Laste ned presentasjonen
1
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Et samarbeid mellom høgskole og helsevesen med kunnskapsbasert fagutvikling i fokus Birgitte Graverholt Intensivsykepleier/Høgskolelektor Senter for kunnskapsbasert praksis Høgskolen i Bergen
2
BAKGRUNN Fagringer med historie Et ønske om å systematisere arbeidet knyttet Senteret til fagringene I tråd med økte krav til kvalitet i helsevesenet
3
FAGRINGPROSJEKTET I ET ”NØTTESKALL”
2 sykehusavdelinger i Helse-Bergen; Nevroklinikken og Kreftavdelingen Tidsaspekt Mars 2006 – Mars 2007 30 sykepleiere dannet syv fagringer
4
”NØTTESKALL” forts Forhåndsbestemte tema Undervisningsdager Veiledning underveis Avsatt tid i turnus
5
HENSIKT Utvikle en modell for fagutvikling, hvor sykepleierne stimuleres til å ta i bruk forskningsresultater på en systematisk måte for å besvare spørsmål fra praksis
6
TOSIDIG MÅLSETTING Sykepleierne skulle lære seg metoden Sykepleierne skulle finne ”ny kunnskap” som styrker praksis
7
ERFARINGER Mal for oppstart av nye fagringer er utarbeidet Impliserte parter mener at både modell og metode er velegnet for å drive fagutvikling Evalueringsrapporten ligger i sin helhet på våre hjemmesider:
8
REFERANSER Isaksen, A S 2005 ”Kliniske fagringer for kunnskapsbasert praksis”, prosjektplan ( Helse Vest. Overordna foretaksplan for Helse Vest, 2003 Helse Bergen. Forsknings- og utviklingsstrategi for sykepleietjenesten i Helse Bergen Strategiplan for Senter for kunnskapsbasert praksis Graverholt B, Nortvedt MW & Ruud LI 2007, Evalueringsrapport ”Kliniske fagringer for kunnskapsbasert praksis” (
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.