Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertGaute Dahl Endret for 9 år siden
1
UTFORDRINGER- MULIGHETER Organisering av -FOU i helseforetakene -relasjonen høgskole – helseforetak Rektor Solfrid Vatne, Høgskolen i Molde Førsteamanuensis, Avdeling for psykiatri og habilitering
2
Høgskolens oppgaver Undervisning Bachleor Master DoktorgradSamfunnsoppdrag EOV Forskning
3
UH - SAMFUNNSOPPDRAG ØKE INNOVASJON OG FORSKNING I ARBEIDSLIVET Regionalt/nasjonalt ansvar - relatert til våre fagområder Offentlig sektor Private næringsliv: VRI – prosjektet; NFR- virkemidler for regional Fou og innovasjon
4
Klinikkens utgangspunkt oppgavene Spesialisthelsetjenesteloven § 3-8: Pasientbehandling Utdanning av helsepersonell Forskning Opplæring av pasienter og pårørende
5
Utfordringer Fremme kunnskapsutvikling, innovasjon og verdiskaping gjennom samhandling høgskole – helseforetak v/forsterket FOU-innsats Bedre metoder – Organisering ledelse av behandlingsvirksomheten Kompetanseutvikling ansatte Høgskolen – forskningsbasert undervisning, relevant – aktuell forskning Kompetanseutvikling - vitenskapelig ansatte
6
Samarbeidsutvalg Høgskole – Klinikk Tiltak Delte stillinger - bistillinger Klinikkens behov for undervisning - EOV Forskning Konkrete samarbeidsprosjekt i dag Lokalbasert psykisk helsearbeid Prosjekt nytt sykehus Helselogistikk - Pasientforløp Høgskoleklinikk – nye praksisformer ”helsefag inn i sykehuset”
7
Forløper - til modell for samarbeid om forskning og undervisning Deltakelse i oppretting av forskningsenhet i klinikken gjennom utvikling og gjennomføring av et konkret forskningsprosjekt Postdoktorstilling, med kontor i klinikken ”FOU-menighet av engasjerte personer” Forsøk på marginalisering - oppløsning?
8
Fra menighet til ressurssenter Intervensjonsgruppe for ansatte Utvikling av konkrete brukerfokuserte FOU-prosjekt Individuelle planer (master) Familie- nettverksarbeid (hovedfag, master, ekstern stipendiat ) Friluftsliv (master) Stemmehøringsgrupper (master) Anerkjennende kommunikasjon Tverrprofesjonelt samarbeid (stipendiat) Nye organiserings- og ledelsesformer (stipendiat) Historieprosjekt I dag: Paraplyprosjekt: Lokalbasert psykisk helsevern Kompetansesenter Rådet for psykisk helse
9
Forts. Interne kurs HF– lokalbasert psykisk helsearbeid Kursopplegg forskning Minielf: forskingskurs for ansatte med konkret utvikling av prosjektbeskrivelser (eksamen) Planlegging og gjennomføring av kurs, relatert til de konkrete forskningsprosjekt i klinikken EOV-enheten ved høgskolen Anerkjennende kommunikasjon Myndiggjørende rehabilitering Familie-nettverksmøter – ambulant behandling
10
Klinisk praksis er i sin natur er kompleks Styres ikke først og fremst av kunnskap basert på verdier og teorier sprik mellom erfaringsbasert (kontekstuell) og teoretisk utviklet kunnskap praksisteorier (verdier, følelser og oppfatninger) er integrert i den faglige utøvelsen den handlingsstyrende kunnskapen er ofte taus, ikke-reflektert
11
Aksjonsforskning (Argyris et al, 1985:4) Er en vitenskap om praksis, hvor en undersøker hvordan mennesker designer og iverksetter handlinger i hverdagen Innebærer basisforskning og teoriutvikling nært relatert til sosiale handlinger Aktørene deltar i en offentlige selvrefleksjonsprosess Forsøker å forstå konkrete detaljer i spesielle situasjoner, teori i bruk i en bestemt kontekst Oppdage og teste generelle teorier i praksis
12
To prosesser AksjonForskning Fellesforståelse Systematisk kartlegging Målsetting Gjennomføring Planlegging av begge prosesser tid metoder oppsummering, evaluering
13
Forskningsdesign Aksjonsforskning Tett samarbeid om utvikling av og gjennomføring av prosjekt Undervisning – Refleksjon over konkret praksis (ulike metoder) Med fokus på metodeutvikling Høgskoleansatte rollemodeller i praksis Samarbeid om forskning innsamling av data Analyse Deltakelse i artikkelskriving (3 referee antatt)
14
Modell for organisering av samarbeid FORSKNINGENHET KLINIKK Leder fra institusjonen Ansatte: kompetanseutvikling/Fou Bistillinger høgskoleansatte Drøfting av Fou-prosjekt FOU-prosjekt i klinikken Veiledere Prosjektledere HØGSKOLEN Bistillinger klinikken EOV Fagansatte Masterstudenter Stipendiater HF’s Fou-utvalg
15
Medlem i Fou-utvalg HF Forskningsstrategi - Forskningskultur Forvalter forskningsmidler Utlysning – tildeling Forskningsopplæring Forskningskurs Infrastruktur SPSS, opptaker - avspiller intervju Referanseverktøy
16
Forutsetninger - suksess Engasjerte/dedikerte mennesker Organisering av FoU – avdeling – enhet, samarbeid med klinikken Langsiktig tenkning/strategi Kultur og plass for FoU i virksomheten Forankring/deltakelse i en slik prosess Avdelingsledelsens engasjement og forpliktelse Enhetsledernes engasjement og forpliktelse Faglige lederes og faggruppenes forpliktelse Helseforetakets rolle (plan, støtte, organisering, ledelse, økonomi)
17
KONKLUSJON Store muligheter for Gjensidig utveksling av kunnskap og kompetanse mellom høgskole og klinikk Igangsetter endringsprosesser i begge institusjoner Klinikken Forskning - metodeutvikling i praksis Kompetanseheving- Rekruttering Høgskolen kunnskapsutvikling utvikler relevant forskningsbasert undervisning kjent med endringskrav i praksis rekruttering til studiene rekruttering til stillinger studiepoeng
18
Høgskolen – motor i samarbeid med eksterne aktører Ressurskrevende prosesser- Forutsetter ledelse – strategi Prioritere hvilken type samfunnsliv vinn – vinn situasjon Ressurser fra næringslivet Engasjement, konkrete personer, midler for å øke antallet ansatte Målrette satsingen Velge bedrifter Velge områder – klynger/paraplyprosjekter Velge prosesser- tiltak Utvikle gode modeller
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.