Profesjonell lærer? Eli Moksnes Furu, Universitetet i Tromsø Eli.Furu@sv.uit.no
Profesjonell utvikling Profesjonell- yrkesmessig (mots. ufaglært) Profesjonalisering- sosiologisk kjennetegn på en profesjon (teoretisk kunnskapsbase, lang utdanning, kontroll over hvem som får utføre yrket, kontroll over kunnskapsutviklingen innen yrket og etiske regler Profesjonalisme- betegner kvaliteten på yrkesutøvelsen (Carlgren 2000)
Hvordan utvikle lærernes kunnskapsbase? Formulere den implisitte og tause (tysta) kunnskapen Mer systematisk forskningsbasert kunnskapsutvikling
Aksjonsforskning (-læring) - et bidrag til å utvikle profesjonell lærer? Planlagt Systematisk Aksjon (handling)- i eget klasserom/på egen skole Sammen med kolleger Sammen med forsker Over tid
”Kjente seg mer profesjonell” Å stille spørsmål (frågor) Å se elevene Erfaringene kom fram Distanse Gjenkjennelse i litteratur --------------------------- Gruppas betydning (Furu 2007)
LÆRERKRAFT INNOVASJONSKRAFT ARGUMENTASJONSKRAFT SPREDNINGSKRAFT (Furu 2007)
TILLIT TIL LÆRERNE? Kontroll -- Desentralisering Formulere den implisitte og tause (tysta) kunnskapen Mer systematisk forskningsbasert kunnskapsutvikling Elevenes resultat Profesjonalisme-kvalitet på yrkesutøvelsen
at ”(...) många lärare visar upp hur de går til väga när de agerar systematisk. Det är först när många lärare gör så som förtroende kan öka” (Ekholm 2006)
REFERANSER Carlgren, I. og Marton, F. (2000 ): Lärare av i morgon. Stockholm. Lärarförbundets förlag. Ekholm, M. (2006): "I Huvudet på..." Utbilder. Tidsskrift för pedagogisk debatt från Karlstads universitet. Vol. 2. Furu, E.M (2007): Rak lærerrygg. Aksjonslæring I skolen. Universitetet i Tromsø. (Kan lastes ned fra: http://hdl.handle.net/10037/941)