Ny strategisk plan for arbeidsdriften

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Motivasjonsgruppenes HVEM HVA HVOR
Advertisements

Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
TILLITSVALGTE LIONSMEDLEMMER EVALUERING AV PILOTKURS Gunnar Malmin Januar 2013.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
Fagforeningens arbeid for mangfold
Fra prøving og feiling til
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
INVIVO a/s = levende, i utvikling
Pedagogisk analyse.
Veiledning av elever / lærlinger
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder)
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Rusmestringsenheter: Hvorfor – For hvem – Hva – Hvordan
Strategiarbeid i praksis
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Skolelederundersøkelsen 2008
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Arbeidet med rusmestringsenhetene: - status pr. januar 2013
Kroppsøvingsdidaktikk
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Strategi for rekruttering til kommunene – hva kan kommunene og KS gjøre ? Strategikonferanse Hordaland 2009 Bente Stenberg-Nilsen, Fagsjef KS.
Samarbeidet på sentralt nivå om rusmestringsenhetene seniorrådgiver Anne Dahl Kriminalomsorgens sentrale forvaltning Konferanse Stavanger januar 2013.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Rapporten avdekker ikke at VTA- tiltaket generelt har dårlig økonomi. KPMG-RAPPORTEN, 25. FEBRUAR 2004.
Flekkefjord Produkter AS. ETABLERINGEN Etablert våren Kun NKI Få tilbud lokalt. Styrke tilbudet ved bedriften Styrke statusen til bedriften.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Arbeidsevnekartlegging
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Didaktiske analysekategorier
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Ulikheter og variasjoner
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Lions Club Sandefjord/Sandar – en klubb for fremtiden? - Klubber mister medlemmer (artikkel i Aftenposten ) - ”Utfordring til endring” (oppfordring.
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Regionale forskningsfond
Kristiansand kommune Bosetting ved løslatelse. Status per i dag Lite fokus på bosetting ved løslatelse Mye fokus på bostedsløshet.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Geir Syvertsen - Opplæringsavdelingen - Østfold fylkeskommune
Status i implementeringsarbeidet
Work and education – cooperation and innovation
Sykefraværsarbeid i tannhelse – tiltak på individnivå
Visjon, virksomhetside og verdier
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Ny strategisk plan for arbeidsdriften

Deltakere i gruppen Ingeir Klemetud (leder), Kriminalomsorgen region sørvest Lars Engh Førde (sekretær), KSF Tore Kjemperud, Ringerike fengsel Tom Eberhardt, Indre Østfold fengsel Solgunn Måløy, NAV Vestfold Britt Aas-Torkildsen, Bredtvedt fengsel Paal Breivik, Fylkesmannen i Hordaland Ståle Olsen, Kriminalomsorgen Region sørvest Liv Henly, Region nordøst (representant for NFF) Charlott Wickstrøm, Ravneberget fengsel (representant for KY)

Arbeidsgruppens mandat Del 1, tilstandsrapport: Arbeidsgruppen skal utarbeide en kort tilstandsrapport for arbeidsdriften i kriminalomsorgen. Denne skal inkludere de faglige, administrative, økonomiske og organisatoriske sider av virksomheten. Samarbeidet med ulike etater og det ordinære næringsliv skal beskrives, og det skal rettes spesiell oppmerksomhet til samarbeidet mellom arbeidsdriften og skolen.

Arbeidsgruppens mandat Del 2, strategiplan: Arbeidsgruppen skal på bakgrunn av tilstandsrapporten utarbeide et utkast til en ny strategi for arbeidsdriften. I denne strategien skal det legges vekt på hvordan arbeidsdriften i størst mulig grad kan gi den innsatte mulighet til å styrke sin kompetanse og posisjon i arbeidsmarkedet gjennom enhetens aktivitetstilbud. Det skal foreslås hvordan innsattes evner og interesser skal kunne inkluderes i tilbudet samtidig som det oppnås høy aktivisering.

Resultater fra kartlegging: samarbeid skole og arbeidsdrift Én survey rettet mot fengselsledelsen (N 37) Én survey rettet mot opplæringskoordinator (N 57)

I hvilken grad samarbeider skole og arbeidsdrift? (fengsel) 1 Samarbeider ikke 2 Samarbeider lite 3 Samarbeider noe 4 Samarbeider mye N Denne undersøkelsen 37

I hvilken grad samarbeider skole og arbeidsdrift? (skole) 1 Samarbeider ikke 2 Samarbeider lite 3 Samarbeider noe 4 Samarbeider mye

Hvordan samarbeider skole og arbeidsdrift? (kun skole) Samarbeid om kombinasjon av teori og praksis Dokumentasjon av kompetanse/ praksis Felles møter Jobber i team knyttet til undervisningsopplegg Rekruttering og utvelgelse til kurs Samarbeid knyttet til individuelt tilrettelagt plan

Hvorfor samarbeider ikke skole og arbeidsdrift? (fengsel) Uegnede lokaler Manglende kapasitet Personrelatert

Hvorfor samarbeider ikke skole og arbeidsdrift? (skole) Fengselet har ikke arbeidsdrift Manglende overensstemmelse mellom fag og yrkestilbud Uegnede lokaler Manglende kapasitet hos skole/arbeidsdrift Lite interesse hos arbeidsdriften

Hvordan vurderer du nytten av samarbeidet mellom arbeidsdrift og skole Hvordan vurderer du nytten av samarbeidet mellom arbeidsdrift og skole? (fengsel) 1 Svært nyttig 2 Nyttig 3 Mindre nyttig 4 Ikke nyttig

