Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

UIA – høsten -13 • Ny BLU • Yrkesfaglærerutdanning (Fem nye utdanninger innefor 8-13) • U-trinnsatsingen 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "UIA – høsten -13 • Ny BLU • Yrkesfaglærerutdanning (Fem nye utdanninger innefor 8-13) • U-trinnsatsingen 1."— Utskrift av presentasjonen:

1 UIA – høsten -13 • Ny BLU • Yrkesfaglærerutdanning (Fem nye utdanninger innefor 8-13) • U-trinnsatsingen 1

2 Pilot i Agder Erfaringer - Det tar tid å etablere klare (og legitime) sammenhenger med pågående (avsluttede) satsinger på skolene - Ulik progresjon/komme i gang - Rektor og gode støttespillere er nøkkelen -medvirkning - Entusiasmen kommer!

3 Pilot i Agder Erfaringer - Det tar tid å etablere klare (og legitime) sammenhenger pågående (avsluttede) satsinger på skolene - Ulik progresjon/komme i gang - Rektor og gode støttespillere er nøkkelen- medvirkning - Entusiasmen kommer! Utfordringer - Identifisering av ”det nye” - Eierskap og identitet –begrepet skolebasert - Fremdrift – ansvar - Varig system - Elevmedvirkning og motivasjon - Erfaringsoverføring til fullskala - Tilbakeføring til utdanningene

4 Pilot i Agder Erfaringer - Det tar tid å etablere klare (og legitime) sammenhenger pågående (avsluttede) satsinger på skolene - Ulik progresjon/komme i gang - Rektor og gode støttespillere er nøkkelen – medvirkning - Entusiasmen kommer! Utfordringer - Identifisering av ”det nye” - Eierskap og identitet –begrepet skolebasert - Fremdrift – ansvar - Varig system - Elevmedvirkning og motivasjon - Erfaringssoverføring til fullskala - Tilbakeføring til utdanningene Forskning – et hav av muligheter - Rektor som pedagogisk leder - Hvor langt inn klasserommet strekker satsingen seg? - Knytning til profesjonsetisk plattform

5 Utdanningsdirektoratets oppsummering • Skoleledelsen på mange skoler har satt av god tid til skolebasert kompetanseutvikling, har plan for arbeidet og har forankret valg av satsingsomra ̊ de hos lærerne • Enkelte UH-institusjoner har godt grep om utviklingsarbeidet, ba ̊ de innad i egen institusjon og i tett samarbeid med skoleeier og skoleleder, samt GNIST prosjektleder • Lærere ved enkelte skoler har uttrykt at de er fornøyd med bidraget fra UH, og de ønsker seg mer av det samme (aksjonslæring) 5

6 Utfordringene – oppsummert fra Udir • Skoleledelse som ikke tar eierskap og styring i utviklingsarbeidet. Manglende kompetanse og motivasjon for a ̊ lede utviklingsprosesser • Manglende forventningsavklaring mellom skoleeier/skoler og UH skaper frustrasjoner og skuffelser, og lite motiverte lærere til a ̊ delta i utviklingsarbeidet • Manglende ”bestiller-kompetanse” hos skoleeier/skoleleder. Hva ønsker skolen a ̊ bli bedre på? Hvilket nivå er de på? • Komplisert aktørbilde. Har alle en omforent forsta ̊ else av satsningen, planer og sin rolle? • Manglende forsta ̊ else for regning som grunnleggende ferdighet på tvers av fag 6

7 7 Behind the classroom door ( Goodlad & Klein 1970)

8 Michael Fullan: - a deep sense of moral purpose - knowledge of the change process - capacity to develop relationships across diverse individuals and groups - fostering knowledge creation and sharing and the ability to engage with others Oppsummert: people, program, process 8

9 Skolebasert kompetanseutvikling -mer enn dokumenter • De som har bestemt • De som gis implementeringsansvaret • De som skal utøve reformen • De som reformen skal nå Ofte utakt i informasjonstilgang, eierskap og engasjement • Careful planning focuses on 3 factors: 1. People 2. Programs 3. Process 9


Laste ned ppt "UIA – høsten -13 • Ny BLU • Yrkesfaglærerutdanning (Fem nye utdanninger innefor 8-13) • U-trinnsatsingen 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google