Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad
----- Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre pasientbehandling?
Ønsker vi å utfordre oss selv og systemene for å skape innovasjon – og hvordan er prosessen? Kommunikasjon og dokumentasjon -en forutsetning for bedre pasientbehandling
Innovasjon kan betraktes som en modell som beveger et prosjekt fremover Behov VerdiLøsning
Grunnlaget for en vellykket innovasjon Behov Verdi Ildsjel Team Forankring
Grunnlag for vellykket innovasjon Behov – prosjekter må starte med brukeren- og settes i gang til rett tid Verdi – må oppfylle brukerens behov for å kunne bli kalt en innovasjon
Grunnlag for vellykket innovasjon Ildsjel – en eller flere personer som vil bevege prosjektet fremover
Grunnlag for vellykket innovasjon Team- vil komplettere, skape balanse og ta ansvar for praktisk gjennomføring av prosjekt
Grunnlag for vellykket innovasjon Forankring- alle prosjekt trenger full støtte i organisasjonen Ledelse Kolleger Andre ansatte
Kan vi i løpet av dagen legge grunnlag for innovasjon på ett eller flere av disse områdene? Logistikkstøtte for standardiserte forløp Automatiserte systemer for repetitive arbeidsprosesser Beslutningsstøtte for klinisk praksis IKT løsninger for kommunal og sykehus bruk som snakker sammen