Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad. ----- Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
14:00 Erfaringsutveksling
Advertisements

Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Norsk Sykepleierforbunds Faggruppe for eHelse. Hovedmål: Sykepleierne skal: -ha kunnskap og kompetanse til anvende eHelse og velferdsteknologi -ha tilgang.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Strategisk ledelse og IKT
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
UTFORDRINGER- MULIGHETER Organisering av -FOU i helseforetakene -relasjonen høgskole – helseforetak Rektor Solfrid Vatne, Høgskolen i Molde Førsteamanuensis,
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Prosjektpresentasjon Best mulig helsetilbud for 56
Skien kommune.
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Tidlig ute med elektronisk meldingsutveksling.  Informasjonsutveksling mellom sykehus og kommune angående pasienter som innlegges på sykehus eller skrives.
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
€ Fagnettverk lindrende omsorg i Vest-Agder Fagnettverk i regi av
Helen Theodorsen og Stein P Antonsen Tromsø 2011 Vegen videre. Ressursgruppe lindrende behandling Kvaløya.
LederAkademiet Presentert av Jan Fikke. LederAkademiet2 LederAkademiet.  Visjon: Arbeide for menneskelig vekst, individuelt og i grupper.  Verdier:
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Norges branntekniske laboratorium as 1. 2 AKTØRENE I BYGGEMARKEDET PRODUSENTER PROSJEKTERENDE KOMMUNALE MYNDIGHETER SENTRALE MYNDIGHETER EIENDOMSBESITTERE.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Utbyggingsavtaler – hva nå? Statssekretær Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
1 ”Hvordan lykkes med implementering av SAP?” Diskuter og illustrer de viktigste suksesskriteriene for SAP implementering. Gruppeoppgave på SAP samling.
Samhandling Ambulerende team - Åpen omsorg Holmen
Forutsetninger for utvikling av kompetanse i rehabilitering Rehabiliteringskonferanse: På helsa løs! 17. Mars 2015 Jan Egil Nordvik.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
SNAKKER VI OM………..? Fortid eller Framtid Tradisjon Det vi skal skape Historie Begrensninger eller Resultater Pengemangel Mål Ressursknapphet.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Hvordan kan vi arbeide med innovasjonsarbeid i egen kommune?
Kunsten å lykkes med innovasjon i kommunen… Flekkefjord legger stein på stein for å få etablert en innovasjonskultur i organisasjonen…
Et godt psykososialt miljø - i Asker og på Vettre Vi skaper mulighetene! Kompetanse Fellesskap Skaperglede.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Hvordan sette innovasjon på dagsorden i en kommune…
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Det integrerte universitetssykehuset
Asker - mulighetenes kommune
IKT Handlingsplan Versjon 0.9.
Greåker Vgs Elevmentorene 2014.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Pedagogisk dokumentasjon
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Nasjonal konferanse om forskningsbasert
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Verktøystøtte for å øke innovasjonskapasitet og innovasjonsevne
Utskrift av presentasjonen:

Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad

----- Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre pasientbehandling?

Ønsker vi å utfordre oss selv og systemene for å skape innovasjon – og hvordan er prosessen? Kommunikasjon og dokumentasjon -en forutsetning for bedre pasientbehandling

Innovasjon kan betraktes som en modell som beveger et prosjekt fremover Behov VerdiLøsning

Grunnlaget for en vellykket innovasjon Behov Verdi Ildsjel Team Forankring

Grunnlag for vellykket innovasjon Behov – prosjekter må starte med brukeren- og settes i gang til rett tid Verdi – må oppfylle brukerens behov for å kunne bli kalt en innovasjon

Grunnlag for vellykket innovasjon Ildsjel – en eller flere personer som vil bevege prosjektet fremover

Grunnlag for vellykket innovasjon Team- vil komplettere, skape balanse og ta ansvar for praktisk gjennomføring av prosjekt

Grunnlag for vellykket innovasjon Forankring- alle prosjekt trenger full støtte i organisasjonen Ledelse Kolleger Andre ansatte

Kan vi i løpet av dagen legge grunnlag for innovasjon på ett eller flere av disse områdene? Logistikkstøtte for standardiserte forløp Automatiserte systemer for repetitive arbeidsprosesser Beslutningsstøtte for klinisk praksis IKT løsninger for kommunal og sykehus bruk som snakker sammen