Språk og adferd Kultur og religion Jeg vil ikke være her! Jeg vil hjem! Hjelp meg…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kanskje Gud vil at vi skal treffe noen mennesker som er feil for oss før vi treffer den ”rette”, så vi er bevisst på hvor takknemlig vi skal.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Fra ord til liv August 2012.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
VERDIGHETSPRINSIPPER
Normer, verdier og holdninger
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Å forstå seg selv og andre
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Selvfølelse vs selvtillit
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Hvem er Jesus?.
- roller og forventinger
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Å lykkes eller være lykkelig?
KRL Av Karina Schjølberg
”Vi vil gjerne se Jesus”
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Sosiologi i barnehagen
Etikk HiAk høst - 06.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Etikk.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Farrah Ghazanfar Seniorrådgiver Forebyggingsenheten Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
NKIs erfaring med Læringspartnere
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv April 2010.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Suksesskriterier.
Problemet og løsningen:
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Lederstil og Motivasjon.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Undring Tro Viten.
Kroppen som Gud har villet
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utskrift av presentasjonen:

Språk og adferd Kultur og religion Jeg vil ikke være her! Jeg vil hjem! Hjelp meg…

Alle har sitt bilde av hvordan livet burde se ut! Så forsøker de desperat å få virkeligheten til bli akkurat slik …så viser det seg at livet blir noe helt annet…

Sannheten går sakte opp for oss: De er etterlatt på trappa vår med en lapp ”Ta godt vare på meg” Hvorfor lar vi dem bli? Vi bør ha en veldig god grunn! De er 8, 10, 13, 15 og 17 år

Utfordringer Kommunisere effektivt uten felles morsmål - like bra med alle uansett kjønn, kulturell, religiøs eller etnisk bakgrunn Skape tillit i pressede og iblant i hjerteskjærende situasjoner Støtte, veilede og hjelpe barn og ungdom som er avskåret fra alt og alle de tidligere kjente til – som befinner seg i et totalt ukjent terreng Inspirere til å ta ansvar for egen individuelle fremtidsplan og bære konsekvensene av egne og slektas valg Sikre praktisk og faktisk gjennomføring innenfor gitte, offentlige rammer og være lojal til de regler og den struktur som omgir arbeidet (og barna/ungdommen) Samarbeide konstruktivt i tverrfaglige team og være lojal til disse Bevare din egen entusiasme, motivasjon og tro på arbeidet du gjør

Hva sier det om oss som folk …at vi lar dem bli her? (fluene er borte, barna står igjen) …at vi lar dem forsvinne? (ææh..nei, jeg vet ikke jeg…) …at vi lar dem bli kriminelle? (street cred og kule kids) …at vi lar dem feile på skolen? (de er så ressurssterke så)

Hva må vi vite for å greie dette? Hvem vi er i møte med dem – og hvem vi lar dem være i møte med oss (de kommer med hele seg) Hva det vil si å være voksen og hvordan voksne skal oppføre seg (de elsker oss ikke - egentlig) Hva det vil si å være barn og ungdom og hvordan de skal oppføre seg (de er så ressurssterke så…) Hvem og hva vi er lojale mot (egen, andres og Guds plan)

Norge er individorientert: Samfunnet ordnet etter prinsippet at ”individet er i sentrum” Gud er en personlig greie Opprinnelses samfunn er kollektivistisk orientert: Samfunnet ordnet etter prinsippet at ”familien/gruppen er i sentrum” Gud er et felles kompass

Konsekvens individretta: Vi behandler barnet / ungdommen som en satellitt – uavhengig av slekt og bakmenn. Skarpt skille mellom familie og slekt Vi beholder den ene og returnerer bror hans Idealet ”Je tek dem ælle sammen” er avviklet

Barn uten familie og slekt rundt seg, er ensomme, forvirret og lei seg Hvordan skal vi forholde oss til disse barnas livssmerte? Hva gjør det med oss at de er her og skal være her resten av livet? Kan vi elske dem?

Del to

Flukt er pyton Sårbar Ensom Forvirret Uten kontroll Redd, vettskremt og redd

Tolkning av situasjoner Hvordan misforståelser kan oppstå: 1. Utelatelse 2. Tilpasninger kognitive kategorier 3. Generalisering Gjennom vår indre modell av verden, gir vi mening til den ytre verden vi lever i. Samme situasjon kan gi forskjellig opplevelse = tolkning

Erfaring viser at : Atferd velges ut fra verdier og kulturelt tankesett Like verdier er ikke det samme som lik adferd Økt kunnskap om egne kulturelle verdier gjør deg tydeligere i møte med andre mennesker Kunnskap om andres verdibaserte adferd, letter samhandling

Faglige utfordringer - TFT  Feltet møter utfordringer som man ikke kunne forutse, malen for hvordan dette skal gjøres blir derfor utviklet underveis  EM mottak, omsorgsentre og bosetting må være fast strukturert for å fungere fleksibelt på et konstruktivt vis

Kravet fra omverden – lokalbefolkning, fagmiljø, media, myndighetene og bevilgende politikere – om å lykkes, er ufravikelig. Dette kan skape et tilleggspress i en allerede faglig ”presset” situasjon. Denne type opplevd ytre press på et fagmiljø kan enten stresse dette på en motiverende eller handlingslammende måte.

Barnas og våre forventninger  Barna (og slekta) har andre forventninger til hva som skulle skje når de forlot hjemland og familie, enn det som faktisk har skjedd.  Å hjelpe barna (og slekta) til å omforme ”urealistiske” forventninger til konstruktive realistiske selvrealiserende planer for eget liv … er en formidabel oppgave.  Barna står i sentrum for alle ansatte. Utfordringen med å forme de ansattes forventninger til hva en faktisk og realistisk sett kan oppnå … er en formidabel, men like fullt en nøkkeloppgave.

Vår unike mulighet!  EM mottak, omsorgsentrene og kommunene har ansatt et faglig mangfoldig kollegium. Dette er en styrke!  Det som er en styrke, kan også oppleves som en ”svakhet” om man ikke sikrer en felles forståelse for og vilje til å dra i samme retning, jobbe for det samme målet innenfor de rammer som er gitt.  Dette er en utfordring som – når den takles konstruktivt – får positive ringvirkninger ut i en rekke forskjellige fagmiljøer. Dette er etter min mening ikke bare en utfordring, men også en unik mulighet!

Konklusjon Å vokse opp i et destruktivt oppvekstmiljø er skadelig for barn, og å bli separert fra sine biologiske foreldre og slekt er heller ikke bra. Derfor er det viktig å fremskaffe et solid grunnlag for å finne den minst ødeleggende løsningen, mens man hele tiden har barnas fremtidige beste for øyet. Vi får gjøre så godt vi kan, så går det helst bra… Insha'allah…om Gud vil…og folket vil