Den skapende institusjon …man må lære av fremtiden!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
GROW modellen.
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Veiledet lesing Mørkved skole
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Modellkommunene Hva er unikt?
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Vi er nærmere en løsning …….
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Kreativitet.
Velkommen til Newton-rommet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Den skapende institusjon …man må lære av fremtiden!

”En gang i tiden anså man en person for lærd, hvis han hadde stor detaljkunnskap, kunne svare raskt på forskjellige spørsmål og ha en rekke oppslagsbøker hjemme i sine reoler. Ingen kan lenger påstå at de vet alt, og man får ikke suksess i livet kun ved at man har omfattende detaljkunnskaper” ”En gang i tiden anså man en person for lærd, hvis han hadde stor detaljkunnskap, kunne svare raskt på forskjellige spørsmål og ha en rekke oppslagsbøker hjemme i sine reoler. Ingen kan lenger påstå at de vet alt, og man får ikke suksess i livet kun ved at man har omfattende detaljkunnskaper” Sahlberg og Leppilampi 2004 (finske forfattere)

Skap en innovasjonsprofil på pedagogikkutdannelsen! Viktig at pedagoger særlig fokuserer på innovative og kreative egenskaper. Viktig at pedagoger særlig fokuserer på innovative og kreative egenskaper. Fremtidens samfunn vil være preget av en stadig raskere utvikling, en konstant endring og uforutsigbarhet. Fremtidens samfunn vil være preget av en stadig raskere utvikling, en konstant endring og uforutsigbarhet. Et nøkkelord for den ”kreative klasse” er å satse på mangfold av intelligenser. Et nøkkelord for den ”kreative klasse” er å satse på mangfold av intelligenser. Schuman og Pedersen, University College Nordjylland (2008)

Lærende + skapende ”Den beste måten å forutsi fremtiden på er ved å skape den” ”Den beste måten å forutsi fremtiden på er ved å skape den” ”I 90-årene ville svaret på de samfunnsmessige endringene, være organisasjonsutviklingsteorier rundt den lærende organisasjon ”I 90-årene ville svaret på de samfunnsmessige endringene, være organisasjonsutviklingsteorier rundt den lærende organisasjon Det er ikke nok at organisasjonen kun er lærende. I framtidens samfunns skal institusjonen være i stand til å være interaktiv, proaktiv og skape den framtid som den ønsker selv.” Det er ikke nok at organisasjonen kun er lærende. I framtidens samfunns skal institusjonen være i stand til å være interaktiv, proaktiv og skape den framtid som den ønsker selv.” Schuman og Pedersen, University College Nordjylland (2008)

Learning from the future ”Learning from the future is vital to innovation. Learning from the future involves intuition. It involves embracing high levels of ambiguity, uncertainty and willingness to fail. It involves opening ourselves to the unthinkable and sometimes attempting to do the impossible. But the fears and the risks are balanced by feeling ourselves part of something important that is emerging that will truly make a difference” ”Learning from the future is vital to innovation. Learning from the future involves intuition. It involves embracing high levels of ambiguity, uncertainty and willingness to fail. It involves opening ourselves to the unthinkable and sometimes attempting to do the impossible. But the fears and the risks are balanced by feeling ourselves part of something important that is emerging that will truly make a difference” Otto Scharmer, 2007

En intuitiv læreprosess En intuitiv læreprosess er en læreprosess hvor man begir seg ut i det ukjente og uforutsigbare. (prosjekt?) En intuitiv læreprosess er en læreprosess hvor man begir seg ut i det ukjente og uforutsigbare. (prosjekt?) Den intuitive tenking jobber sammen med den logiske analyse og ikke mot den (divergent & konvergent) Den intuitive tenking jobber sammen med den logiske analyse og ikke mot den (divergent & konvergent) I den intuitive tenking dras langt flere umiddelbare uvedkommende elementer inn og skaper dermed et bredere beslutningsgrunnlag. Men det endelige resultat av prosessen skal bedømmes gjennom analytisk tenking! I den intuitive tenking dras langt flere umiddelbare uvedkommende elementer inn og skaper dermed et bredere beslutningsgrunnlag. Men det endelige resultat av prosessen skal bedømmes gjennom analytisk tenking! ”Gjennom intuitiv tenking vil et menneske ofte være i stand til å nå løsninger på problemer som man ellers overhode ikke var i stand til å løse” Steen Larsen, 1995 ”Gjennom intuitiv tenking vil et menneske ofte være i stand til å nå løsninger på problemer som man ellers overhode ikke var i stand til å løse” Steen Larsen, 1995

