Estetisk læreprosesser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Samspill og Samhandling
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Danning i skolen – et truet prosjekt?
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Veiledet lesing Mørkved skole
Rolighetsmoen barnehage
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring AU 1
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Dannelse og kunstens vesen -
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
BARNAS BARNEVERN 2020.
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Etablering av profesjonsrettede verksted ved Høgskolen i Vestfold Språk – metode - transformasjon (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011,
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
Den estetiske dimensjon i L-97
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Estetiske læreprosesser i barnehagen
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Lekens egenverdi.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Valgfaget design og redesign
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Estetisk læreprosesser - veien til forrektige læring!!! Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Utdanningsdebattens kjerne? Hvordan skapes kunnskap – læring og forståelse? Hvordan utvikle det hele mennesket? Problemet: forholdet teori – praksis! Kunstfagenes rolle? Mer fag eller bedre kvalitet og innhold? Betydningen av estetiske læreprosesser! Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Estetiske læreprosesser Begrepet ESTETIKK Den estetiske dimensjonen Kultur for læring og Kunnskapsløftet 06 Hva er estetiske læreprosesser? Kulturell og estetisk kompetanse Kunnskapssyn og kunstfag Forskningsprosjekter – arts integration Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008 Begrepet ESTETIKK Estetikk har to grunnbetydninger: Den kunnskap som kommer til oss gjennom sansene, dvs sanseerfaring, sanseerkjennelse (fra Antikken, Pragmatisk estetikk) Læren om ”det skjønne” (fra Platon) eller læren om kunsten (Baumgarten 1735) og i dag ”Kunstfilosofi” i vid forstand: ”filosofisk lære om kunstens vesen og dens funksjon i menneskets verden” (Idealismen – Filosofisk estetikk Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008 Det skapende mennesket - fra L94/L97 generell del som er videreført i K06 Utvikle kreative evner: - utvikle skapende evner til å tenke, tale, skrive, handle og føle - ta i bruk fantasi og forestillingsevne - finne nye løsninger, skape nytt og utvikle nye estetiske uttrykk Tre kunnskapstradisjoner: - praktisk virke og læring gjennom erfaring/ taus kunnskap - teoretisk utvikling prøvd ved logikk/erfaring, fakta og forskning - den kulturelle tradisjonen, innlevelsesevne og uttrykkskraft Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Den estetiske dimensjonen ”Elevene skal møte kunst og kulturformer som uttrykker både menneskers individualitet og fellesskap, og som stimulerer deres kreativitet og nyskapende evner. De skal også få mulighet ti å bruke sine skapende evner gjennom ulike aktiviteter og uttrykksformer. Dette kan gi grunnlag for refleksjon, følelser og spontanitet” (K06, Prinsipper for opplæringen, s. 2). Det betyr at den estetiske dimensjonen omfatter: - estetisk opplevelse - estetisk erfaring/ praksis - estetisk vurdering/ kritikk Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008 Estetiske fag ”Departementet legger til grunn at kunst og kultur har en stor egenverdi og mener at estetiske fag derfor skal ha en sentral plass i skolen” (Kultur for læring, s.43) Dvs. alle de estetiske fag og den kulturelle skolesekken skal styrke og virkeliggjøre den estetiske dimensjonen i opplæringen – Og målet er kulturell kompetanse! Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Den kulturelle skolesekken ”Den kulturelle skolesekken skal bidra til å styrke og virkeliggjøre den estetiske dimensjonen i opplæringen. Målet med tiltaket er å sikre alle elever i grunnskolen profesjonelle kulturtilbud og heve deres kulturelle kompetanse.” (Kultur for læring, s.44) Kulturell kompetanse = å virkeliggjøre den estetiske dimensjonen = estetiske opplevelse – praksis - refleksjon Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008 Pragmatisk estetikk det estetiske – følelseserkjennelse, opplevelser og erfaring som primært er knyttet til sansene og som skjer på alle livets områder, også i forhold til kunst den estetiske erfaring SKAPES i selve erkjennelses prosessen i møtet mellom SKAPER elever/lærer (KUNST)VERK MOTTAKER prosessen/ produktet elever/lærer Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Estetiske læreprosesser Inkluderer opplevelse av og i kunst som praksis Vektlegger den handlende og aktive erfaringen som grunnleggende for begrepsdannelsen og menneskets erkjennelse (kritisk dialektisk kunnskapssyn) Inkluderer arbeid med både form og innhold Den estetiske erfaring det sentrale: kunsten blir skapt under handlingens gang Bevisst og reflektert holdning til kunst og estetikk Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Estetiske læreprosesser Pragmatisk estetikk - ser estetisk erfaring som grunnleggende i all erkjennelse (Dewey Arts as Experience 1934) - forståelsen skapes i erfaringen - den helhetlige estetiske erfaringen – følelsene og handlingen en integrert del av forståelsen - handling - språk og kunst – forståelse Estetisk kunstfaglig - opplevelse – erfaring/praksis – refleksjon/vurdering Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Kulturell og estetisk basiskompetanse Å kunne: Strukturere og delta i kunstneriske prosesser bruke kunstfaglige kunnskaper og ferdigheter analysere og vurdere kunstuttrykk forstå kunstens rolle i samfunnet Hvilken estetisk kompetanse gir utdanningen? Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Kunnskapssyn og kunsttradisjoner Kunst som håndverk Kunst som uttrykk objektiv verden subjektiv indre mimetisk ekspressiv kunnskapen gitt kunnskapen gitt Kunst som erfaring kunnskapen skapes den estetiske erfaringen betydning Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Et helhetlig og bredt kunnskapssyn? Nei – vi har et todelt kunnskapssyn STORT gap mellom planer og praksis Konstruktivismen – kun retorisk/ideologi Kognitiv - sosiokulturell konstruktivisme De skapende erfaringenes betydning: J. Dewey – A. Long – E. Thuen Kunstfagene egenart? Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008 Hva sier forskningen? WOW! Unesco rapporten av Anne Bamford Arts Education Partnership www.aep-ed.org - The Impact of the Arts on Learning - Third Space: When Learning Matters Chicago Cape: www.capeweb.org The Arts: Keystones to Learning Arts Matters: www.artscouncil.org.uk - Drama for Learning & Creativity NFR PraksisFoU www.forskningsradet.no - Drama, kreativitet og estetiske læreprosesser Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Estetiske læreprosesser må struktureres Læring er å lære av å lære: Skapende arbeid lærer elevene/studentene å strukturere kreative prosesser når de selv deltar i strukturerte kreative prosesser Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Estetiske læreprosesser skaper engasjement Læring forutsetter engasjement og motivasjon: Skapende arbeid utvikler engasjement og glede, når sanser, følelser og kropp naturlig integreres slik at arbeidet både utfordrer elevene og gir dem mestringsfølelse Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Estetiske læreprosesser og utholdenhet Læring forutsetter utfordringer og utholdenhet: Skapende arbeid utvikler motivasjon og dermed utholdenhet når resultatet ikke er gitt på forhånd; problemløsning og det uforutsigbare er målet. Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Estetiske læreprosesser og det sosiale Læring er en sosial prosess. Skapende arbeid utvikler elevenes sosiale kompetanse når arbeidet foregår i grupper og når det kunstneriske uttrykket er avhengig av alles samarbeid og samspill- inkludert læreren! Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Estetiske fag, danning og erkjennelse Læring bør være en elevaktiv kreativ prosess som skaper forståelse og danner mennesket: Skapende arbeid kan åpne opp for en dypere forståelse og erkjennelse når tanker og følelser integreres i selve den estetiske erfaringen og arbeidet veksler mellom innlevelse/ refleksjon eller nærhet og distanse Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008

Estetiske læreprosesser Må gi mulighet for å - oppleve, - skape og - reflektere over Kunst og kunstprosesser! Aud Berggraf Sæbø, foredrag Samspill 2008