Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF."— Utskrift av presentasjonen:

1 Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF

2 2001 2006 2007 2010 2011 2012 2010 2008/2009 2013 Regionale publiseringsløsninger Helse Midt-Norge Helse Nord Regionale publiseringsløsninger Helse Vest Helse Sør-Øst 2011 Modning over tid…

3 Undersøkelse Utredning Behandling Rehabilitering Forebygging Mange aktører i helsetjenesten Komplekst for brukere ?

4 Undersøkelse Utredning Behandling Rehabilitering Forebygging helsenorge.no skal bidra til å redusere helsetjenestens kompleksitet på internett ? ENKELT – HELHETLIG – TILGJENGELIG

5 Langsiktig visjon 2020 Hovedvisjon for spesialisthelsetjenestens nettsatsing er: Én offentlig helseportal

6 Samme plattform gir merverdi Fritt sykehusvalg Velg behandlingssted Tjenestene – digital innbyggertjeneste mv…

7 Hovedmål i 2017: Helseforetakene har nettsider som bidrar til: trygghet og mestring hos pasienter og pårørende integrasjon med helsenorge.no at helseforetakenes egen identitet ivaretas

8 En felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten innebærer: Alle helseforetakene skal flytte sine nettsider til felles teknisk plattform; helsenorgeplattformen Informasjon til innbyggere skal integreres mellom helseforetakene og helsenorge.no Endret design og struktur på helseforetakenes nettsider Vektlegge brukerbehov og innholdsstrategi

9 Prosjekt i tre faser

10 Funn fra analysen Folk flest kjenner ikke organiseringen vår Finner ikke fram når sidene følger organisasjonen Bruker nettet til å finne helseinformasjon, googler det de leter etter Vanskelig å finne den informasjonen man trenger. Har tillit til informasjon fra helseforetakene Bruker av mobile enheter (mobil, nettbrett). Nye krav til nettdesign og struktur på nettsidene.

11 Funn (forts.) Viktigst for pasienter og pårørende er hva som skjer før, under og etter behandling Vil ha medisinsk og praktisk informasjon på samme sted Brukerne ønsker oversiktlig og lettfattelig informasjon om diagnose, prognoser og behandling, med mulighet til å fordype seg i mer utfyllende informasjon lenger ned i strukturen.

12 Pasientens fortelling Da jeg ble syk måtte jeg orientere meg i en helt ny hverdag. Jeg lurte jeg på hva som feilte meg, hva slags behandling jeg ville få og hva som ville skje med meg etterpå. Jeg ble også opptatt av hvilket sykehus som var best på den typen behandling jeg skulle gjennom. Før avtalen på sykehuset hadde jeg mange praktiske spørsmål: Hvor kan jeg parkere? Hvilken bygning skal jeg til og hvor er inngangsdøren? Kan ektefellen være sammen med meg på sykehuset? Slike ting lurte jeg på. Jeg syntes det var vanskelig å finne svarene.

13

14

15

16

17 Workshops i hele landet - for innspill til konsept Det har blitt intervjuet, tegnet, diskutert..

18

19 Vårt svar Nettsidene skal være en del av sykehuset, en del av pasientreisen og en del av behandlingen Spesialisthelsetjenesten på nett skal være en del av en løsning, som hjelper pasienter og pårørende i en sårbar del av livet. En velinformert pasient opplever større mestring og trygghet. Skreddersydd informasjon og selvbetjening hjelper pasienten å gjøre gode valg for egen helse. All informasjon sirkler rundt det pasienten er mest opptatt av: Sykdommen og behandlingsforløpet

20

21 Pasienter Pårørende Forskere Media Andre Jobbsøkere Helsepersonell Fastlegen

22


Laste ned ppt "Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google