Barnehagen som språkarena

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Identitetsdanning.
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Barnehagen som kulturarena
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Venn kommer av norrønt: Vinr
Barns læring, voksnes ansvar!
12 Reflekterende lesing.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
Linn Evy Iversen Topuz Språkpedagog i Sagelva barnehage Flerkulturelt bibliotekmøte 5. November 2015 SYNLIGGJØRING AV SPRÅKLIG MANGFOLD.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
UKE 38 – 41: SKOGUKA,BRANNVERN. PERIODEPLAN FOR LEKESTUA UKE 38 – 41: HØST, SKOGUKA,BRANNVERN. Mål for perioden: Barna skal få kjennskap til barnehagens.
Hvorfor en overgangspakke?. Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Ressursfokus vs mangelfokus
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Barnehagen som språkarena i et flerspråklig perspektiv

identitet, kultur, følelser. Språk binder sammen identitet, kultur, følelser.

Flerspråklighet skal høres og synes i b.hagen Pers. skal arbeide målrettet med språkopplæring Foreldrene skal inkluderes i arbeidet

morsmål Det språket barna lærer først Det språket barnet forstår best Det språket barnet identifiserer seg med

Morsmålet er knyttet til Følelser Identitet Relasjoner

viktig med utvikling av morsmålet samtidig som utvikling av andrespråket.

morsmålsassistent Å forstå og selv gjøre seg forstått Å gi uttrykk for tanker, meninger og følelser Å utforske og utvide sin kunnskap Å delta likeverdig i lek og andre aktiviteter Å forberede seg til aktiviteter og innhold i bh., samt å bearbeide inntrykk i etterkant.

Foreldre som ressurs Gi foreldre informasjon om innhold og gjøremål i bh., slik at barnet kan være forberedt

Norsk som andrespråk Aktivt bruk av språk hos personalet Sette ord på ting og fenomener Tilrettelegge for begrepslæring gjennom kommunikasjon Konkreter og visualisering Lek og fysisk aktivitet

Morsmålet må anerkjennes i barnehagen Foreldrene er en viktig ressurs

Drøft hvordan språket påvirker barnets identitetsdanning.