Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertArvid Kjell Nygaard Endret for 5 år siden
1
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Orientering til Styret i Helse Midt-Norge,
2
Problemstillinger: Sammenlignet med 2012: Flere pasienter henvises til utredning (ikke behandling) Hva er årsakene til dette? Tas pasienter av venteliste ved utredning, uten reell start på pasientforløpet? Praktiseres regelverket ulikt? (Økt andel henvisninger der det ikke innvilges rett til helsehjelp?) Forslag til tiltak
3
Bakteppe – relevant lovverk
Pasient- og brukerrettighetsloven Prioriteringsforskriften Forskrift om ventelisteregistrering Endringer : Skillet mellom rettighets- og behovspasient fjernes. Alle spesialisthelsetjenesten mener har behov for helsehjelp i spesialisthelsetjenesten får rett til helsehjelp + frist (tidligere: skille rett-behov. Behovspasienter hadde ikke rett/frist) Frist for vurdering av henvisninger redusert fra max. 30 dager til max. 10 dager. Ikke lenger lovkrav om å innhente supplerende opplysninger/kalle inn pasienten ved mangelfull henvisning Pasient skal få informasjon om tidspunkt for når utredning/behandling skal settes i gang i svaret på henvisningen Hvis spesialisthelsetjenesten ikke kan gi tilbud innen frist skal spesialisthelsetjenesten umiddelbart kontakte HELFO (tidligere: pasientens ansvar å kontakte HELFO)
4
Bakteppe - prioriteringsveiledere
5
1. Flere pasienter henvises til utredning (ikke behandling)
6
Slik ser det ut i Helse Midt-Norge: Somatikk
7
Slik ser det ut i Helse Midt-Norge: Psykisk helsevern for barn/unge
8
Slik ser det ut i Helse Midt-Norge: Psykisk helsevern for voksne
9
Slik ser det ut i Helse Midt-Norge: TSB
10
Årsaker til at flere pasienter henvises til utredning
Medisinskfaglig utvikling og avstemning mellom jus og medisin Flere sykdommer kan/bør utredes mer enn før Utfordringer med å få lik fortolkning av begrepene: Uavklart tilstand -> henvises til utredning Avklart tilstand -> henvises til behandling Endret regelverk og nye prioriteringsveiledere Endret regelverk: vurderingstid for henvisninger redusert fra 30 til ti dager: Vanskeligere å forhåndsavklare pasientens tilstand De nye prioriteringsveilederne gir tydeligere anbefalinger mht utredning vs behandling, samt utredning anbefales for flere tilstander enn behandling (anbefalingene er innarbeidet i HMNs systemer) Pasientadministrative systemer: DIPS: uhensiktsmessig plassering av rett- og fristregistrering i skjermbildet
11
Tas pasienter av venteliste uten reell start på pasientforløpet?
Evt. forskyving skjer i såfall for de 46% av henvisningene der pasienten har mer enn én kontakt (ved kun én kontakt avvikles pasienten fra venteliste ifm denne ene kontakten)
12
Skjer det en forskyvning av ventetid utover i pasientforløpet?
Tilnærming 1: Skjer det en forskyvning i tid mellom 1. og 2. kontakt i forløpet?
13
Skjer det en forskyvning mellom 1. og 2. kontakt i forløpet?
Psykisk helsevern/TSB, Norge : Nedgang Nedgang Ans. dato Ventetid slutt-dato (ca 95% av pasientene avvikles ved 1. kontakt) 2. Kontakt
14
Slik ser det ut i Helse Midt-Norge Tid mellom 1. og 2. kontakt, PHBU:
15
Slik ser det ut i Helse Midt-Norge Tid mellom 1. og 2. kontakt, PHV:
16
Slik ser det ut i Helse Midt-Norge Tid mellom 1. og 2. kontakt, TSB:
17
Skjer det en forskyvning mellom 1. og 2. kontakt i forløpet?
SOMATIKK, Norge : Nedgang Økning Ans. dato 1. Kontakt (98% tas av ventelisten/frist innfris) 2. Kontakt
18
Slik ser det ut i Helse Midt-Norge Tid mellom 1. og 2
Slik ser det ut i Helse Midt-Norge Tid mellom 1. og 2. kontakt, somatikk:
19
Skjer det en forskyvning av ventetid utover i pasientforløpet?
Tilnærming 2: Skjer det en forskyvning i «tid til tjenestestart»?
20
Skjer det en forskyvning av ventetid utover i pasientforløpet?
Gjelder somatikk (pros.registrering) Ser på kun 15% av henvisningene Betydelige validitetsutfordringer
21
Skjer det en forskyvning av ventetid utover i pasientforløpet
Skjer det en forskyvning av ventetid utover i pasientforløpet? Ventetid til tjenestestart: Helse Midt-Norge, : - 13 dager + 8 dager Ans. dato Dato der pasienten tas av venteliste Tid til tjenestestart (registrert relevant prosedyre) - 4 dager
22
Skjer det en forskyvning av ventetid utover i pasientforløpet?
Hva skjer i første møtet på sykehuset (der 98% tas av venteliste)? Gjennomgang av journalnotater: Fra fire HF Ortopedi: hofteleddsartrose (169 journaler) Nevrologi: migrene (116 journaler) PHBU: ADHD barn (71 journaler) «Oppsummert viser vurdering av journalnotater fra første kontakt, at pasientene får en vurdering av sin tilstand i tilnærmet 100 prosent av tilfellene.» Tilnærming 3: Journalgjennomgang
23
3. Praktiseres regelverket ulikt?
« (…) kan regelverket være vanskelig å tolke likt også fordi det krever medisinsk skjønn og det må foretas individuelle medisinskfaglige vurderinger (…)» «Samtidig viser dataene på regionalt nivå at resultatene er likere innad i og mellom de regionale helseforetakene i 2016 enn i 2012, men med variasjoner. Innen psykisk helsevern for voksne, psykisk helsevern for barn og unge og tverrfaglig spesialisert rusbehandling er det i 2016 fortsatt til dels store forskjeller mellom helseforetakene. Den glidende overgangen mellom utredning og behandling særlig på disse fagområdene, kan begrunne mer ulik praksis med hensyn til rettighetsvurdering»
24
4. Økt andel henvisninger der det ikke innvilges rett til helsehjelp?
HMN: stabilt 3-5% i hele perioden Øvrige regioner: DIPS-problematikk knyttet til «mapping»
25
5. Forslag til tiltak Helsedirektoratet:
Forbedring av pasientadministrative systemer Forenkling av regelverket: Oppheve skillet mellom avklart/uavklart og utredning/behandling Vurdere rapportering på andre punkter i pasientforløpet for systematisk å følge ventetid utover i forløpet (jf. pakkeforløp kreft)
26
Kontakter med passert planlagt tid
Systematiske målinger av antall og andel planlagte kontakter der planlagt tidspunkt er passert Nasjonale tall pr HF og fagområde I Helse Midt-Norge: Monitorering ned til laveste enhet Skille «prioritet» vs «ikke-prioritet» HF-vise tiltaksplaner for tre tjenesteområder med størst utfordringer
27
Kontakter med passert planlagt tid
28
Kontakter med passert planlagt tid
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.