Endringer i behandlingsbehov og pasientstrømmer. Tilpasnings- og fordelingskonsekvenser? Helhetlige pasientforløp Bjørn Magne Eggen 1. juni 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

KOORDINERING OG SAMHANDLING
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Forebyggende arbeid satt i system
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunen og samhandling - utfordringer
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Samhandling på dagsorden
Samhandling - sett med sykehusets øyne
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Temasamling Irene Sørås Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av spesialitetsstruktur og -innhold Oppsummering fra.
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Reformtider Arne Flaat Sykehusdirektør, Helse Nord-Trøndelag.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Framtidige helsetjenester - behov for desentralisering
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Informasjonssikkerhet
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Innledning Av Rusbehandling Midt-Norge HF Seminar vurderingsinstansene
Helse 1 Fremskriving av behovet for sykehustjenester Stein Østerlund Petersen SINTEF Helse.
Oppfølging av Stortingsmelding nr 35 – Hva med tannpleierne?
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Pasientforløp alkohol
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Styremøte 20. juni 2018.
Reduksjon av uønsket variasjon
Utskrift av presentasjonen:

Endringer i behandlingsbehov og pasientstrømmer. Tilpasnings- og fordelingskonsekvenser? Helhetlige pasientforløp Bjørn Magne Eggen 1. juni 2005

2 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Stortingets forventninger § 1. Lovens og helseforetakenes formål Lovens formål er å bidra til å oppfylle de målsettinger som er nedfelt i spesialisthelsetjenesteloven § 1-1 og pasientrettighetsloven § 1-1, ved … … … Helseforetakenes formål er å yte gode og likeverdige spesialisthelsetjenester til alle som trenger det når de trenger det, uavhengig av alder, kjønn, bosted, økonomi og etnisk bakgrunn, samt å legge til rette for forskning og undervisning.

3 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Pasientperspektiv (fra 15 års klager og brukerus.) Resultat Mangelfull tilgjengelighet, brudd på avtaler, kansellering av avtaler. Hvor er journalen? Stadig nye leger og sykepleiere som spør om det samme. Uforutsett venting, venting med uviss varighet. Forveksling av pasienter, prøver og dokumenter. Hvor er tannprotesen? Ordinasjon ikke fulgt. Dobbeltforskriving. Mangler informasjon om bruk og virkning av nye legemidler. Får medisin til feil tidspunkt. Uleselig informasjon. Uforutsigbarhet. Unødige gjentakelser. Uklar kommunikasjon. Bygger ikke videre på det som er erfart, gjort og sagt fra før. Overser skader eller lidelser man ikke er spesialist på. Mangelfull informasjon mellom avdelinger, viktige beskjeder fra pasienten når ikke frem. Motstridende informasjon og motstridende praksis. Mangelfull koordinering og oppfølging. Ansvarspulverisering. Pasient- forløpet Bjarne Riis Strøm

4 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Utfordringer fremover ? Overkapasitet i enkelte kirurgiområder Eldrebølgen Sammenheng volum – kvalitet – resultat? strukturelle og organisatoriske konsekvenser Optimal sykehusstørrelse? konsekvenser? (struktur; funksjonsfordeling; ressursallokering)

5 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Hva gjør vi i forhold til … ? Pasientenes rett til fritt sykehusvalg. Relevant kunnskapsgrunnlag for valget? kvalitet – resultater – servicenivå – ventetider Vedlikehold – fornyelse – oppgradering bygninger og utstyr; teknologi den menneskelige faktor, holdninger Human kapital kunnskapsgrunnlaget for tjenesten dokumentasjon

6 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Pasientrettigheter Ulike situasjoner – forskjell i tenkning - selv om bestemmelsene er de samme ”Engangs” – pasientene fritt sykehusvalg individuell frist, rett til å reise [utenlands] Kronikerne – med sammensatte behov individuell plan epikrise-tid pasientansvarlig lege

7 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 To ulike behov? - 1 Kronikerne flere lidelser/sykdommer; behov for kontinuitet; mange opphold – gjentatte kontakter eldre pasienter – et fåtall mennesker som har svært stort behov for [gjentatte] tjenester Eldre (75 år +): 11 % av befolkningen 25 % av oppholdene – og 33 % av liggedagene. Nærhet – mange aktører – kontinuerlig samarbeid med førstelinjetjenesten

8 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Eldrebølge gir kamp om sykesenger Om 15 år er det behov for flere sykehussenger enn i dag, viser nye beregninger. Det tilsvarer samlet kapasitet ved Ullevål, Haukeland og St. Olavs Hospital. Aftenposten – 20. okt 2004 Det haster. Politikerne må handle nå for å skaffe nok sykehussenger om 15 år, sier forsker Stein Ø. Petersen.

