Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Rekruttering til utdanning
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Pedagogisk analyse.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
En lærende organisasjon?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Planmessig webutviklings-prosess •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu – •basert på en mer omfattende modell av Kjetil.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
Mål/hensikt Å skape verdi for eierne Ikke likegyldig hvordan Nye muligheter.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Evaluering av studiekomiteen, Gro Bjørnerud Mo Studiedekan HF.
Kompetente barn og unge
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Veiledet lesing Mørkved skole
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
”Litt bedre i dag enn i går”
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Strategier og prinsipper for implementering
Endring og omstilling.
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Viktige styringssignaler for folkehelsearbeidet - Involvering og innovasjonsledelse Monica Fleisje, Akershus fylkeskommune.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Lokal arbeidstidsavtale
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Kapittel 12 Endring og omstilling
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Organisatoriske barrierer i Statoil
Kompetanseplan oppvekst
KS Effektiviseringsnettverkene Nasjonale indikasjoner på effektivisering i kommunesektoren - Hovedresultater og konklusjoner Fürst og Høverstad ANS.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Årets norske Leanvirksomhet
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Velkommen til Apalløkka
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Årets norske Leanvirksomhet
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013

Læring som strategi for organisasjonsutvikling  Læring er varig endring av innsikt, holdninger og adferd  Strategi har militær opprinnelse, fra gresk «strategia» som betyr «generalkunst» eller «hærføring». Strategi er hærførerens plan eller angrepsmåte for å vinne en krig.gresk  Strategi er slagplan.  Strategi er veivalg.

Læring som strategi for organisasjonsutvikling  Organisasjonsutvikling vil si å øke organisasjonens evne til gjennomføre aktiviteter, løse problemer og å nå sine egne mål.  Organisasjonsutvikling handler om å sikre en mest mulig hensiktsmessig utvikling på alle nivå.  Organisasjonsutvikling kan ses som en metode for en konkret endring.  Organisasjonsutvikling i tre faser: 1. Problemkartlegging (analyse og måldefinisjon), 2. Tiltak som iverksettes, 3. Evaluering av tiltakene.  Viktige prinsipper for organisasjonsutvikling er bevissthet, planmessighet, kontinuitet og eierskap.  Organisasjonsutvikling som metode innebærer deltakelse og samarbeid i hele organisasjonen.

Læring som strategi for organisasjonsutvikling  Lærende…  Learning Cities/Lærende byer (UNESCO)  Lærende kommuner  Lærende lokalsamfunn  Lærende organisasjoner  Bevissthet om (opp)læringens betydning  Systematisering av (opp)læring  Organisering og gjennomføring av (opp)læring

Læring som strategi for organisasjonsutvikling  Hvordan realisere organisasjonsmål gjennom opplæring? (et strategisk spørsmål)  Hvordan legge til rette for opplæring i organisasjonene? (et taktisk spørsmål)

Læring som strategi for organisasjonsutvikling  Tre typer læringsorganisasjoner:  Organisasjoner som utvikler seg selv gjennom læring (ansatte, stab)  Organisasjoner som (også) utvikler sine medlemmer – og dermed seg selv - gjennom læring (tillitsvalgte)  Organisasjoner som (også) tilbyr opplæring for markedet (allmennheten)  Like og ulike strategier?