Veiledning - studenter i praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Samhandling.
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
- roller og forventinger
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Språk og sosialisering
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Velkommen til opplæring- en ny start!
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Dialektisk relasjonsteori
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Veiledning av studenter
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Avdeling for sosionomutdanning
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
12 Reflekterende lesing.
Velkomen til kurskveldar for støtte- og fritidskontaktar !
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Etikk i pedagogisk arbeid
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Opprettholdende faktorområder
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Språk- og leseveileder
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Samtale om forventninger
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
SOKRATES: ”Jeg kan ikke lære deg noen ting. Alt jeg kan er å stille de rette spørsmålene så du kan finne svaret”
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Veiledning og kommunikasjonsteori
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Grunnleggende om veiledning
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
1 Kommunikasjon.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Veiledning - studenter i praksis Toril Hanssen 28. oktober 2014

Veiledningskompetanse Samarbeidsavtalen mellom HSH og barnehageeier krever at praksislærer skal ta 15 stp veiledning innen 5 år Hvorfor? Er dette viktig? Vil det bidra til økt kvalitet og bedre profesjonsutøvere? Hva tenker dere om kravet?

Studietilbud veiledning HSH Modul 1 – 15 stp Modulen legger hovedvekt på grunnleggende veiledningsteori, strategi og metode Arbeidskrav omfatter teoretiske og praktiske arbeider, 80 % oppmøte og obligatorisk arbeid i basisgruppe Hjemmeeksamen knyttet til veiledningspraksis og utvikling av egen veilederrolle Omfang 3000 ord Vurderes til bestått/ikke bestått Se utdelt semesterplan (dette studieår) for nærmere informasjon

Ulike veiledningsperspektiv Handlings – og refleksjonsmodellen Systemisk veiledning Mesterlære Ulike veier men med samme mål - kompetanseutvikling

Ulike veiledningstradisjoner 1 (Lauvås & Handal 2000, Birkeland og Carson 2004:58ff) Veiledning som refleksjon over handling (fokus på før - veiledning, gjennomføring og etterveiledning) Fokus skal ligge på det faglige Viktig å være oppmerksom på skillet mellom veiledning og planlegging Praksistrekanten – PYT`n ”Dette resonnementet leder fram til en viktig funksjon som veiledningen bør ha, nemlig å hjelpe hver enkelt yrkesutøver til å bli mer bevisst sin egen praktiske yrkesteori. Dette har en verdi i seg selv, men dessuten er det trolig en avgjørende forutsetning for endring og utvikling” (L&H 2000:185)

1Handlings – og refleksjonsmodellen (Handal og Lauvås 2000) P1 P2 P3 Mål Å utvikle og bevisstgjøre praksisteorien – utvikle handlingsalternativene Refleksjon over handling Sette ord på taus kunnskap Ofte brukt i veiledning av studenter i praksis

Roller Praksislærer Stille spørsmål som fører til refleksjon – Utvikle praksisteorien (P1, P2 og P3) Tydeliggjøre forbindelsen mellom verdier, teori og egne erfaringer Få fram veisøkers ønsker og behov + utfordre/støtte Tilstrebe maktfri samtale Student Førveiledning – skrive veiledningsdokument Planlagt handling Erfart handling Mål Formulere tanker, erfaringer, planer og teori Økt bevissthet om egen praksisteori i prosessen

2 Systemisk veiledning Bevisstgjøre hvordan mennesker påvirker og påvirkes av omgivelsene (systemisk) Fokus på konsekvensene av handlingene våre (ikke begrunnelse for dem) Er opptatt av relasjonen mellom mennesker og virkningen av handlingene våre Refleksjon i samtale mellom praksislærer og student Helhetstenking, relasjoner, Her-og-nå-situasjoner – sirkulære årsaksforhold Skape endringer som utgjør en kvalitetsforskjell

Sirkulære spørsmål ( bidrar til et utvidet perspektiv) Spørsmål som utforsker forskjeller på ulike områder: reaksjoner, relasjoner, ulike meninger - og hendelser i nåtid og fortid Effektspørsmål: Hvordan reagerte de andre (perspektivskifte) Tiradiske spørsmål: Hvordan reagerer hver enkelt av de andre? Hvordan ser tredjepart på forholdet mellom de to? Hvordan reagerer barna på forholdet mellom deg og den andre? Hypotetiske spørsmål For å overveie alternative løsninger For å overveie ønskede og uønskede utfall av situasjonen

Roller Praksislærer Lytte Stille avklarende spørsmål Forstå uttrykksmåten til studenten – verbal og nonverbale budskap Få fram studentens ønsker Unngå ensidige trema – bare teori eller bare praksis Student Ha en aktiv rolle, må selv formulere ønsker Formulere egne læringsmål og framsette egne tanker Velge utgangspunkt både teori og praksis Bestemme fokus sammen med praksislærer (komplementære roller)

3 Mesterlære (Boge et.al 2009, s. 64 ff) Erfaringslæring – læring gjennom handling – kunnskapen er i handlingen Modellæring – studenten observerer, imiterer og identifiserer Fra perifer deltagelse til full deltagelse Situert læring Studenten får tilgang til kunnskapen gjennom å delta i det sosiale fellesskapet

Roller Praksislærers rolle Være mesteren som studenten kan lære av Vise og instruere hvordan ulike oppgaver kan utføres Være en faglig autoritet Legge til rette for varierte erfaringer Flere enn praksislærer kan stå fram som faglig autoritet Studentens rolle Imitere ut fra egen refleksjon – velge ut og velge vekk Gjennom egen aktivitet øve seg på å bli mester på ulike områder i yrkesprofesjonen Ta imot veiledning og korrigeringer fra praksislærer

Kommunikasjon Oppmerksomhet (vis at du lytter ) Jeg vet at du trodde at du forstod hva du syntes jeg sa, men jeg er ikke sikker på at du oppfattet at hva du hørte ikke var det jeg mente Oppmerksomhet (vis at du lytter ) Parafrasering – du sender uttalelser tilbake Speiling – du anerkjenner den andres følelser Innramming - reformulering av problemstilling Konfrontering – utfordring Metakommunikasjon

Relasjonen i veiledningssituasjonen Den følsomme relasjonen Balansen mellom støtte og utfordring Grunnleggende holdninger Respekt Ydmykhet Empati Autensitet (ekthet) Dempet entusiasme

Veiledningens kunst (Søren Kierkegaard) Om jeg vil lykkes i å føre et menneske til et bestemt mål, må jeg først finne mennesket der det er og begynne akkurat der For å hjelpe noen, må jeg selv forstå mer enn den jeg vil hjelpe. Men jeg må også forstå det samme som den jeg vil hjelpe forstår (…) Om det er viktigere for meg å vise hvor mye jeg selv kan, så beror det på at jeg er hovmodig og egentlig ønsker å bli beundret i stedet for å hjelpe All ekte hjelpsomhet begynner med ydmykhet mot den jeg vil hjelpe. Å hjelpe er å tjene, ikke herske (…)

Kilder Boge, M., Markhus, G., Moe, R. & Ødegaard, E. E. (2009).Læring gjennom veiledning: Meningsskaping i grupper. Bergen: Fagbokforlaget Carson, N. & Birkeland, Å. (2009). Veiledning for førskolelærere. Kristiansand: Høyskoleforlaget Fuglestad, O. L. & Sunde, J. (2006). Ledelse og beslutningstaking i et relasjonelt perspektiv. Norsk pedagogisk tidsskrift, 90(2), 133-143. Tilgjengelig fra http://www.idunn.no Tveiten, S. (2008). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget