Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming www.sepu.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
”Vi blir aldri ferdig med LMH”
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Fra prøving og feiling til
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Pedagogisk analyse.
LP-modellen SePU, Lars Arild Myhr
PP-tjenestens rolle i utvikling av god pedagogisk praksis
Kommunikasjon i veiledning (analysemodelen)
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
2B: Nåværende empirisk analyse
UIA – høsten -13 • Ny BLU • Yrkesfaglærerutdanning (Fem nye utdanninger innefor 8-13) • U-trinnsatsingen 1.
Workshop Kongsvinger Ledelse i oppvekst.
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Systemrettet arbeid i PP tjenesten
Skrivestien.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Skolebasert kompetanseheving Klasseledelse
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
1 EALTA – Europeisk organisasjon for språktesting og -vurdering
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Cafédialog – elevmedvirkning
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Forskningsresultater Norske LP-skoler Presentasjon av noen forskningsresultater En undersøkelse i forbindelse med evaluering av LP-modellen gjennomført.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Skolevandring.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Den gode skole Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning.
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Effektiv undervisning
Skolebasert kompetanseutvikling
Relevant questions for the Reference Group
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Helhetlig modell av skolen som lærende organisasjon
Utskrift av presentasjonen:

Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming www.sepu.no

Hargreaves og Fullan (2012) Det mest misbrukte forskningsresultatet for tiden er: «Kvaliteten til læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevens læring.» (s.15) Læreren er vitterlig nøkkelen. Men det betyr ikke at vi skal fokusere på å utvikle og belønne individuelle lærere. (s. 21) Høyt presterende (skole-)systemer kjennetegnes av at så å si samtlige lærere er i bevegelse. Det er et skoleanliggende, et profesjonsanliggende, et systemanliggende (s. 22) www.sepu.no

Fire grunnleggende premisser for skoleutvikling (Timperley 2008): God undervisningspraksis har en utjevnende effekt i forhold til faktorer som sosioøkonomi, hjemmeforhold og samfunnsmessige forhold. Undervisning er en kompleks aktivitet. Refleksjon framfor instrumentalisme Utvikling av profesjonell praksis er sterkt influert av den kontekst læreren praktiserer i. Læring bør involvere hele organisasjonen Det er viktig å bygge på betingelser som fremmer lærernes læring. www.sepu.no

”Teacher proffessional learning and development” (Timperley 2008): Fokus på ønsket læringsutbytte, ansvarlighet for å sjekke resultater. ingen prosjekter / metoder har egenverdi. Utfordring å få til raske læringssløyfer – how do we know if we make an impact Integrasjon av kunnskap og ferdigheter hos lærerne. For mange eksempler på enten / eller, integrasjon krever utprøving og refleksjon Tilstrekkelig lokal tilpasning Målet er å fremme fleksibilitet i undervisningspraksis (TPO) Utfordrer lærernes grunnleggende faglige begreper / holdninger. Involvere etablerte sannheter Varierte læringsformer, inkl praksis Ta høyde for at dette berører faglig og personlig identitet Senter for praksisrettet utdanningsforskning

”Teacher proffessional learning and development” (Timperley 2008): Muligheter til å bearbeide ny kunnskap sammen med andre. Økt læring Skolekultur Involvering av eksterne veiledere. Expertise external to the group of participating teachers is necessary to challenge existing assumptions and develop the kinds of new knowledge and skills associated with positive outcomes for students. Senter for praksisrettet utdanningsforskning

”Teacher proffessional learning and development” (Timperley 2008): Aktivt lederskap med skoleledere som støtter og etterspør lærernes utviklingsprosess. Tre roller som må fylles: Utvikle en visjon for nye muligheter. Administrere og organisere læringsmuligheter Prioritere, unngå konkurrerende prosjekter. Opprettholde momentum. Endringsarbeid har en varighet på tre til fem år for å sikre varig endring i praksis. Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Individuell utvikling Eirik Irgens Individuell utvikling Individuell drift Kollektiv utvikling Kollektiv drift www.sepu.no