesialundervisning Rett til særskilt språkopplæring Rett til omvalg etter søknad Rett til inntil to år ekstra Gjelder blant andre elever som har rett til særskilt språkopplæring eller spesialundervisning. Når eleven trenger det i forhold til opplæringsmålene På bakgrunn av sakkyndig vurdering. Hva er «år 0»?

Særskilt språkopplæring Vilkår for rett til særskilt norskopplæring Elever med annet morsmål enn norsk eller samisk Elever som ikke har tilstrekkelige ferdigheter i norsk til å følge den ordinære opplæringen i skolen Vilkår for rett til morsmålsopplæring og/eller tospråklig fagopplæring, jf. §§ 2-8/3-12 første ledd: Vilkårene nevnt over Om nødvendig, Ot. prp. nr. 55 (2003-2004): «Elevar med svært avgrensa dugleik i norsk vil i tillegg kunne ha rett til morsmålsopplæring og tospråkleg fagopplæring i ein overgangsperiode.»

Saksbehandling Kartlegging før vedtak om særskilt språkopplæring/innføringstilbud fattes, underveis og før opphør Vedtak alt hva eleven får innvilget skal fremgå (bl.a. hvorfor, hva, hvor mye, når og hvor), hjemmel, klagerett osv. Klage elev/forelder/verge har klagerett rettes til den som fattet vedtaket, omgjøring vurderes Fylkesmannen er klageinstans

Frivillig for skoleeier Særskilt opplæringstilbud Kun nyankomne Innføringstilbud «Kommunen/fylkeskommunen kan organisere særskilt opplæringstilbod for nykomne elevar i eigne grupper, klassar eller skolar.» Frivillig for skoleeier Særskilt opplæringstilbud Kun nyankomne Egne grupper, klasser eller skoler – kan også tilbys elever som er alene om behovet

Må fremgå av den enkelte elevs enkeltvedtak om særskilt språkopplæring Innføringstilbud «Dersom heile eller delar av opplæringa skal skje i slik gruppe, klasse eller skole, må dette fastsetjast i vedtaket om særskild språkopplæring.» Må fremgå av den enkelte elevs enkeltvedtak om særskilt språkopplæring Enkeltvedtak om særskilt språkopplæring kan påklages til Fylkesmannen

Vedtak kan ikke fattes for en lengre periode enn ett år av gangen. Innføringstilbud «Vedtak om slik opplæring i særskilt organisert tilbod kan berre gjerast dersom dette er rekna for å vere til beste for eleven. Opplæring i særskilt organisert tilbod kan vare inntil to år. Vedtak kan berre gjerast for eitt år om gongen.» Elevens beste. Varigheten avhenger av om det underveis fremdeles vurderes å være til elevens beste, men skal være maksimalt to år. Vedtak kan ikke fattes for en lengre periode enn ett år av gangen.

Utgangspunktet er læreplanene i fag og ordinær fag- og timefordeling. Innføringstilbud «I vedtaket kan det for denne perioden gjerast avvik frå læreplanverket for den aktuelle eleven i den utstrekning dette er nødvendig for å vareta eleven sitt behov.» Utgangspunktet er læreplanene i fag og ordinær fag- og timefordeling. Hjemmel for avvik fra læreplanverket. Avvik fastsettes i den enkelte elevs enkeltvedtak etter kartlegging av elevens behov. Eventuelle avvik må være nødvendig for å ivareta den enkelte elevs behov.

«Vedtak etter dette leddet krev samtykke frå elev eller føresette.» Innføringstilbud «Vedtak etter dette leddet krev samtykke frå elev eller føresette.» Samtykke er påkrevd fra forelder/verge/elev. Grunnskoleeleven har rett til å gå på nærskolen.

Valg av læreplan i norsk Valg av læreplan ved særskilt språkopplæring Ordinær læreplan i norsk med tilpasninger eller Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter dette er en overgangsplan som bare skal brukes til elevene er i stand til å følge ordinær opplæring i norsk kan brukes både i grunnskolen og i videregående opplæring vurdering er uten karakter

Valg av læreplan i norsk Midlertidig læreplan i norsk for Vg1 for elever med rett til særskilt språkopplæring og kort botid i Norge (under 6 år) frivillig både for skolen og enkelteleven Eksamen i norsk som andrespråk en overgangsordning kun elever med kort botid avsluttende eksamen på Vg2/Vg3

Alle elever har rett til vurdering, men forskriften åpner for fritak. Muligheter for fritak Alle elever har rett til vurdering, men forskriften åpner for fritak. Fritak fra opplæring i skriftlig sidemål Gjelder elever som får særskilt språkopplæring etter §2-8/§3-12. Fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål Gjelder elever som har rett til særskilt språkopplæring fra 8. trinn til Vg3. Fritak fra vurdering med karakter i grunnskolen Minoritetsspråklige elever som begynner opplæringen i Norge siste halvdel av opplæringsåret, er fritatt ut året hvis foreldre eller verge ber om det.

