Rom for pasientens historie - om bruk av pauser Torild Jacobsen Gunnar Tschudi Bondevik Praksislærerkurset 2007, Florø
Hør pasientens historie Torild – om drama, konsultasjon og vendepunkt Torild og Gunnar – et rollespill Spørsmål til pasient og lege Grupper - erfaringer fra egen klinisk praksis - bruk i studentundervisningen Plenum: Oppsummering fra grupper Gunnar: Bruk av skuespiller i undervisning
Bruk av skuespiller i undervisningen av medisinstudenter Bondevik, Smith-Sivertsen, Bærheim Tidsskr Nor Lægeforen 16, 2006; 126: 2118-21
Bakgrunn Hvordan opplever medisinstudenter bruk av skuespiller i forbindelse med kommunikasjons- og konsultasjonsundervisningen ved Universitetet i Bergen?
Material og metode Høst 2004 og vår 2005 Tredjeårsstudenter – kommunikasjonskurs Sjetteårsstudenter – konsultasjonskurs Læringsutbytte – fordeler – ulemper Fritekstbesvarelser + ta stilling til påstander 188 av 215 studenter besvarte spørreskjema
Resultater Underholdende, engasjerende, høyt læringsutbytte Rollespillene er troverdige, realistiske og virkelighetsnære Nyttig med eksemplifisering og konkretisering av teoretiske problemstillinger Fare for overdrivelse og manglende nyansering
Konklusjon Medisinstudenter positive til bruk av skuespiller i kommunikasjons- og konsultasjonsundervisningen Usikkert om denne undervisningen bidrar til at studentene blir bedre til å kommunisere som leger