Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Begrepslæring Videreføre de tre faser i arbeidet med grunnleggende begreper Bruke de tre fasene i GB når vi forklarer nye ord og uttrykk Lytte/lete etter ord som lyder likt, men har ulik betydning (homonymer) Jobbe med å finne ord som betyr det samme som (synonymer) Jobbe med å finne ord som betyr det motsatte av (antonymer) Jobbe med forstavelser og endelser og deres betydning for ordets innhold (morfemer) Introdusere åtte-trinnstrappa til innlæring av nye begrep. Bli kjent med alle de åtte fasene. Øve på å ta i bruk alle fasene ved innlæring av begrep. Finne betydningen av nye ord og begreper ved lesing av tekster. Lære å bruke ordbøker og synonymordbøker.
Leseforståelse og gjenfortelling Veiledet gjenfortelling Gjenfortelling som rekkefortelling Hente ut deler av tekst Gjenfortelling i korte sekvenser som selvkontroll Gjenfortelling som makkerlesing Gjenfortelling som intervju Lapp i hatt Monologen Velg roller for gjenfortellingen Fortellingens røde tråd
Tankekart Et tankekart er et kart over ord som henger sammen. Skole Lekser Friminutt Lærere Skole Venner Elever
Nøkkelord Slik skriver du nøkkelord: • Finn de aller viktigste ordene i teksten. • Ikke ta med for mange ord! • Skriv nøkkelordene under hverandre.
Innholdshjelperne Når? Hvem? Hvor? Hva? Hvorfor?
Hvis du lurer på hva du skal gjøre når du skal ta et BISON-overblikk over en tekst, skal du tenke på ordet BISON. Hver bokstav i dette ordet står for en ting du skal gjøre når du tar et BISON-overblikk. BILDER OG BILDETEKSTER INNLEDNING SISTE AVSNITT OVERSKRIFTER NB! ORD SOM SKILLER SEG UT BISON-overblikk
Samskjema
Sammendrag Et sammendrag er det samme som en oppsummering. Når vi lager et sammendrag av en tekst, ”koker” vi den inn. Alt det unødvendige skal bort
Før du begynner å lese, fyller du ut V-ruta og Ø-ruta i VØL-skjemaet Før du begynner å lese, fyller du ut V-ruta og Ø-ruta i VØL-skjemaet. Etter at du har lest teksten, fyller du ut L-ruta. VØL-skjema V VET Ø ØNSKER Å VITE L HAR LÆRT Her skriver du litt om hva du vet om temaet fra før. Dette skriver du FØR du begynner å lese teksten Her kan du skrive litt om hva du lurer på og ønsker å vite mer om. Dette skriver du FØR du begynner å lese teksten. hva du har lært av teksten. Dette skriver du ETTER at du har lest teksten.
Høyfrekvente ord 301-400 ord Lese ordene som ordbilder Vite hva ordene betyr Skrive ordene riktig - Lage setninger med ordene, muntlig og skriftlig
Kartlegging - Nasjonal prøve i lesing (Utdanningsdirektoratet) - Carlstens rettskrivings- og leseprøve - Ordkjedetesten - S 40 (setningsleseprøven)