Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertThorstein Jakobsen Endret for 5 år siden
1
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
2
Innovasjon og gevinstrealisering henger sammen
Gevinster skapes når mennesker utfører tjenester og arbeidsprosesser på nye måter Gevinstrealisering handler om å drive organisasjonen gjennom en endring Identifisere gevinster, planlegge, måle/følge opp, og hente ut gevinster
3
Hva er gevinstrealisering?
handler om aktiviteter som gjennomføres for å oppnå gevinster. Gevinst er verdier, positive effekter som oppnås ved å ta nye løsninger i bruk
4
Det finnes gevinstrealiseringsmetodikk som hjelper deg med å
Sikre at du realiserer de gevinstene du identifiserte ved oppstart Vurdere hvilke gevinster som er realistisk å hente ut Vurdere hva som må til for at verdier skal kunne hentes ut. Er det for eksempel behov for ekstra aktiviteter inn i tiltaket for å sikre at det er mulig å hente ut gevinstene? Vurdere om det er verdt å iverksette disse aktivitetene for å få ut resterende gevinster Vurder om dere i det hele tatt skal iverksette tiltak om man ikke får hentet ut nytten som var tiltenkt Kilde: Direktoratet for økonomistyring
5
Hovedkriterier for god praksis
Sette mål for prosjektene(effektmål) Kartlegge berørte grupper Nullpunktsmåling Lønnsomhetsanalyse Identifisere endringstiltak for å kunne realisere gevinster Ansvar og frister for oppfølging av gevinster Måle forventede gevinster Kilde: Direktoratet for økonomistyring
6
Dagens tjeneste og arbeidsprosess Ny tjeneste og arbeidsprosess
Gevinster kan realiseres ved å endre på tjenester og arbeidsprosesser Dagens tjeneste og arbeidsprosess Slik jobber vi i dag Ny tjeneste og arbeidsprosess Slik skal vi jobbe Endring Endring som ny måte å jobbe på medfører Gevinst Positiv effekt av endringen Kommunen benytter papirbasert kommunikasjon Kommunen innfører elektroniske PLO-meldinger Meldingsflyten digitaliseres og automatiseres Frigjort tid Bedre tjenester
7
Fra Veikart for tjenesteinnovasjon
8
I KS` Gevinstkokebok brukes dette som eksempler på gevinster
9
Gevinster kan også være
Unngåtte kostnader Nye løsninger som bygger opp under f.eks investering i forebyggende tiltak Utsatt innleggelse i institusjon Tid Redusert kjøretid i hjemmetjenesten Redusert saksbehandling Kvalitet Bedre arbeidsprosesser Økt egenmestring og livskvalitet Bedre tjenester
10
Hvorfor? Hvordan ellers vite om vi når de målene vi har satt oss?
Økt kvalitet på tjenestene og mer fornøyde innbyggere Læring og trivsel i organisasjonen
11
«Alle» er opptatt av gevinstrealisering
«Alle» er opptatt av gevinstrealisering. Her er en hvorforanalyse fra Østre Toten kommune HVORDAN kan vi oppnå dette?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.