Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Strategier og kompetanse
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Framtida nå – les og forstå!
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Uke mars Verdiord: Lydighet Vi holder på å lære oss gitargrepet D i musikk. Da kan vi spille «Ro,ro, ro din båt og «Fader Jakob».
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Metodikk og læringsfremmende tiltak for minoritetsspråklige elever
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Leseutvikling og læringsstrategier
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole

Begrepslæring Videreføre de tre faser i arbeidet med grunnleggende begreper Bruke de tre fasene i GB når vi forklarer nye ord og uttrykk Lytte/lete etter ord som lyder likt, men har ulik betydning (homonymer) Jobbe med å finne ord som betyr det samme som (synonymer) Jobbe med å finne ord som betyr det motsatte av (antonymer) Jobbe med forstavelser og endelser og deres betydning for ordets innhold (morfemer) Introdusere åtte-trinnstrappa til innlæring av nye begrep. Bli kjent med alle de åtte fasene. Øve på å ta i bruk alle fasene ved innlæring av begrep. Finne betydningen av nye ord og begreper ved lesing av tekster. Lære å bruke ordbøker og synonymordbøker.

Leseforståelse og gjenfortelling Veiledet gjenfortelling Gjenfortelling som rekkefortelling Hente ut deler av tekst Gjenfortelling i korte sekvenser som selvkontroll Gjenfortelling som makkerlesing Gjenfortelling som intervju Lapp i hatt Monologen Velg roller for gjenfortellingen Fortellingens røde tråd

Tankekart Et tankekart er et kart over ord som henger sammen. Skole Lekser Friminutt Lærere Skole Venner Elever

Nøkkelord Slik skriver du nøkkelord: • Finn de aller viktigste ordene i teksten. • Ikke ta med for mange ord! • Skriv nøkkelordene under hverandre.

Innholdshjelperne Når? Hvem? Hvor? Hva? Hvorfor?

Hvis du lurer på hva du skal gjøre når du skal ta et BISON-overblikk over en tekst, skal du tenke på ordet BISON. Hver bokstav i dette ordet står for en ting du skal gjøre når du tar et BISON-overblikk. BILDER OG BILDETEKSTER INNLEDNING SISTE AVSNITT OVERSKRIFTER NB! ORD SOM SKILLER SEG UT BISON-overblikk

Samskjema

Sammendrag Et sammendrag er det samme som en oppsummering. Når vi lager et sammendrag av en tekst, ”koker” vi den inn. Alt det unødvendige skal bort

Før du begynner å lese, fyller du ut V-ruta og Ø-ruta i VØL-skjemaet Før du begynner å lese, fyller du ut V-ruta og Ø-ruta i VØL-skjemaet. Etter at du har lest teksten, fyller du ut L-ruta. VØL-skjema V VET Ø ØNSKER Å VITE L HAR LÆRT Her skriver du litt om hva du vet om temaet fra før. Dette skriver du FØR du begynner å lese teksten Her kan du skrive litt om hva du lurer på og ønsker å vite mer om. Dette skriver du FØR du begynner å lese teksten. hva du har lært av teksten. Dette skriver du ETTER at du har lest teksten.

Høyfrekvente ord 301-400 ord Lese ordene som ordbilder Vite hva ordene betyr Skrive ordene riktig - Lage setninger med ordene, muntlig og skriftlig

Kartlegging - Nasjonal prøve i lesing (Utdanningsdirektoratet) - Carlstens rettskrivings- og leseprøve - Ordkjedetesten - S 40 (setningsleseprøven)