HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Med forskning på timeplanen
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Bokanmeldelser..
Med forskning på timeplanen
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Historiefaget i skolen
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Valgfag på Kastellet skole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Velkommen til foreldremøte 1. rød. Informasjon om 2. klasse  Klassene fortsetter slik de er nå.  Jeg fortsetter som kontaktlærer.  Anbjørg fortsetter.
Hva er Nysgjerrigper? Norges forskningsråd sin satsning på barn og unge Skal stimulere til nysgjerrighet og forskertrang Har en egen forskermetode Gir.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
«Utviklende læring i matematikk»
Mennesker er nysgjerrige
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Mennesker er nysgjerrige
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Engasjement og undring B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Sinne Film:
Engasjement og undring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Utskrift av presentasjonen:

HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1. – 10. TRINN ORGANISERER UNDERVISNINGEN I TEMA/EMNER OG PROSJEKTER MED ELEVENE SOM AKTØRER

KUNNSKAPSLØFTET

FORSKERSPIREN HYPOTESEDANNING EKSPERINMENTERING SYSTEMATISKE OBSERVASJONER DISKUSJONER/ÅPEN- HET KRITISK VURDERING ARGUMENTASJON/ BEGRUNNELSE FORMIDLING

FORSKERSPIREN ARBEIDSGANG DETTE LURER JEG PÅ LOV Å LURE PÅ ALT MULIG, MEN AVHENGIG AV AT SPØRSMÅLENE ER KORTE OG KONKRETE OG AT DE GÅR AN Å UNDERSØKE - STARTE MED HVORFOR…. HVORFOR ER DET SLIK NÅ SKAL MAN PRØVE Å SVARE PÅ SPØRSMÅLET : -HVA KAN SVARET VÆRE ? ”ER DET FORDI…..” -MAN SETTER OPP HYPOTESER, GJENE FLERE LEGG EN PLAN FOR ARB. HVEM HVOR HVA HVORDAN NÅR BILDER ANNET HENTE OPPLYSN. INFO. ALL INFO ER VIKTIG – BÅDE DET SOM ER GALT OG DET SOM ER RIKTIG OBSERVERE TELLE OG MÅLE RINGE LESE SKRIVE ”SPØRRE OG GRAVE” - DANNE NYE HYPOTESER DETTE HAR JEG FUNNET SUMMERE OPP OG SE OM DET STEMMER MED HYPOTESEN HVIS IKKE – RYKK TILBAKE TIL 2 FORTELL DET TIL ANDRE SKRIVE TEGNE FORTELL TENK PÅ HVEM MOTAKER ER

EKSEMPEL I DETTE LURER JEG PÅ ” HVORFOR ER DET FUGL I PERS FUGLEKASSE OG IKKE I MIN ???” FORSLAG……..

EKSEMPEL 2 DETTE LURER JEG PÅ ” HVORFOR ER DET IKKE FISK I BEKKEN ????” FORSLAG…….