Introduksjonsgruppe kognitiv terapi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Oppmerksomhetstrening
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)
KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE:
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Dialogen som pedagogisk verktøy
LÆRING Grunnleggende prosesser
Tirsdag 18. november Situasjoner og personer Om ytre press, indre press og automatisering av vaner. Utvikling av avhengighet.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
-av familieterapeut Hege Aitken
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Dette er Raskere tilbake
”Depresjon og sårbarhet”: Kognitiv unngåelse som sårbarhetsfaktor for tilbakevendende depressive episoder. Ved: Marianne Halvorsen.
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Barns læring, voksnes ansvar!
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Scandinavian Sarcoma Group
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Emosjon, spenning, stress
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Kognitiv terapi i praksis med fokus på depresjon Innlegg på psykiatriveka 2016 Egil W. Martinsen.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Kognitiv miljøterapi Drammen/NAPHA 7. og 8. oktober 2013 Psykologspesialist Marit Grande
Torgeir Lindvig1 KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE: Definisjon av kognitiv terapi: Definisjon av kognitiv terapi: Triade:Tankene påvirker følelsene.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Hvordan skrive personlig logg?
BPSD – Belastning for personalet Mirka Kraus Spesialist i klinisk psykologi Ullevål sykehus.
Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no Revidert aug Introduksjonsgruppe kognitiv terapi.
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Holdninger.
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2401 – Vår 2006, versjon
Psykologspesialist Marit Grande
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Klin.spes., sykepleier Helen Kvalheim
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjonsgruppe kognitiv terapi

Formål Introdusere grunnbegrepene i kognitiv terapi Forståelse av den kognitive behandlingsmodellen Bli kjent med gruppekonseptet (NB: det tas kun opp generelle, ikke individuelle, problemstillinger i introduksjonsgruppen) Grunnbegrepene danner rammeverket for behandlingen, og forståelsen av disse og av modellen, er vesentlige for å kunne nyttiggjøre seg denne tilnærmingsmetoden.

Definisjon kognitiv terapi Kognitiv terapi er en samtalebehandling der tanker (kognisjoner) står i sentrum, og der det legges til grunn at tankene styrer følelser og adferd (handlinger).

Kjennetegn ved kognitiv terapi Strukturert, kort- og mellomlang tid Aktivt samarbeid: behandler veileder pasienten, hypoteser undersøkes nærmere Målsetning – konkrete mål (og delmål) Her-og-nå Mestring av, fremfor bortfall av, symptomer Disponerende, utløsende og vedlikeholdende faktorer viktigere enn årsak Hjemmeoppgaver: pasienten jobber med oppgaver mellom timene Mestring: realisme vs. idealisme (bortfall av symptomer)

Situasjon Tanke Adferd Følelse Kroppslige reaksjoner CBT: angstmodellen Situasjon Tanke Adferd Følelse Kroppslige reaksjoner

CBT angstmodellen forts. Situasjon Tanke Adferd Følelse Kroppslige reaksjoner

Grunnbegrep Tanker – nivåer Negative automatiske tanker Grunnantagelser/primære leveregler/skjema Leveregler Negative automatiske tanker Kompensatoriske strategier

Grunnantagelser Oppfatning/overbevisning om oss selv. Oftest oppstått gjennom gjentagende samhandling med andre mennesker (læring) Hensiktsmessige eller uhensiktsmessige

(Sekundære) Leveregler Bygger på grunnantagelser Positive eller negative Aktiveres i spesielle situasjoner Hvis … så …

Negative automatiske tanker Ubevisste tanker som styrer følelser og adferd

Kompensatoriske strategier Opprettholder negative grunnantagelser og leveregler «Trygghetsskapende adferd», ofte unngåelse, kan være inntak av rusmidler Kompensatorisk: «selvforsvar»

CBT - utvidet modell Grunnleggende antagelse Leveregel Situasjon Negativ automatisk tanke Adferd Følelser Kroppslige reaksjoner

Kognitiv kasusformulering - angst Personalia Hovedproblem Kritiske hendelser/utløsende forhold ved debut Problemliste Relevante dysfunksjonelle grunnleggende antagelser Forhold ved oppveksten som spiller inn Vedlikeholdende faktorer Behandlingsplan Mål og metoder