Utfordringer Takle usikkerhet Takle usikkerhet Tåle å ta feil Tåle å ta feil Tørre å åpne seg for det utenkelige/ det utenkte Tørre å åpne seg for det utenkelige/ det utenkte Av og til prøve det umulige Av og til prøve det umulige ”Yes, jeg har gjort en feil!” ”Yes, jeg har gjort en feil!”

Framtidsverksted Starter i framtiden og prøver å skape en tydelig visjon for organisasjonen i framtiden – det er viktig å sette nåtiden og den daglige problemløsning ut av kraft og fremelske ”det lekende visjonære” Starter i framtiden og prøver å skape en tydelig visjon for organisasjonen i framtiden – det er viktig å sette nåtiden og den daglige problemløsning ut av kraft og fremelske ”det lekende visjonære” I fremtidsverkstedet snakkes det som om visjonene allerede var oppfylt. Det frigjør en masse positiv og kreativ energi! I fremtidsverkstedet snakkes det som om visjonene allerede var oppfylt. Det frigjør en masse positiv og kreativ energi! Kan oppleves som en kollektiv flow – tid og sted glemmes og det blir et fullstendig felles fokus på visjon og oppgave, og begrensninger, posisjonering og vanetenking settes ut av kraft. Kan oppleves som en kollektiv flow – tid og sted glemmes og det blir et fullstendig felles fokus på visjon og oppgave, og begrensninger, posisjonering og vanetenking settes ut av kraft.

Hva bør en skoleleder lære/prioritere for å stimulere til kreativitet og innovasjon i skolen? 1. Være på utkikk etter de muligheter for skolens utvikling som kan skapes i kontakt med samfunnet 2. Støtte medarbeiderne og elevenes drivkrefter for å skape en kreativ og foretaksom skole. 3. Satse på mange og motsetningsfylte alternativ istedenfor alltid å sikre seg gjennom utprøvde strategier Schuman & Stavnskær Pedersen, University College Nordjylland (2008)

Theory U – Scharmer, Otto (2006) 1. Downloading 2. Seeing 6. Prototyping 5. Crystallizing 3. Sensing 4. Presensing 7. Performing

Theory U - forklaringer Theory U er en reaksjon på hvordan leder ofte igangsetter endringsprosesser – som ikke skaper endringen som ønskes. De beslutter en forandring som de (ubevisst) igangsetter slik de pleier Theory U er en reaksjon på hvordan leder ofte igangsetter endringsprosesser – som ikke skaper endringen som ønskes. De beslutter en forandring som de (ubevisst) igangsetter slik de pleier Downloading og så rett til performing. Downloading og så rett til performing. Scharmer argumenterer med at endringer bør følge en mer dyptgående prosess Scharmer argumenterer med at endringer bør følge en mer dyptgående prosess De tre første trinn går ned i U`en og uttrykker tre forskjellige måter å forholde seg undrende og undersøkende til ønsket om utvikling (skaper eierforhold) De tre første trinn går ned i U`en og uttrykker tre forskjellige måter å forholde seg undrende og undersøkende til ønsket om utvikling (skaper eierforhold) Downloading (1) – beskrivelse av ønsket om utvikling Downloading (1) – beskrivelse av ønsket om utvikling Seeing (2) – diskusjon og utforsking av ønsket Seeing (2) – diskusjon og utforsking av ønsket Sensing (3) – empatisk dialog om utviklingsønsket (coaching) Sensing (3) – empatisk dialog om utviklingsønsket (coaching)

Forts. forklaringer Nede i bunnen av U`en er spørsmålet presensing (4) Nede i bunnen av U`en er spørsmålet presensing (4) Hva er min intuisjon (indre personlighet) Hva er min intuisjon (indre personlighet) Hva er min oppgave Hva er min oppgave Theory U innebærer en mer sanselig undersøkelse av utviklingsønsket der veien går om kreativitet og overskridende læring. Og det skapes tilhørighet og eierforhold til ”det nye”! Theory U innebærer en mer sanselig undersøkelse av utviklingsønsket der veien går om kreativitet og overskridende læring. Og det skapes tilhørighet og eierforhold til ”det nye”!

