Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Formål Introdusere grunnbegrepene i kognitiv terapi Forståelse av den kognitive behandlingsmodellen Bli kjent med gruppekonseptet (NB: det tas kun opp generelle, ikke individuelle, problemstillinger i introduksjonsgruppen) Grunnbegrepene danner rammeverket for behandlingen, og forståelsen av disse og av modellen, er vesentlige for å kunne nyttiggjøre seg denne tilnærmingsmetoden.
Definisjon kognitiv terapi Kognitiv terapi er en samtalebehandling der tanker (kognisjoner) står i sentrum, og der det legges til grunn at tankene styrer følelser og adferd (handlinger).
Kjennetegn ved kognitiv terapi Strukturert, kort- og mellomlang tid Aktivt samarbeid: behandler veileder pasienten, hypoteser undersøkes nærmere Målsetning – konkrete mål (og delmål) Her-og-nå Mestring av, fremfor bortfall av, symptomer Disponerende, utløsende og vedlikeholdende faktorer viktigere enn årsak Hjemmeoppgaver: pasienten jobber med oppgaver mellom timene Mestring: realisme vs. idealisme (bortfall av symptomer)
Situasjon Tanke Adferd Følelse Kroppslige reaksjoner CBT: angstmodellen Situasjon Tanke Adferd Følelse Kroppslige reaksjoner
CBT angstmodellen forts. Situasjon Tanke Adferd Følelse Kroppslige reaksjoner
Grunnbegrep Tanker – nivåer Negative automatiske tanker Grunnantagelser/primære leveregler/skjema Leveregler Negative automatiske tanker Kompensatoriske strategier
Grunnantagelser Oppfatning/overbevisning om oss selv. Oftest oppstått gjennom gjentagende samhandling med andre mennesker (læring) Hensiktsmessige eller uhensiktsmessige
(Sekundære) Leveregler Bygger på grunnantagelser Positive eller negative Aktiveres i spesielle situasjoner Hvis … så …
Negative automatiske tanker Ubevisste tanker som styrer følelser og adferd
Kompensatoriske strategier Opprettholder negative grunnantagelser og leveregler «Trygghetsskapende adferd», ofte unngåelse, kan være inntak av rusmidler Kompensatorisk: «selvforsvar»
CBT - utvidet modell Grunnleggende antagelse Leveregel Situasjon Negativ automatisk tanke Adferd Følelser Kroppslige reaksjoner
Kognitiv kasusformulering - angst Personalia Hovedproblem Kritiske hendelser/utløsende forhold ved debut Problemliste Relevante dysfunksjonelle grunnleggende antagelser Forhold ved oppveksten som spiller inn Vedlikeholdende faktorer Behandlingsplan Mål og metoder