LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs 2008-2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Åsmund Sollien Schau og
Noen utfordringer for skolene
OTH-prosjektet Skreddersydd opplegg for alle fag om… - DIFFERENSIERING OG YRKESRETTING … i OTH prosjektet for Selbu videregående skole.
Grete Haaland Sund HiAk,
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
LK06 – fra ord til handling
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Vurdering for læring på Linderud skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Vi jakter på mulighetene
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lokal arbeidstidsavtale
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Skolevandring.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Skolen som lærende organisasjon NFFL
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Utviklet av pedagoger i
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utskrift av presentasjonen:

LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs

Prosjekttittel i STFK: Bedre gjennomføring av videregående opplæring Pedagogisk hovedmål: Relevante og interessante læringsformer og en gjennomføringsprosent på nær 100 % Flere oppnår en formell sluttkompetanse Bedre motivasjon og læringsutbytte hos elevene og bedre arbeidsmiljø for elever og ansatte

Organisatorisk hovedmål Varige endringer av praksis, bli mer lærende organisasjon, dvs. utvikle og opprettholde en kultur for erfaringsdeling og praksisendring, for slik å bli bedre i stand til å bryte med etablerte mønster og strukturer.

Prosjektaktiviteter så langt: Kursdager – Tema: motivasjon, planlegging, vurdering – alle lærere Intervju – lærere Motivasjonsstudie – elever (spørreundersøkelse) Kurs i mappevurdering Studietur til Norwich Prosjektsamlinger med veiledning Læreplantolkning Vurdering og vurderingskriterier Klasseromsobserv. – kollegaveiledning engelsk – engelsk engelsk – programfag kompetansemiljøene

Metodiske grep: Mestring – kartlegging – med påfølgende faglig utviklingssamtale skriverammer Bli sett og hørt – elevmedvirkning i planlegging og vurdering – bevisstgjøring og aktualisering Nytteverdi – yrkesrelaterte tema, dagligtale, IKT-kompetanse - digitale mapper Variasjon – pedagogisk prinsipp i LK06 ulike arbeidsmåter, rytme i undervisningen – korte sekvenser – begrepsinnlæring – tilpasset opplæring

Kritiske suksessfaktorer Elevengasjementet TID Samarbeidstid – lærere DPL – mangel på tid – rektor som ped leder God nok forankring – ledelse og lærere Effekt direkte inn i klasserommet Læreplantolkning Styrende eksamensform Bedre samsvar mellom målene, arbeidsmåter og sluttvurderingen Spredning av de nye metodiske grep og tverrfaglig samarbeid

Hva ha vi oppnådd så langt? Økt digital kompetanse – mer bruk av digitale mapper Mer samarbeid mellom eng.lærerne på egen skole og med de andre eng.lærerne i prosjektet Noe samarbeid med yrkesfaglærerne – mer skrivetrening – både i programfag og fellesfag Sparer tid og krever mer tid - gjennom felles planlegging og dele opplegg Reflekterer mer over egen praksis, alene eller sammen med de andre Deler ideer mer. Lærer av hverandre Erfaringsdeling og spredning Kreativt kaos