Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHenriette Hovland Endret for 9 år siden
1
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret 02.03.10
2
Bakgrunn Endring i arbeidsmiljøloven og bortfall av særavtale som blant annet hjemlet arbeid utover ordinær arbeidsplikt på inntil 300 timer per år. KD påla institusjonene å finne en løsning for tidregistering for vitenskapelig personale. Nasjonal arbeidsgruppe nedsatt høsten 2009, og deres rapport ble lagt til grunn for videre arbeid ved UiO
3
Alternativer fra arbeidsgruppen: Unntatt fra AML kap 10 pga ”særlig uavhengig” Særavtale Fast arbeidstidsorganisering med avviksregistrering Fleksibel arbeidstidsorganisering med detaljert tidregistrering
4
Særskilt uavhengig stilling Arbeidsmiljølovens § 10-12, 2. ledd: –”Bestemmelsene i dette kapittel (dvs kap 10) kommer ikke til anvendelse for arbeidstakere i særlig uavhengig stilling” Forabeidenes definisjon av ”særlig uavhengig stilling” –Arbeidstakere som selv: kontrollerer sin arbeidstid prioriterer sine oppgaver bestemmer hva som skal gjøres hvordan arbeidet skal gjøres når oppgavene skal utføres
5
Konkrete kjennetegn på vitenskapelig aktivitet: Faglig selvstendighet, frihet til å velge problemstillinger, metoder, publisering av forskningsresultater og lignende Uavhengighet i faglig forberedelse av undervisningen Tidsbruken i arbeidsprosessen kan vanskelig kontrolleres av overordnede En stor del av arbeidet er skapende egenaktivitet som skjer på personlig initiativ
6
Det vitenskapelige personalet faller inn under begrepet ”særlig uavhengig”,fordi stillingene har åpenbar selvstendighet og uavhengighet i hvordan og til hvilken tid arbeidsoppgaver organiseres og gjennomføres
7
Vurdering: Ingen nye ordninger, men en konstatering av gjeldene rett, i forhold til arbeidsmiljøloven og hovedtariffavtalen. Som hovedregel vil kombinerte undervisnings- og forskningsstillinger falle inn under begrepet, hovedregel ikke nødvendig med individuell vurdering. Utdanningsstillinger og enkelte andre må det foretas en konkret vurdering.
8
Retningslinjer for vurdering Hjelp til linjeledere som har: ”har ansvaret for å foreta vurderinger knyttet til anvendelsen av begrepet ”særlig uavhengig stilling” i sine respektive miljøer og for å gjøre retningslinjene kjent for berørte ansatte.” Det har vært tre møter med tjenestemannsorganisasjonen om saken.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.