Forts. forklaringr Crystallizing (5) – et svar vil utkrystallisere seg Crystallizing (5) – et svar vil utkrystallisere seg Prototyping (6) – her begynner en å teste ut svaret i handling Prototyping (6) – her begynner en å teste ut svaret i handling Performing (7) – her inntrer den egentlige forandringen Performing (7) – her inntrer den egentlige forandringen U`en kan sees på som en glidende bevegelse som skaper fart nedover for å klare å komme helt opp igjen på andre siden. Men der finnes humper og fallgruber på hvert nivå som kan stoppe prosessen Mellom downloading og seeing kan lederen lytte for mye til egne fordommer; …..hvorfor endre på noe…det pleier vi ikke gjøre her…hva er vitsen med det? Lederen kan også bremses av kynisme; …vi har ikke tid…det har vi ikke penger til. Det kan også komme en ”angstens stemme” som sier; …..det der kan du jo ikke….tror du virkelig at du er god nok.. Dersom lederen klarer å unngå disse fallgropene kan ideene komme; AHA! …. Er det det, det handler om!

Hva er dannelses-idealet? Dannelse kan oppfattes på to måter – som en overveiende fri og uendelig prosess, og/eller som en målrettet prosess med klare forbilder og klart opptrukne mål (Gustavsen, 2008) Dannelse kan oppfattes på to måter – som en overveiende fri og uendelig prosess, og/eller som en målrettet prosess med klare forbilder og klart opptrukne mål (Gustavsen, 2008) For å oppnå ytre mål som innovasjonsevne, må det arbeides aktivt med den indre delen (elevenes drivkraft, forestillingsevne og handlingskompetanse) For å oppnå ytre mål som innovasjonsevne, må det arbeides aktivt med den indre delen (elevenes drivkraft, forestillingsevne og handlingskompetanse) En innovasjonsfremmende didaktikk indikerer en økt interesse for elevenes ”indre verden” for å kunne fremme ”ytre mål” En innovasjonsfremmende didaktikk indikerer en økt interesse for elevenes ”indre verden” for å kunne fremme ”ytre mål”

Hva sa Grundtvig? Han utfordret eksisterende skole og ”den døde kunnskap”. Inn skulle det levende ord og ”skolen skulle være for livet ikke bare for skolen selv” – det handler ikke bare om kunnskaper for kunnskapens skyld (ytre dannelse), men også en utvikling av allmenndannelse med utspring i en folkelig kultur. Han utfordret eksisterende skole og ”den døde kunnskap”. Inn skulle det levende ord og ”skolen skulle være for livet ikke bare for skolen selv” – det handler ikke bare om kunnskaper for kunnskapens skyld (ytre dannelse), men også en utvikling av allmenndannelse med utspring i en folkelig kultur. Hans mål var at skolen skulle forberede elevene til et ”jevnt og muntert virksomt liv på jorden”. Hans mål var at skolen skulle forberede elevene til et ”jevnt og muntert virksomt liv på jorden”. Han tilla både praktisk kunnskap og utvikling av livskunnskap stor betydning. Han tilla både praktisk kunnskap og utvikling av livskunnskap stor betydning.

Forestillingsevne og viten ”Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution” (Einstein) ”Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution” (Einstein) Hva har George B. Shaw sagt? Hva har George B. Shaw sagt? ”All skapelse av fantasi er bygget opp av elementer som hentes fra virkeligheten” ( Vygotsky, 1995) ”All skapelse av fantasi er bygget opp av elementer som hentes fra virkeligheten” ( Vygotsky, 1995) Å kunne tenke annerledes og det å kombinere kjente elementer på nye måter, kjennetegner innovasjon og kreativitet Å kunne tenke annerledes og det å kombinere kjente elementer på nye måter, kjennetegner innovasjon og kreativitet