Bruk av data i kvalitetsarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid

Et bilde av en offentlig leder..
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Tilpasset opplæring i en lærende skole
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.
Kampen skole Vår visjon:
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Ludvigsen-utvalet NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole Revisjon eller revolusjon av læreplanen?
” Frå Utdanning til Jobb ” Hausten 2011 / Våren 2012.
Skolevandring.
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
VELKOMMEN TIL LONE SKULE. SKULESTART INFORMASJON OM SKULEN GODE RÅD TIL FORELDRE FØR SKULESTART.
1 Kunnskapsløftet og utfordringar for lærarutdanninga Peder Haug Høgskulen i Volda.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Problemløsning.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Eigenvurdering og sjølvregulering
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Verktøy for å kartlegge holdninger
Betre læringsresultat vår 2014
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Eigenvurdering og sjølvregulering
James Nottingham Challenging Learning Haugalandsløftet
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Per Olav Sørås Regionsamling 21.oktober 2010
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
IKT for læring Mattias Øhra.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Arbeidsgivarpolitikk for framtida
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av data i kvalitetsarbeid Sunde skule Sunde 6800 Førde På same lag! Bruk av data i kvalitetsarbeid Korleis skape kultur for læring ved bruk av dokumenterte resultat?

Lærende organisasjoner(Senge) ”Organisasjoner der mennesker videreutvikler sine evner til å skape de resultater som de virkelig ønsker, der nye og ekstensive tenkemåter blir oppmuntret, der kollektive ambisjoner får fritt utløp og der mennesker blir flinkere til å lære i fellesskap.”

Organisasjoner må styres gjennom kreative spenninger og ikke gjennom ensidig problemløsing basert på erfaring. Kreative spenninger er gapet mellom organisasjonen sin visjon og målsetting og realitetene. Han sier videre (1999: 10)) at ”de organisasjoner som skal lykkes i fremtiden, må være organisasjoner som oppdager hvordan de skal vekke til live menneskers motivasjon og fremme deres evne til å lære på alle nivåer i organisasjonen”.

Korleis lærer organisasjonen? Individnivå? Skulenivå? Kva er først og kva er sist? Planer, rutinar virkar det? Kan kartlegginger/nasjonale prøver nyttast til utvikling?

Slik jobbar vi på elevnivå Slik gjer vi det Kartlegge Analysere Handle

Vi veit at tidleg innsats nytter…. …..og at det aldri er for seint… Alltid spørje oss: Korleis går det? Kva kan vi gjere annleis? Følgje med på læringa - har eleven forventa utbytte? Kompetente og offensive lærarar på elevane sine vegne Læraren som tydelig leiar i klassa Ha høge forventningar til elevane Signalisere høge forventningar til foreldra - foreldra «På same lag»

Vi veit at tidleg innsats nytter…. …..og at det aldri er for seint… Prioritere ressursar på småskulesteget Halde tilbake timar eller ha flyttimar slik at vi kan sette inn ressursar ved behov. Fleksibel timeplan. Samarbeid med barnehagen –kva kan dei jobbe meir med?

Bruk av kartleggingsprøver/nasjonale prøver på systemnivå Førebu Gjennomføre kartlegging /nasjonale prøver analysere Dokumentere og rapportere Sette mål /systemiske tiltak Gjennomføre

Henta frå Eika prosjektet: Måle effekter og dele erfaringer Etablere systemer og prosesser som gjør oss i stand til å oppdage og se Dokumentere og implementere ny praksis Dette er interessant Øve og lage prototyper (gode praksisbeskrivelser) Dette vil jeg Kartlegge og utvikle kompetanse Reflektere sammen med kollegaer som ser behov for nye måter å jobbe på SE Dette gjør vi Gjøre Alle ønsker å ta kollektivt ansvar for prosessen Finne løsninger og tiltak sammen

”Organisasjoner som skal lykkes i fremtiden må være organisasjoner som oppdager hvordan de skal vekke til live menneskers motivasjon og fremme deres evne til å lære på alle nivåer i organisasjonen”. Dette er den utfordringen styrer står overfor, å aktivt skape et menneskelig fellesskap som har evne til å forme fremtiden og spesielt å holde fast ved avgjørende forandringsprosesser som er viktige for at dette kan skje (Senge, 2004: 24).

Senge sier at i en lærende organisasjon må lederen være opptatt av organisasjonen sin læringsevne, og ledelse blir sett på som et menneskelig fellesskap sin evne til å forme fremtiden. å påvirke de ansattes mentale modeller gjennom læring i et fellesskap.

Lærende organisasjon - Senge

Lederen si oppgåve: forbedre kvalitet på tenkning, utvikle evne til refleksjon og gruppelæring og evne til å utvikle felles visjoner og felles forståelse av komplekse spørsmål. Senge