Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Skoleprogrammet VIP for nye kontaktlærere
Psykiske utfordringer ved MS
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Arbeid og psykisk helse Informasjonssatsing 2010/11.
Hønefoss politistasjon
Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
- roller og forventinger
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Et økende problem i skolen?
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Foredrag holdt av Rassmus Verlo
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom
Bokpresentasjon Oslo.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Mestring og forebygging av depresjon
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Vi som jobber i skolesatsningen Psykisk Helse i Skolen er veldig glade for å bli invitert med på denne dialogkonferansen med ungdom og psykisk helse som.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Bakgrunn for satsingen
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
VIP Veiledning og Informasjon om Psykisk helse. Målsetting Hovedmål:  Bli bedre rustet til å ta vare på sin egen psykiske helse og bli oppmerksom på.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Vurdering for læring.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Opprettholdende faktorområder
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Samarbeid med familien
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  E-post til foreldre  På ”It’s learning” eller.
Skolehelsetjenesten Nadderud vgs. Helsesøster Kari Andrine Bondø Skolehelsetjenesten Nadderud videregående skole.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum Lærerrollen og hvordan arbeide med ungdommene i 3 skoletimer om psykisk helse Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum

Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum Lærerens betydning: Relasjonen lærer-elev Læreren som rollemodell Anerkjenn egen livserfaring Formidle at alle har en psykisk helse som blir spesielt merkbar i møte med motgang Klassens psykososiale miljø Skolen er mer enn fag og prestasjoner Aksept for mangfold – inkluderende Nettverk – løsningsstrategier (internt mellom kollegaer og eksternt med hjelpeapparatet utenfor skolen) Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum

Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum Innledning Presentasjon av VIP – hvorfor startet det? Lærer presenterer sin rolle i VIP (3 timer av 5 totalt) – avklar fordeling av de 3 timene Innhent elevenes ønsker for bruk av timene - Hva er elever og lærer opptatt av i forhold til temaet ”psykisk helse?” Betydningen av ikke å være privat i arbeidet i klassen Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum

Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum Viktige begreper Psykisk helse: Evne til å mestre tanker, følelser og atferd, tilpasse seg endringer og håndtere motgang. Psykiske plager: Symptombelastning som for eksempel grad av angst, depresjon og søvnvansker. Symptombelastningen behøver ikke være så stor at det kan stilles diagnose. Psykiske lidelser: Endringer i tenkning, følelser og/eller atferd kombinert med opplevelse av psykisk smerte og/eller redusert fungering. Symptomene er av en slik type eller grad at det kan stilles diagnose. Psykisk helsearbeid: Arbeide i kommunen rettet mot psykiske vansker og lidelser i befolkningen, herunder også rusproblematikk. Arbeidet omfatter både helsefremmende og forebyggende tiltak, utredning, behandling og rehabilitering. (Sosial- og helsedirektoratet: Psykisk, magasin mars 2007) Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum

Presentasjon av VIP-materiell og bruken av dette: Elevheftet Lærerveiledningsheftet VIP-permen VIP-boxen Annet materiell / andre tema Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum

Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum Arbeid med elevheftet Heftets oppbygging: Del 1 (7-15): Generelt om psykisk helse og grunnleggende spørsmål knyttet til det å være menneske. Del 2 (15-32): Mer om psykiske plager/problemer og lidelser. Hver elev får sitt eget hefte (betydningen av å oppbevare heftet) Heftet kan gjennomgås med hel klasse, i grupper eller individuelt La elevene få fordype seg i ulike temaer/oppgaver fra heftet (individuelt eller gruppevis) – dele med hverandre (muntlig/skriftlig) Forberede spørsmål til klassebesøk NB! Se side 5 i lærerveiledningsheftet om tips til bruk av elevheftet Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum

Lærerveiledningsheftet Tips til bruk av elevheftet, side 5 Detaljert forslag til gjennomføring, side 8 Nyttig faktastoff og begrepsavklaringer, side 11-18 Lærerens rolle, side 19-21 Forslag til psykososiale tiltak, side 22-23 Tilpasning til ulike fag, side 24-27 Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum

Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum VIP-permen Del 1: Oversikt over gjennomføringen av VIP ved en skole Del 2: Gjennomføring for lærere med bl.a gruppeoppgaver til bruk i timene med elevene Del 3: Gjennomføring for helsepersonell med fokus på klassebesøket Del 4: Evalueringsskjemaer for alle aktører i gjennomføringen Del 5: Presseomtale av VIP Del 6: Fagartikler om VIP Del 7: Diverse artikler om ungdom og psykisk helse Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum

Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum ”VIP-BOXEN” 15 temahefter fra Rådet for psykisk helse 2 bøker: ”Vær der for meg – om ungdom, død og sorg” og ”Elev og menneske – psykisk helse i skolen” 1 film: ”Hva er det med Monica?” Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum

Annet materiell / andre tema Forslag til film: ”Livets lyse side” – ”Uno” – ”Buddy” – ”Reprise” – ”Jenter” – ”Elling” – ”Et vakkert sinn” – ”Hva er det med Monica?” – ”PHiS-filmen” m.m Forslag til litteratur: Coelho: ”Veronika vil dø” – Alm: ” Det tause språket” – Ambjørnsen: ”Elling” (se også side 25 i lærerveiledningsheftet) Hva kan skolen/lærer bistå med for elever som er i motbakke – Hva trenger elevene av støtte og tilrettelegging når de sliter (Temaer til refleksjon med klassen) Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum

Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum Utsagn fra lærere: ”hva gjør jeg med den informasjonen jeg får fra eleven?” ”jeg vil være lærer – ikke terapeut” ”jeg tar på meg for mye, det gjør vondt” ”når skal jeg kontakte foreldrene?” ”hvem skal jeg henvise videre til?” ”hvem skal jeg som lærer ta opp disse spørsmålene med?” Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum