Veiledningskurs for instruktører i Bærum kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Kari Pape Den gode assistenten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Litt mer om PRIMTALL.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Fra prøving og feiling til
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Veiledning av elever / lærlinger
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser

Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledet lesing Mørkved skole
Kurs for instruktører Kvalitet i fagopplæringen i Bærum kommune
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Om å skrive om litterære tekster
Veiledning av studenter
Bokpresentasjon Oslo.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Impulsuka 2013 Kristiansand
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Malverk intern produktopplæring
Didaktiske analysekategorier
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Lærlinger i Bærum kommune
Mål og læring hos elever
Opprettholdende faktorområder
Velkommen til et nytt skoleår!
Lærlinger i Bærum kommune
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Vurdering og undervisning
1 Kommunikasjon.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Veiledningskurs for instruktører i Bærum kommune Thon hotell Oslofjord, Sandvika 20.11.2012 Rolf Richardsen og Synnøve Skaga 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Dagsplan 8:30 – 15:30 Rammefaktorer Veiledning Kommunikasjon 2 pauser før lunsj 11:30 – 12:15 Lunsj Vurdering 2 pauser etter lunsj 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Tilrettelegging for læring Opplæringsavtale Opplæringsplan Kartlegging av lærlingens læreforutsetninger Mottaksrutiner for nyansatte, HMS Arbeidsmiljø Læringsmiljø Underveisvurdering 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Opplæringsplan Har dere laget en plan for opplæringen hos dere? Hva er hensikten med en slik plan? Hvordan bør en slik plan være? Bør den være kjent for lærlingen? 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Dokumentasjon Hensikt Lærlingen dokumenterer egen opplæring Dokumenterer egne forslag og handlinger/oppgave Setter sammen teori og praksis – begrunne Grunnlag for veiledning Kan benyttes til fagprøven, og senere jobb Instruktøren dokumenterer gjennomført opplæring Bruk av logg Læreplansmål og logg - BUA 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Hva er veiledning? Veiledning er å hjelpe eller lede en annen til å forstå eller finne en utvei/løsning Veiledning brukes innefor mange ulike fag og som en rådgivende funksjon i utdanning. Veiledning kan være personlig eller gitt i grupper. 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Den didaktiske relasjonsmodell Lærling * Vurdering * * Mål Rammer * * Lærestoff Arbeidsmåter 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Din veiledning Hva mener du med veiledning? 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Veiledning Målsetning Legge til rette for faglig utvikling og utvikling av yrkesidentitet Lærlingen setter ord på, og tenker over en handling/situasjon Gjøre lærlingen ansvarlig, og stimulere til motivasjon, innsats og vekst Bidra til bevisstgjøring – gjør det mulig å forandre praksis Hjelp til å se på saken med nye øyne 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Tema for veiledning første 4 uker Informasjon til nyansatt 1.dag Rutiner på arbeidsplassen Brannrunde Daglige rutiner HMS Tydelig forventning om arbeidstid og frammøte Arbeidstakerrollen Uskrevne regler Praktisk opplæring Bli kjent 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Tema for veiledning Plikter og rettigheter som arbeidstaker Timeliste; føring, innlevering Egenmelding/Sykemelding Praktiske ferdigheter Fag klare forventninger til forkunnskaper og progresjon i kunnskaper og anvendelse av dem i løpet av læretiden Læreforutsetninger Kriterier for måloppnåelse Refleksjon 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Hva er gode veiledningsrutiner? Hva tenker du om dette? Når veiledet du sist? 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Aktuelle veiledningssituasjoner Informasjon til nyansatt – eksempel Før en spesiell oppgave skal utføres Etter at et oppdrag er utført – refleksjon, tilbakemelding og veien videre Fastsatt tid hver uke Aktuelle mål i læreplanen I forbindelse med skriftlige oppgaver Planlegging, vurdering, refleksjon 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Når du spør – vet jeg hva du tenker på 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Verdier og holdninger Vårt menneskesyn bunner i vårt verdisystem. Verdiene våre viser seg i hvordan vi forholder oss til andre mennesker, i våre holdninger og våre handlinger. Åpenhet – Respekt - Mot 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Verdier Hvilke verdier kommuniserer du til barn/pasienter, kolleger, lærlinger? Reflekter over: Øyenkontakt Tilstedeværelse Språk Holdning til ulikhet Skikk og bruk i avdelingen Irritasjonsnivå Skiller du på hvem lærlingen er og hva lærlingen gjør? 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Kommunikasjon Det du gjør, roper så høyt at jeg ikke hører hva du sier (R. W. Emerson) 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Kommunikasjon Utveksling av menings- eller betydningsinnhold mellom individer og grupper ved hjelp av et felles system av symboler. Kommunikasjon kan være verbal eller ikke-verbal, og omfatter også kroppsuttrykk, handling, mimikk- såkalt kroppsspråk. 20% ord - 80% kroppsspråk Dine muligheter til å bli sett og hørt øker, når du sørger for å være så nær den du ønsker å ha kontakt med at du kan ta på vedkommende Skal jeg få en person med meg, må jeg forstå den andre personen først 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Kommunikasjon i veiledningen Positivt utgangspunkt – ny situasjon, nye muligheter Ha tillit til /tro godt om vedkommende Skille mellom hvem personen er, og hva personen gjør Være tilstede mentalt Lytte, observere, tillat pauser, ”Høre den andre ut” Unngå å tolke Bruk av stemmen Samsvar mellom kroppsspråk, ord og holdninger Ta selv ansvar for budskapet Ta ansvar for å oppklare og unngå antakelser Smitteeffekt – tillit – optimisme – smil Gi oppmuntring 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Veilederrollen Hvem er du? – Hvilken rolle har du? Kollega Voksenperson Venninne Mor Fagansvarlig Omsorgsperson Sjef 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Kommunikasjon i veiledningen Støtte opp under lærlingens selvtillit Rette oppmerksomheten mot lærlingens ressurser Oppfordre til å stille spørsmål, være nysgjerrig Oppfordre til å tenke høyt, få bekreftelse på den man selv trodde Tenke selv og stole på seg selv Våge å ta initiativ, utføre oppgaver alene Være fornøyd med seg selv Oppfordre til å ta nye utfordringer 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Tema for veiledning Hva er relevante tema for veiledning? Hvordan vil du veilede i gitt situasjon? 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Aktuelle veiledningstema Forventningssamtalen Opplæring i ”livets skole” Arbeidstakerrollen Veiledning underveis Egnethet for faget holdninger, arbeidsmiljø, samarbeid, orden, punktlighet Fag – ut fra forventet forkunnskap Læreplanmål, konkrete situasjoner Grunnleggende ferdigheter Den ubehagelige samtalen 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Aktuelle spørsmål for oppgave Lag et kart – visuell oversikt  Hva skal lærlingen lære i forbindelse med oppgaven? Hvilke læreplanmål skal lærlingen vurderes etter? Hva skal til for at lærlingen når målene? Hvordan skal jeg veilede på denne oppgaven? Hvordan skal jeg vurdere dette? Hvordan kan lærlingen medvirke til egen læring og egenvurdering? 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Feed-back / Veiledning Gi mye feed-back Ros (offentlig) - ris (privat) Tilpasset situasjonen Vær konkret Beskriv/påpek det åpenbare Ikke tolke Registrere endringer, følg dem opp Skille vesentlig fra uvesentlig Bruke tid på det man kan gjøre noe med Stille spørsmål som får lærlingen til å tenke/reflektere 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Veiledningsmetoder Tema avtalt på forhånd en gitt situasjon som skal skje eller har skjedd ”uforberedt” Mestrings- og løsningsfokus Vær profesjonell – skille mellom egne behov og lærlingens behov Logg – som utgangspunkt for veiledningen Oppgave – grunnlag for refleksjon Stille spørsmål Bevisstgjøring av språk og ordbruk Tankekart 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Veiledningssituasjonen Planlegging og forberedelse av veiledningen Avtal tidspunkt og tema med lærlingen Avklare med kolleger - sitte i fred Tilstrebe et sted uten forstyrrelser/støy Hvordan skal lærlingen forberede seg? Hva skal du oppnå med veiledningen? Hvordan skal du gjøre det? Hvilke tema skal du fokusere på? Skal du notere underveis? Skal det skrives referat – av hvem? Skal du lede veiledningen, skal det være en dialog? 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Veiledningssituasjonen Struktur på samtalen Hva skal dere starte med Være bevisst på de valgene man tar underveis i samtalen. Er det noe du utelater å si – hvorfor? Noe du vil vente med å si – hvorfor? Notere seg disse, og ikke glemme dem! 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Kartlegging i samtalen Formuler målet Lag en handlingsplan - handlingsalternativer Beskriv nåsituasjonen - begrensninger - muligheter Kilde: ErgoCredo 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Veiledningssituasjonen Gjennomføring av veiledningen Trygg situasjon for lærlingen Være åpen for spørsmål, det som kan komme Være tydelig i din rolle Være ærlig Gi valgmuligheter Snakke om konsekvenser 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Spørsmål for en konkret situasjon Hva er problemet? Hvem har problemet? Hvorfor har problemet oppstått Hva dreier dette seg egentlig om? Hvilke hensyn veier tyngst? Hvordan skal problemstillingen håndteres videre? 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Veiledningssituasjonen Gode spørsmål: Fortell meg.. Hva ville du tenkt hvis.. Hva ville skjedd hvis du gjorde sånn.. Kunne du gjort det på en annen måte? Har du sett det utført på en annen måte? Hva trenger du hjelp til? Hva vil du oppnå? Hvilke valgmuligheter har du? Jeg opplever at… Jeg opplever at…. Når du ….. Hva tenker du? 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Veiledningssituasjonen Oppsummering Avtale hva som skal gjøres til neste gang Avtale hvordan det skal gjøres Hvem har ansvar for hva? Dokumentere Vurdering av veiledningen, fra lærling og fra deg 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Veiledningssituasjonen Din egenvurdering av veiledningen Hvorfor gjorde jeg det på den måten? Hva kunne jeg gjort annerledes? Gikk det som forventet? Hva må jeg huske til neste gang? Kan jeg ærlig fortelle andre hvordan jeg oppførte meg? Hva lot jeg være å ta opp/forfølge, og hvorfor? Dokumentasjon 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Vurdering Hva er vurdering? Når vurderte du sist? 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Vurdering Vurdering = Fastsette verdien på noe skal bidra til vekst, at lærlingen når sine mål. en kontinuerlig prosess skal være realistisk bør vise hva som faktisk er oppnådd og vise framover Egenvurdering er basis for vurderingsprosessen. Lærlingen og instruktør må være sammen om vurderingen for at den skal bli et redskap til vekst Uten vurdering er det vanskelig å vite om målet for opplæringen er nådd. 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Kjennetegn på gode vurderingsrutiner Er målrettet og baserer seg på dokumentasjon Foregår regelmessig Gir grunnlag for korrigering underveis Gir grunnlag for dialog og refleksjon Synliggjør oppnådde resultater Peker framover mot nye utfordringer 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Taksonomi for faglig kunnskap og ferdigheter, holdninger Lav måloppnåelse Middels måloppnåelse Høy måloppnåelse Reprodusere/følge/ motta: Lærlingen har mottatt og oppfattet, gjengir, beskriver, gjør det som er lært, oppskrift, lytte, vise toleranse Anvende/velge/ verdsette: Lærlingen har forstått, kan tilpasse kunnskap, forklare med egne ord, bruker kunnskapen i arbeidet, finner egnet metode Vurdere/utvikle/ organisere verdier: Lærlingen har integrert kunnskap, analyserer, sammenligne, rangere, trekke konklusjoner, har kritisk sans, ser helhet, utholdende Gjengi, gjenta, fortell, definer, beskriv, referer, list opp, hva, hvor, hvilke, hvem, , observere, delta, registrere, lytte, se Forklar, fortell med egne ord, vis, formuler, angi, velg, bruk, organiser, demonstrer, gjør greie for, benytte, beherske, utføre, vise respekt for Analyser, finn ut, velg ut, undersøk, sammenlign, dokumenter, vurder, drøft, treff beslutninger, lage, forandre, styre, bedømme, påvirke 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Kjennetegn på måloppnåelse Læringsmål - Hva skal vurderes? Kjennetegn på måloppnåelse Lav Middels Høy Sette opp en tidsplan Sette opp en tidsplan sammen med andre Sette opp grov tidsplan alene Sette opp detaljert og realistisk tidsplan Gjennomføre aktiviteter med barna Delta i aktiviteter sammen med andre Delta i aktiviteter og ta ansvar for deler av gjennomføring Ta ansvar for, og lede aktivitetene 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Vurdering Underveisvurdering Daglig og ukentlig veiledning og vurdering 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Vurdering 1- 2 skriftlige oppgaver hvert halvår Beskrive arbeidsoppdraget Gi bakgrunnsinformasjon Planlegging, Gjennomføring, Vurdering Hva – hvordan - hvorfor Vurderes etter avtalte kriterier: Spesifikke læreplanmål, grunnleggende ferdigheter Læringsstrategier: Planlegging, gjennomføring, vurdering, se helhet Tidsbruk, kompetanse, praktiske ferdigheter Presentasjonsform Dokumentasjon Kjennetegn på måloppnåelse 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Vurdering Vurdering av skriftlig oppgave Instruktør/faglig leder og lærling Hvor ”streng” er du? Setter du karakter? Skriftlig Bakgrunn for vurdering Planlegging av oppgaven Avtalte vurderingskriterier Læreplanmål Innhold i oppgaven Vurderer du korrekt norsk språk? Oppsett på oppgaven, rød tråd? Lærlingens egenvurdering 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Vurdering Halvårsvurdering Instruktør/faglig leder og lærling Lærlingen har rett på skriftlig vurdering hvert halvår, jfr opplæringsloven Avtales på forhånd Gjøres i fellesskap Begge parter forberedt Bakgrunn for vurdering Kriterier på måloppnåelse Observasjoner av læringens utførte arbeid Lærlingens egenvurdering Teoretiske oppgaver Veiledning underveis Innspill fra kolleger 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Halvårsvurderingen Som en del av forberedelsene til samtalen og halvårsvurderingen kan lærlingen: Beskrive egen faglig kompetanse i forhold til kompetansemålene Velge ut noen arbeidsoppgaver som kan være grunnlag for vurderingen, og som viser progresjon og oppnådd kompetanse siste halvår Dokumentere utført arbeid med logg, bilder, lydfiler, videoer, oppgaver, planer, refleksjoner, begrunnelser og egenvurderinger (gjerne samlet digitalt eller i en manuell mappe) Forberede seg til egenvurdering og vurdering av bedriftens tilrettelegging Sette seg inn i vurderingsskjemaet som er avtalt brukt under halvårsevalueringen Diskuter hva som skal til for å øke kompetansen i faget – hva kan lærlingen gjøre, og hva kan bedriften gjøre 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Halvårsvurderingen Lærlingen vurderer seg selv skriftlig/muntlig Instruktør vurderer lærlingen Fokus på mestring Strukturert samtale Skal vise veien videre Vurdering av bedriftens tilrettelegging for lærling Oppsummering, dokumentasjon Dateres og underskrives 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Lærlingen på vei til å bli fagarbeider God arbeidstaker Tar ansvar Viser initiativ Oppsøker nye læresituasjoner Tar imot veiledning Bruker teori og skriver oppgaver Dokumenterer opplæringen 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Bærum kommune - Personalenheten Litteratur/Kilder Sidsel Tveiten(1998) Veiledning: Mer enn ord (Fagbokforlaget) Olav Dalland(1999) Pedagogiske utfordringer for helse- og sosialarbeidere (Gyldendal) Temahefter fra Utdanningsdirektoratet: Instruksjon og veiledning, tema 5 Vurdering og dokumentasjon, tema 6 Temahefte fra Pedlex Underveisvurdering og kjennetegn på måloppnåelse Store norske leksikon ErgoCredo 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Temahefter på Utdanningsdirektoratets sider Etterutdanningsmateriell for fag- og yrkesopplæring http://www.udir.no/Utvikling/Etterutdanningsmateriell_FY/ Tema 1 Å være lærebedrift - roller og oppgaver Tema 2 Læreplanen i bruk Tema 3 Tilpasset opplæring Tema 4 Bedriften som lærested Tema 5 Instruksjon og veiledning Tema 6 Vurdering og dokumentasjon Tema 7 Fag- og svenneprøve Tema 8 Veiledning til bruk av materiellet (PDF) 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten

Grunnlaget for læring er Nysgjerrighet – Åpenhet – Undring Takk for i dag! Grunnlaget for læring er Nysgjerrighet – Åpenhet – Undring 20.11.2012 Bærum kommune - Personalenheten