9 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Aker sykehus 2002: Pasienter 75 år +, fordelt etter antall opphold (n = 1839). Rapport: Helsetjeneste for eldre og kronisk syke. Helse Øst,

10 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Hvilke konsekvenser? Størrelsen på enhetene? særlig fysisk størrelse Hvem flytter på seg – og hvordan? DPS – DMS ambulant spesialistpraksis – områdepediatri mobile røntgenenheter spesialkompetanse til pasienten (sykehjem) eller omvandt (pasienten inn på sykehus) Dagbehandling – eller heldøgn? Innenfor sykehuset, eller … ?

11 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 To ulike behov fremover? - 2 Pasienter som trenger en betydelig og spesialisert innsats, mer konsentrert kirurgi etter ventetid enkeltopphold – enkeltkontakter stort volum (mange personer, mange kontakter) fokus på ventelister og ventetider kvalitet forholdsvis enklere å definere (og måle) kan nyttiggjøre seg pasientrettigheter (fritt sykehusvalg – behandling i utlandet) kompliserte behandlingsopplegg (?)

12 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Nye behandlingsmuligheter Mindre mutilerende Mer kapitalintensiv (?) dyrere utstyr og medikamenter Kortere opphold (?) Kortere sykemeldingsperioder Forbedret effekt / prognose ? Sammensatte problemstillinger – kombinerte lidelser – flere spesialiteter kombinert med mer spiss- spesialisering

13 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Hva vil skje fremover ? De største utfordringene? samhandling innen spesialisthelsetjenesten – unngå fragmentering og oppsplitting benytte vedtatte ordinger (og pasientrettigheter) – individuell plan, pasientansvarlig lege demografi – aldersutvikling – ”de multisyke eldre” Den neste store reformen? integrerte tjenester – pasienten i fokus – uavhengig av hvem som ’leverer’ Realisere én nasjonal helsepolitikk

14 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Strukturere behandlingsforløp? Strømlinjeforme, effektivisere og separere (”skjerme”) Tidskrav, særlig til utnyttelse av kapitalintensiv virksomhet utstyr, sengeareal ny medisinsk teknologi Pasientene som trenger tid til å ”vokse seg friske” Dokumentasjon av effekt – og potensial kostnadseffektivitet? kost/nytte - vurderinger

15 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Hva er optimal sykehusstørrelse? Kostnads- effektivitet Sykehusstørrelse ?

16 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Kompleksitet og samhandling n = antall kontakter antall kontaktpunkt = n(n-1) 2 Dvs. - øker vi størrelsen (f. eks antall kontakter), øker vi samtidig antall samhandlings- og kontaktpunkt med kvadratet av den relative økningen

17 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Hvordan kommuniserer vi? Realisme i hva som presenteres som mulig medisinsk det faktiske tilbudet (lokalt og regionalt) hvilken kvalitet som oppnås Tilgjengelighet og åpenhet skaffe seg informasjon / egne kvalitetsdata sammenlikne – som grunnlag for forbedring gjøre informasjonen åpent tilgjengelig

18 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Helhet – eller delløsninger? Samlede rammer – samlet ansvar løsning i bred sammenheng – serviceplanlegging sikre at helhet ivaretas – dvs. hele forløpet? Må alt skje i det som i dag er sykehuset? sykehuset som bygg – eller organisasjon? organisatorisk – vs. fysisk størrelse Lokalsykehusstrategien? bevisst på gjensidig dyktiggjøring og samarbeid jf. ”Det nytter” – prisen 2005 forebygging / tidlig intervensjon. Kunnskap?

19 Helhetlige pasientforløp – fremtidige behov? HOD/ BMEGardermoen, 1. juni 2005 Sikre grunnleggende trygghet Tilgjengelighet – for pasienter realisme konsekvens av teknologi / inkl. IKT, transport Prioritering dokumentert nytteeffekt av tiltak (nye som gamle) Ivareta faglig oppdatering og fornyelse akselererende faglig utvikling sterkere gjensidig faglig avhengighet utdatert tankegods – og bygg / tilpasningsevne?