Rom for pasientens historie - om bruk av pauser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Verktøykasse for brukermedvirkning
Legers turnustjeneste i kommunene
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Fra prøving og feiling til
“Arrogant, autoritær, uforståelig, for travel eller skremmende.”
Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter
Fra prøving og feiling til
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Erfaringer fra Legekontoret Fem Faste, Molde
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Allmennlegen som livsstilsveileder
Spørreundersøkelse 2013 Einar Laukli Fagnettverk 2013.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Utfordringar i Helse Vest Telemedisin som muleg virkemiddel Bjarte Stubhaug Ass.divisjonsdirektør, Psykiatrisk divisjon Haukeland universitetssjukehus.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Kompetente barn og unge
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Grete Jamissen1 Digital historiefortelling 10. oktober 2007 Utfordringer og muligheter i formidling og læring Bakgrunnen for satsingen på HiO ”Formidlingsoppgaven”
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Tromsø MinJournal Samarbeidsprosjekt mellom flere helseforetak, ledet av RRHF Første skisse til løsningsbeskrivelse i 2002.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Hvordan skrive en god utredning?
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Sykehuset Levanger . SØK-prosjekt Randi Skei Fossland.
Menn og klamydia Risikofaktorer, behandling og smitteoppsporing
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
System for faglig ajourføring av fysioterapeuter Representantskapsmøtet 2006.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Er det riktig å ta abort? Av Anja, Silje og Thea..
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Høring om baseskoler NSLF v/Petter Tresselt.
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Student i ”moden” alder
Etikettebasert medisin
Etter selvmordsforsøket
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
1 Innvandreres helse 2005/2006 Funn fra intervjuundersøkelsen ”Levekår blant innvandrere 2005/2006”. Svein Blom.
KVALITETSSIKRING AV SÅRBEHANDLING
UiT- Norges arktiske universitet:
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Når elever vurderer undervisning anonymt:  læreres opplevde nytte av vurderingen  læreres opplevd nytte av oppfølgingssamtale  stress relatert til undervisningsvurdering.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Ståstedsanalysen 2016Info til personalet man
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Telefoni og vår erfaring med det.
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Rom for pasientens historie - om bruk av pauser Torild Jacobsen Gunnar Tschudi Bondevik Praksislærerkurset 2007, Florø

Hør pasientens historie Torild – om drama, konsultasjon og vendepunkt Torild og Gunnar – et rollespill Spørsmål til pasient og lege Grupper - erfaringer fra egen klinisk praksis - bruk i studentundervisningen Plenum: Oppsummering fra grupper Gunnar: Bruk av skuespiller i undervisning

Bruk av skuespiller i undervisningen av medisinstudenter Bondevik, Smith-Sivertsen, Bærheim Tidsskr Nor Lægeforen 16, 2006; 126: 2118-21

Bakgrunn Hvordan opplever medisinstudenter bruk av skuespiller i forbindelse med kommunikasjons- og konsultasjonsundervisningen ved Universitetet i Bergen?

Material og metode Høst 2004 og vår 2005 Tredjeårsstudenter – kommunikasjonskurs Sjetteårsstudenter – konsultasjonskurs Læringsutbytte – fordeler – ulemper Fritekstbesvarelser + ta stilling til påstander 188 av 215 studenter besvarte spørreskjema

Resultater Underholdende, engasjerende, høyt læringsutbytte Rollespillene er troverdige, realistiske og virkelighetsnære Nyttig med eksemplifisering og konkretisering av teoretiske problemstillinger Fare for overdrivelse og manglende nyansering

Konklusjon Medisinstudenter positive til bruk av skuespiller i kommunikasjons- og konsultasjonsundervisningen Usikkert om denne undervisningen bidrar til at studentene blir bedre til å kommunisere som leger