Førsteamanuensis/ PhD May Thorseth Filosofisk institutt, Program for anvendt etikk, NTNU www.anvendtetikk.ntnu.no Etikk og redelighet i forskning NT-fakultetet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

Cristin-rapportering 2011
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Teknologi og forskningslære
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1 Heving av NTNU-ansattes undervisning- og veilederkompetanse. En kort oppdatering. Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
NHD Torbjørn Digernes, Rektor Forskningsbasert nyskaping Torbjørn Digernes, Rektor.
Rune Nilsen prorektor.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING Hva kan UMB lære av saken om uredelighet i forskning?
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Hygienesykepleier Liv Torvik
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
Stipendiaters rettigheter
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Presentasjon av prosjekt Oppgavestiller: NTNU (Magnar Hole) Oppgave: Opprette lokal brukerdatabase med (PHP & MySQL) Studenter: Christian Dillner Veileder:
Hovedoppgaveforberedende seminar
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
1 Etikkseminar, Ph.D, IVT Forskningsmetodikk, vitenskapsteori og etikk 3.mai Hva er det vi trenger? Bygge gode forskningskulturer 2.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Synspunkter fra en PhD student
Medlemmer i Forskningsetisk utvalg
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Møte med instituttledere
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
Forskerutdanningen ved IME
Mulig vitenskapelig uredelighet – prosedyre Johan Giertsen Universitetet i Bergen Det juridiske fakultet.
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fra idé til publikasjon
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Tematiske inngangsveier
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Prosjekt internasjonalisering
Regionale retningslinjer for (medisinsk og helsefaglig) forskning
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Førsteamanuensis/ PhD May Thorseth Filosofisk institutt, Program for anvendt etikk, NTNU www.anvendtetikk.ntnu.no Etikk og redelighet i forskning NT-fakultetet 15.10.07 Fra Forskningsetikkloven: Lov om behandling av etikk og redelighet i forskning, se www.etikkom.no/retningslinjer/forskningsetikkloven § 5, om uredelighet: Med vitenskapelig uredelighet menes forfalskning, fabrikkering, plagiering og andre alvorlige brudd med god vitenskapelig praksis som er begått forsettlig eller grovt uaktsomt i planlegging, gjennomføring eller rapportering av forskning.

Etikk og redelighet i forskning – hovedtema innlegg: Redelighet – retningslinjer: forskningsetikkloven, nasjonalt fakultetsmøte for realfag Utdanning i forskningsetikk ved NTNU – tverrfaglig arbeidsgruppe, oppdrag Program for anvendt etikk, ny nettportal under utarbeiding Forskeretikk: Forholdet veileder – veiledet: forskeretikk Rutiner, terskler, kultur Institusjonens og enkeltforskerens ansvar

Redelighet i MNT-forskning Vedtatt av nasjonalt fakultetsmøte i realfag 2006-06-11 Ad metode: Etterprøvbarhet hypotese – data – konklusjon Fullstendighet i analysen Tilgjengelighet data Dokumentasjon av beregninger Ad negative funn: Journalføring av ikke-konkluderende resultater Ad publisering og medforfatterskap: Følge internasjonal tradisjon innen fagområdet Vancouver-reglene, se http://www.icmje.org/sponsor.htm som krever at alle forfattere på en publikasjon må tilfredsstille 3 hovedregler: Vesentlig bidrag til ide og utforming, eller datainnsamling, eller analyse og tolkning av data Utarbeiding av manuskriptet eller kritisk revisjon av artikkelens intellektuelle innhold Godkjenning av artikkelversjonen som skal publiseres.

Redelighet i MNT-forskning forts. Ad medforfatterskap, forts.: Forskerens institusjon har ansvar for sikring av kvalitet og sporbarhet av resultatene Kolleger har ansvar for varsling ved mistanke om feilaktig fremskaffelse av resultater Ad utdanning i etikk: Holdninger til forskningsetikk må inngå tidlig i forskerutdanningen Veiledning om redelighet et institusjonsansvar Ad forskningsetiske retningslinjer for naturvitenskap og teknologi, se http://www.etikkom.no/retningslinjer/nent

Utdanning i forskningsetikk ved NTNU (1) Arbeidsgruppe nedsatt av Forskningsutvalget ved NTNU høsten 2006: Geir Jacobsen (medisin) Lars Sætran (IVT) Per Anders Eidem (DION) Ragnar Torvik (SVT) Ruth Hagen Rødde (prorektors kontor) May Thorseth (HF og Program for anvendt etikk) Oppdrag: Utarbeide forslag til etiske retningslinjer.

Utdanning i forskningsetikk ved NTNU (2) Skjæringsfeltet mellom jus, etikk og moral: Spørsmålet om god kvalitet i forskningen trenger juridiske retningslinjer, og slike har vi mange av. Så mange at det etter hvert oppleves som et problem av forskerne, både fordi det er vanskelig å holde oversikten, men også fordi det fins etiske og moralske spørsmål som ikke kan uttømmes med henvisning til juridisk lovregulering. Den viktigste problemstillingen er imidlertid denne: Hvordan få forskere til å produsere kvalitativt god forskning ut fra riktig motivasjon? Dette spørsmålet retter et kritisk søkelys mot den økende tendensen til ekstern kontroll uten indre selvjustis. Som illustrasjon kan vi tenke på forskjellen mellom å avstå fra uredelighet fordi det fins straffetiltak dersom man blir oppdaget, og å avstå fra uredelighet fordi det er uforenlig med forskningens indre ethos om å bygge kunnskapen videre.

Utdanning i forskningsetikk ved NTNU (3) NTNUs etikkportal under utarbeiding, sentralt står 10 fokuspunkter for forskningsetikk: Forskningsprosessen: kontrakter og rapporteringsrutiner Regulering av forholdet mellom veileder og stipendiat/student Avtaler om publisering og bruk av data Godkjenninger og meldinger av forskningsprosjekter Utfordringer i flerfaglige prosjekter Håndtering av interessekonflikter Forebygging av uredelighet Varsling av forskningsfusk og uredelighet Akseptable og uakseptable relasjoner Åpenhet om bruk av forskningsresultater For hvert punkt kommer case og henvisning til regelverk, litteratur med mer.

Forskningsetikk og forskeretikk Rutiner, terskler, kultur som regulerer forholdet veileder/ veiledet mht: Formalia (kontraktskriving med mer) Skifte av veileder Tilbakemeldingsrutiner mht egnethet Publiseringstidspunkt Medforfatterskap Med mer

Ad arbeid med nettportal Vi ønsker innspill fra fagmiljøene mht gode case som illustrerer viktigheten av god forskningskultur - det henger sammen med både god forskeretikk og god forskningsetikkg Eksempler: Om data ikke er sporbare svekkes påliteligheten til forskningsresultatene Om forskere opptrer uredelig svekkes allmennhetens tillit til forskningen Om terskelen for å bytte veileder er urimelig høy svekkes kandidatens mulighet til å yte optimalt Om enkeltstående resultater fra større forskningsprosjekt smøres tynt og spredt utover ulike publiseringer kan andres bruka av resultatene svekkes (vanskelig å få oversikt) Dersom resultater publiseres for sent pga venting på best mulig kanal kan viktige forskningsfremskritt treneres Interessekonflikter kan svekke legitimitet til både forsker og forskning (forskningsetikk og forskeretikk) Vi ønsker gode konkrete eksempler fra fagmiljøene!