Profesjonell lærer? Eli Moksnes Furu, Universitetet i Tromsø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Noen utfordringer for skolene
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Pedagogisk analyse.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
 Hvordan kan skolens ledelse bidra til lärernes og sin egen profesjonelle utvikling gjennom aksjonsforskning? Av Else Stjernström, Universitetet i Tromsö,
Natur – helse og bevegelse Forskningsgruppe ved instituttet UiT Norges arktiske universitet - Idrettshøgskolen.
Profesjoners grunnlag
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Teknologi og forskningslære
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Roller og forventninger: La Stå! Kap. 12
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING Hva kan UMB lære av saken om uredelighet i forskning?
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Ped-6324 Utdannings- og yrkesveiledning. 18. april 2013 Det indre læringsdrivet Det indre læringsdrivet Universitetet i Tromsø, Rådgiverforum Troms.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kvalitet i skolen: blikk på Stortingsmelding nr. 31
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Pedagogikk og profesjon
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
«Sosialt arbeid – hva handler det om?»
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Skolebasert kompetanseutvikling
KS Utredning og Dokumentasjon
AUTORISASJON.
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
TVERRFAGLIG SAMARBEID
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Utskrift av presentasjonen:

Profesjonell lærer? Eli Moksnes Furu, Universitetet i Tromsø Eli.Furu@sv.uit.no

Profesjonell utvikling Profesjonell- yrkesmessig (mots. ufaglært) Profesjonalisering- sosiologisk kjennetegn på en profesjon (teoretisk kunnskapsbase, lang utdanning, kontroll over hvem som får utføre yrket, kontroll over kunnskapsutviklingen innen yrket og etiske regler Profesjonalisme- betegner kvaliteten på yrkesutøvelsen (Carlgren 2000)

Hvordan utvikle lærernes kunnskapsbase? Formulere den implisitte og tause (tysta) kunnskapen Mer systematisk forskningsbasert kunnskapsutvikling

Aksjonsforskning (-læring) - et bidrag til å utvikle profesjonell lærer? Planlagt Systematisk Aksjon (handling)- i eget klasserom/på egen skole Sammen med kolleger Sammen med forsker Over tid

”Kjente seg mer profesjonell” Å stille spørsmål (frågor) Å se elevene Erfaringene kom fram Distanse Gjenkjennelse i litteratur --------------------------- Gruppas betydning (Furu 2007)

LÆRERKRAFT INNOVASJONSKRAFT ARGUMENTASJONSKRAFT SPREDNINGSKRAFT (Furu 2007)

TILLIT TIL LÆRERNE? Kontroll -- Desentralisering Formulere den implisitte og tause (tysta) kunnskapen Mer systematisk forskningsbasert kunnskapsutvikling Elevenes resultat Profesjonalisme-kvalitet på yrkesutøvelsen

at ”(...) många lärare visar upp hur de går til väga när de agerar systematisk. Det är först när många lärare gör så som förtroende kan öka” (Ekholm 2006)

REFERANSER Carlgren, I. og Marton, F. (2000 ): Lärare av i morgon. Stockholm. Lärarförbundets förlag. Ekholm, M. (2006): "I Huvudet på..." Utbilder. Tidsskrift för pedagogisk debatt från Karlstads universitet. Vol. 2. Furu, E.M (2007): Rak lærerrygg. Aksjonslæring I skolen. Universitetet i Tromsø. (Kan lastes ned fra: http://hdl.handle.net/10037/941)