Elever i innføringstilbud i grunnskolen Muligheter for fritak Elever i innføringstilbud i grunnskolen kan fritas fra vurdering med karakter i hele perioden - gjelder både halvårsvurdering med karakter og standpunktvurdering Foreldrene kan ønske at eleven skal fritas eller ikke, og i hvilke fag. Rektor fatter vedtak.

Elever i innføringstilbud i videregåande opplæring Muligheter for fritak Elever i innføringstilbud i videregåande opplæring kan fritas fra vurdering med karakter i halvårsvurderingen i hele perioden i de fagene eleven har opplæring i kan ikke fritas fra kravene til standpunktvurdering Skoleeier skal sørge for at eleven/foreldrene/verge får nødvendig veiledning om konsekvensene av valget mellom vurdering med og uten karakter.

Grunnskoleopplæring for voksne Rett til opplæring særskilt organisert for voksne reguleres av opplæringsloven kapittel 4A. Kommunen kan søke tilskudd til opplæring for asylsøkere i alderen 16-18 år. Færre fag enn ordinær grunnskoleopplæring (norsk, matematikk, engelsk og to av fagene naturfag, samfunnsfag og religion, livssyn og etikk). Leder fram til et grunnskolevitnemål for voksne.

Rett til grunnskoleopplæring for voksne Vilkår for å ha rett til grunnskoleopplæring for voksne må være over opplæringspliktig alder ikke ha rett til videregående opplæring etter opplæringsloven§ 3-1 trenge grunnskoleopplæring ha lovlig opphold i Norge innvilget en oppholdstillatelse som gir grunnlag for permanent opphold eller kollektiv beskyttelse forslag til endringer, om at også de under 18 år som oppholder seg lovlig i Norge i påvente av å få avgjort søknad om oppholdstillatelse skal ha rett, har vært på høring Kommunen kan velge å tilby grunnskoleopplæring for voksne til de som ikke har lovlig opphold.

Særskilt språkopplæring i grunnskoleopplæring for voksne Det er ikke en uttrykkelig rett til særskilt språkopplæring i loven. Opplæringen skal være tilpasset den voksne. Rett til særskilt tilrettelegging hvis nødvendig for å få forsvarlig opplæring, dvs. tilfredsstillende utbytte. Slik særlig tilrettelegging kan være særskilt språkopplæring frem til den voksne har tilstrekkelige ferdigheter til å følge ordinær grunnskoleopplæring for voksne Kan for øvrig ha rett til spesialundervisning, jf. § 4A-2

Faget norsk i grunnskoleopplæring for voksne Særskilt norskopplæring kan gis etter læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter eller ordinær læreplan i norsk. Læreplan i grunnleggende norsk har ikke vurdering med karakter har ikke opplæring i skriftlig sidemål Vitnemål fra grunnskoleopplæring for voksne krever at den ordinære norskplanen følges. sluttvurdering med karakteren 1 fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål hvis den voksne hadde særskilt språkopplæring på 8., 9. og/eller 10. trinn

Rett til videregående opplæring for voksne Vilkår for å ha rett til videregående opplæring for voksne er at man har fullført grunnskolen eller tilsvarende ikke har fullført videregående opplæring er eldre enn 25 år eller fyller 25 år det året har søkt har lovlig opphold i Norge (ikke rett mens man venter på å få avgjort søknad om opphold) Fylkeskommunen kan velge å tilby videregående opplæring for voksne også til de som ikke har lovlig opphold. Rett til å fullføre.

Vurdering i videregående opplæring for voksne Voksne har rett til realkompetansevurdering og kompetansebevis. Det kreves i utgangspunktet bestått i alle fag for å oppnå vitnemål. Voksne kan få fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål hvis han eller hun hadde særskilt språkopplæring på ungdomstrinnet eller i videregående opplæring, ikke har gjennomgått ungdomstrinnet i norsk grunnskole mv.

Oversikt over relevante bestemmelser Opplæringsloven § 2-1 Rett til grunnskoleopplæring § 3-1 Rett til videregående opplæring §§ 2-8 og 3-12 Rett til særskilt språkopplæring/Innføringstilbud Kapittel 4A Opplæring spesielt organisert for voksne Kapittel 5 Spesialundervisning § 8-1 Rett til å gå på nærskolen § 8-2 Hovedregelen om organisering av elevene i grupper Forskrift til opplæringsloven: § 1-11 Fritak fra opplæring i sidemål § 3-21 Fritak fra vurdering med karakter for nyankomne elever § 3-22 Fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål § 4-15 Fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål - voksne

Særskilt språkopplæring i videre-gående opplæring for voksne Voksne har ikke rett til særskilt språkopplæring eller spesialundervisning, men opplæringen skal være tilpasset. Voksne kan likevel ha rett til særskilt språkopplæring og/eller spesialundervisning hvis han eller hun er tatt opp på ordinær videregående opplæring.