Foreldregruppe på Fillan barnehage

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Sosial kompetanse Follo Hanne Jahnsen.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Relasjon med barn.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Fritidslederen min roper hjelp!
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Positiv ledelse av barn
Mestring og forebygging av depresjon
Trygge foreldre – trygge barn
Barna våre- det beste vi har i livet!
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Knarrlagsund oppvekstsenter,
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Barns læring, voksnes ansvar!
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Mestring og forebygging av depresjon
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Trinn 4 Barnets andre leveår.
Foreldremøte på Nabeita.
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Lek og Læring i barnehagen
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
God morgen! Tanker etter i går?
Problemløsning.
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Bli med! Barn.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Psykisk helse.
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
FORELDREVEILEDNING Foreldreveiledere Oppstart torsdag
Velkommen til foreldremøte
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Foreldregruppe på Fillan barnehage ”Barna våre – det beste vi har i livet”.

Risikofaktorer Ø.Kvello(2007) Personen Foreldre (familie) Det øvrige oppvekst- miljø Beskyttelsefaktorer

Temperamentsstiler Det er hovedsakelig 4 stiler: Lett 40% Reservert 10% Vanskelig 15% Blandingsform mellom to eller tre stiler Alle mennesker har en temperamentsstil som gir oss ”farge” eller karakteristika. Selv om temperamentsstil tenkes å være genetisk sterkt betinget, er det betydelige uklarheter i hvor sterk den genetiske versus den miljømessige påvirkningen er.

9 temperamentet-dimensjoner: 1.Aktivitetsnivå søvn, mat, lek 2.Avledbarhet endrer atferd av ytre stimuli 3.humør latter, smil - gråt, sutring, alvorlig 4.Oppmerksomhetsspenn hvor lang utholdenhet 5.Reaksjonsintensitet hvor sterke reaksjoner 6.Respons Hvor sterke lyder, bråhet før reaksjon 7.Rytmisitet regelmessighet i biologiske funksjoner, sult 8.Tilnærming reaksjon på nye mennesker, mat, steder, leker 9.Tilpasning Hvor raskt barnet tilpasser seg forskjellige aktiviteter

Hvordan er vårt nye barnesyn? Curlingforeldre og servicebarn. Tempobarn Forhandlerbarn

Hvordan oppfatter du barnet ditt? Det er en sammenheng mellom hvordan barnet oppfattes av sine omsorgspersoner og hvilken omsorg det får. Hvordan det?

Bollemannen Hyper -aktiv, fysisk sterk Sur -lei seg Masete - Lat - Urolig - Ulydig -

Kommunikasjon ICDP Program for foreldreveiledning 1.Godt samspill 2.Justering 3.Nærkontakt 4.Ros 5.Oppmerksomhet 6.Gi mening 7.Utdyping 8.Positive grenser

1.Godt samspill Glade barn Hvordan gjør du barnet ditt glad? Hvilke egenskaper setter du mest pris på ved barnet ditt?

2.Justering Hvordan svarer du på henvendelser fra barnet ditt? Vise interesse for det barnet føler og gjør.

3.Nærkontakt Hvordan legger du til rette for følelse-samtaler i en travel hverdag?

4.Ros Hvordan reagerer barnet ditt når det får ros for noe det har gjort bra?

5.Oppmerksomhet Hvordan hjelper du barnet ditt til å samle oppmerksomheten rundt ting som er viktige?

6.Gi mening -med følelser og entusiasme Hvordan kan vi formidle mening til barn i ulike aldre (sped-barnet, 3-åringen, 14-åringen)

7.Utdyping Hvordan kan vi gi forklaringer når barnet spør om ting? Stopper vi opp?

8.Positive grenser I frustrerte situasjoner er det lett å sette grenser ved å rope ”nei” og være sint. Hvilke andre mer positive måter setter du grenser på?

kommunikasjon B V V

Hvordan er voksne voksne? Hvordan løser vi konflikter? Hvordan setter vi grenser? Planlegger vi det? Samsnakker vi om det? Hvordan gir vi ros? Oppmuntrer vi det som er positivt? Har vi styrke til å stå i motvind? Har vi noen å stå sammen med?

TELL DE SVARTE PRIKKENE.. Kan alt måles? TELL DE SVARTE PRIKKENE..