Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Norges beste barnehage
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Norges beste barnehage
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Barnehagene – det første og viktigste skritt i oppvekstspolitikken Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
KS ORDFØRERKONFERANSE ”UTDANNING I VERDENSTOPPEN” Kunnskapsminister Øystein Djupedal Oslo 9. mai 2007.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Tidlig innsats for livslang læring
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Framtidens barnehage.
Etikk i pedagogisk arbeid
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Hommelvik barnehage ”Sammen om samhandling”
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
Styrermøte 16.september 2010.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Barnehagepolitisk offensiv
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen

2 Kunnskapsdepartementet Rammeplanen m/temaheftet Stortingsmelding nr. 41, Kvalitet i barnehagen Senter for IKT i utdanning

3 Kunnskapsdepartementet Formålsparagraf - noen presiseringer Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barns behov for omsorg og lek, fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang Barna skal få utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tipasset alder og forutsetninger

4 Kunnskapsdepartementet Stortingsmelding nr.41, Kvalitet i barnehagen Ved å gi barn et minimum av kunnskap om digitale verktøy, vil barnehagen være med på å motvirke digitale skiller blant barn og bidra til sosial utjevning

5 Kunnskapsdepartementet Senter for IKT i Utdanning Senteret skal fremme utvikling av IKT i utdanning av lærere og førskolelærere, samt andre ansatte i barnehagene Senteret favner fra barnehage via grunnopplaæringen til lærerutdanningen og førskolelærerutdanningen