Refleksjonsspørsmål Region nord. Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret! 9. – 13. Desember
Advertisements

Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Grete Haaland Sund HiAk,
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Drammen International Programme Nytt tilbud for VG1-elever.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Veiledet lesing Mørkved skole
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
LÆRER SLÅTT NED MED BOK Fra dagens nyheter:. En kvinnelig lærer er sykmeldt etter at hun onsdag ble slått til blods med en bok av en elev ved Alta videregående.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Strategier og kompetanse
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Samling 1, HiØ 20. og 21. sept Fagspesifikk del 1, Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Tankekart for å sortere ingredienser…
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret. 8
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Nyhetsartikkel.
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Mappene og det nye paradigmet Paradigmeskifte – def. Nytt/gammelt paradigme.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Den Europeiske språkdagen
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Innføringsprosjektet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til Newtonrommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Utskrift av presentasjonen:

Refleksjonsspørsmål Region nord

Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket? Brosjyre?

Spørsmål 1b Læringsstrategier Lese-lyttestrategier - hensikt, prosess, produkt Samtalestrategier – spørsmål/småord Talestrategier - presentasjonsverktøy Skrivestrategier – skriverammer Språkpermen

Spørsmål 2a Hva betyr det å lære et fremmedspråk? Språkpermen, ferdighetene (6)

Spørsmål 3a Hvordan kan kultur møte eleven? Nyheter og aktuelle hendelser Elevenes interesser Lærerens interesser Språkpermen