Barnehagen som språkarena i et flerspråklig perspektiv
identitet, kultur, følelser. Språk binder sammen identitet, kultur, følelser.
Flerspråklighet skal høres og synes i b.hagen Pers. skal arbeide målrettet med språkopplæring Foreldrene skal inkluderes i arbeidet
morsmål Det språket barna lærer først Det språket barnet forstår best Det språket barnet identifiserer seg med
Morsmålet er knyttet til Følelser Identitet Relasjoner
viktig med utvikling av morsmålet samtidig som utvikling av andrespråket.
morsmålsassistent Å forstå og selv gjøre seg forstått Å gi uttrykk for tanker, meninger og følelser Å utforske og utvide sin kunnskap Å delta likeverdig i lek og andre aktiviteter Å forberede seg til aktiviteter og innhold i bh., samt å bearbeide inntrykk i etterkant.
Foreldre som ressurs Gi foreldre informasjon om innhold og gjøremål i bh., slik at barnet kan være forberedt
Norsk som andrespråk Aktivt bruk av språk hos personalet Sette ord på ting og fenomener Tilrettelegge for begrepslæring gjennom kommunikasjon Konkreter og visualisering Lek og fysisk aktivitet
Morsmålet må anerkjennes i barnehagen Foreldrene er en viktig ressurs
Drøft hvordan språket påvirker barnets identitetsdanning.