Hvordan vurderer du nytten av samarbeidet mellom arbeidsdrift og skole Hvordan vurderer du nytten av samarbeidet mellom arbeidsdrift og skole? (skole) 1 Svært nyttig 2 Nyttig 3 Mindre nyttig 4 Ikke nyttig

Hvordan vurderer du kvaliteten på samarbeidet mellom arbeidsdrift og skole? (kun skole) 1 Svært bra 2 Bra 3 Mindre bra 4 Dårlig

Begrunn hvorfor du mener samarbeidet mellom skole og arbeidsdrift er nyttig (fengsel) Øker mulighetene for individuell tilpasning og oppfølging «Mange innsatte greier ikke bare skole» Øker de innsattes muligheter etter endt soning Mulighet til å tilføre formell kompetanse Setter kompetansebygging i sentrum Utvikler det faglige miljøet

Begrunn hvorfor du mener samarbeidet mellom skole og arbeidsdrift er nyttig (skole) Avhengige av arbeidsdriften for å få til helhetlig skoleløp (TIP, bygg og anlegg etc.) Motivere innsatte til å begynne på skole Dokumentere praksis Opplæring i fag som kan være nyttige i arbeidssammenheng (språk) Kunne gi den innsatte et mer helhetlig og individuelt tilpasset tilbud Gir mulighet til å avdekke opplæringsbehov Unik arena for opplæring av innsatte Ansatte i arbeidsdriften har større kjennskap til de innsatte (adgang til KOMPIS) Gir ansatte et større kontaktnett

Hindringer for samarbeidet I hvilken grad utgjør følgende faktorer en utfordring eller en hindring for samarbeidet mellom skole og arbeidsdrift?

Fengselets lokaler (fengsel) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig N Denne undersøkelsen 36

Fengselets lokaler (skole) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Personalressurser hos arbeidsdrift (fengsel) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Personalressurser hos arbeidsdrift (skole) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Personalressurser hos skole (fengsel) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Personalressurser hos skole (skole) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Konkurranse om de "beste" innsatte (fengsel) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig N Denne undersøkelsen 36

Konkurranse om de "beste" innsatte (skole) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Ulik arbeidstid/ feriavvikling (fengsel) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Ulik arbeidstid/ferieavvikling (skole) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Kulturforskjeller mellom yrkesgrupper (fengsel) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Kulturforskjeller mellom yrkesgrupper (skole) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Ulike målsetninger ved skole og arbeidsdrift (fengsel) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Ulike målsetninger ved skole og arbeidsdrift (skole) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Hensyn til sikkerhet (fengsel) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Hensyn til sikkerhet (skole) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Manglende overensstemmelse mellom fengselets arbeidstilbud og skolens fagtilbud (kun skole) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Kompetanse hos arbeidsdrift (kun skole) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Hva slags kompetanse etterspør lærerne? Fagutdanning relevant for de yrkene som utøves i arbeidsdriften Oppdatering på eget fagområde Pedagogisk kompetanse Kjennskap til utdanningssystemet Kursing i RKV HMS

I hvilken grad utgjør følgende faktorer en utfordring eller en hindring for samarbeidet mellom skole og arbeidsdrift? (fengsel) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig

Kartlegging arbeidsdrift I hvilken grad utgjør følgende faktorer en utfordring eller en hindring for samarbeidet mellom skole og arbeidsdrift? (skole) 1 Ingen innvirkning/ ikke relevant 2 Liten grad 3 Viss grad 4 Stor grad 5 Gjør samarbeid umulig 30.08.2011 09:27 www.questback.com Kartlegging arbeidsdrift

Er det andre forhold du mener er problematiske for samarbeidet mellom skole og arbeidsdrift? (fengsel) Inntjeningskrav – skaper stress Ikke overensstemmelse mellom skolens ønsker og det arbeidsdriften kan tilby Manglende kontaktflate/ forum (settes ikke av tid til møter) Skoleansatte har ikke tilgang til kriminalomsorgens datasystemer Manglende fokus på sysselsetting fra skolens side (få arbeidstimer per lærer) Personlige samarbeidsforhold

Er det andre forhold du mener er problematiske for samarbeidet mellom skole og arbeidsdrift? (skole) Krav til produksjon/ inntjening Vanskelig å få prioritert tid til samarbeid Valg av arbeidsoppgaver for innsatte Tradisjoner/kultur Ulik lønn «Konger på haugen» – ansatte gjør som de vil Manglende vikarer Lærere kan ikke ta innsatte med ut av fengselsområdet Fordeling av ansvar for samarbeid Manglende plan fra ledelse

Hvilke begrensninger setter fengselsmurene?

Kartlegging arbeidsdrift Er de innsatte involvert i markedsføringen/salget av produktene som lages i arbeidsdriften? (kun fengsel) 1 Ja 2 Nei N Denne undersøkelsen 37 30.08.2011 09:27 www.questback.com Kartlegging arbeidsdrift

Høyt sikkerhetsnivå Høyt og lavt sikkerhetsnivå 1 Ja 2 Nei Høyt sikkerhetsnivå Høyt og lavt sikkerhetsnivå Lavt sikkerhetsnivå

Er innsatte ved fengselet sysselsatt hos oppdragsgivere utenfor fengselet gjennom frigang til arbeid? (kun fengsel) 1 Nei 2 Ja. Presiser kort her N Denne undersøkelsen 37

Høyt sikkerhetsnivå Høyt og lavt sikkerhetsnivå 1 Nei 2 Ja. Presiser kort her

Hva med de innsattes perspektiv?

Takk for meg! Lars.engh.forde@jd.dep.no Tlf 926 52 623