Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale."— Utskrift av presentasjonen:

1 Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon
Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI), Førskolelærerutdanningen (FLU) 2008/2009 Heltid og deltid Eli Gjølstad, IKT-seksjonen, LUI Kristin Holte Haug, LUI, FLU, pedagogikkseksjonen KHH/EG Høgskolen i Oslo

2 Dagens program IKT integrert i førskolelærerutdanningen og IKT i barnehagen Lærestøttesystemet Fronter Fronters nyhetsfunksjon IT-instruksen ved Høgskolen i Oslo (HiO) Kort demonstrasjon av praktiske eksempler Aktivering av konto ”Lekse til mandag"

3 IT-lærere FLU grunnutdanning
Eli Gjølstad Kristin Holte Haug

4 IKT er sentralt i lærerutdanningen
Rammeplan for førskolelærerutdanningen (UFD, 2003) Utdrag: … bruke IKT i barnegrupper… …bruke IKT som hjelpemiddel for organisering, kommunikasjon, lek og læring… …i pedagogisk arbeid med barn skal kunne arbeide kreativt og kritisk med bruk av IKT sammen med barn…

5 IKT i barnehagen – Bruk av digitale verktøy i pedagogisk arbeid
Barn bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap (Rammeplan 2006:21). Se også:

6 Mål - Studiehåndboka - FLU
IKT og læring: Gjennom arbeidet med fagene og IKT-undervisning skal studentene tilegne seg grunnleggende ferdigheter i og kunnskaper om IKT og læring slik at IKT inngår som en naturlig del av planlegging, gjennomføring og evaluering i studiet og yrke, og slik at de kan være personlige IKT- brukere i studietiden. Ferdigheter i og kunnskaper om IKT er relevant for de fem fagovergripende målområdene fra rammeplan for førskolelærerutdanning:

7 IKT i førskolelærerutdanninga
IKT integreres i fagene IT-kurs koordineres etter tema og oppgaver generelt i studiet Oppgaver i IKT blir integrert i oppgaver i fagene for eksempel i arbeidskravet i perioden ”Introduksjon til førskolelærerstudiet” (Heltid) og ”Medsstudentrespons” i uke 44 og ”Praksisseminar” i desember 08” (Heltid)

8 Det kreves at studentene holder seg oppdatert elektronisk
IKT-timeplanen på nett Nyheter (oppslag) i Fronter alle praktiske beskjeder gis her Fronter generelt el. E-post (leses enten i Fronter, e-postprogrammet på studentmaskinene eller via = samme e-post overalt) LUIs nettsider enheter – LUI – Faglige sider Høgskoleveven generelt

9 Lærestøttesystemet Fronter
Pålogging Brukergrensesnitt (”det vi ser på skjermen”) Toppmenyen Personlig startside Studentene har tilgang til ulike ”rom” Rommenes startside (”rom”) Rommets venstre verktøyliste – ulik fra rom til rom

10 Fronter oppbygging for F08
Kullrom Studierom Innleveringsrom (”Arbeidskrav og Eksamen”) Hva ligger hvor? Ulike Nyheter/Oppslag – må leses daglig!

11 IT-instruksen ved HiO For å få utdelt brukernavn og passord til HiO-nettverket må dere godta IT-instruksen = Sunn fornuft! For studenter – IT – Viktig: Les IT-instruks

12 Kort demonstrasjon av praktiske eksempler

13 ”Lekse” til mandag: Aktiviser din konto på høgskolenettverket
Aktivisering av konto: Eller: Må aktiviseres så snart som mulig og minst et døgn før kurs i Fronter [Første døgn etter aktivisering må gammelt passord brukes i Fronter]

14 Lykke til med studiet og IKT og LMS’et Fronter!


Laste ned ppt "Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google