Fremtidbilder For å lede og for å være pedagog trenger vi noen fremtidsbilder på hvor vi skal hen. Da vet vi hvor vi skal plassere stabbesteinene for å.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Hvis vi var gjess... Ahh!.
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
*BEST Consulting Group
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Dialogtorg i Kristiansand
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Kompetente barn og unge
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Aktivitet på Mestringssenteret
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Barns læring, voksnes ansvar!
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Etikk i pedagogisk arbeid
Undervisningssektoren 2015
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Strategi- og aktivitetsplan
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Fra kommunevisjon til ”hel ved” i det pedagogiske mangfoldet. Erling Barlindhaug Skole- og barnehagesjef Øvre Eiker.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Kompetanse for mangfold
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Klar ferdig gå….part three!
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Utskrift av presentasjonen:

Fremtidbilder For å lede og for å være pedagog trenger vi noen fremtidsbilder på hvor vi skal hen. Da vet vi hvor vi skal plassere stabbesteinene for å sikre oss at vi er på riktig vei, selv om det kan gå opp og ned og det kan være svingete, Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Fremtidsbilder Tanken styrer ofte våre handlinger. De tanker, forestillingsbilder eller scenarier vi danner oss, vil være med å styre vår ledelse, vår pedagogikk og våre handlinger i hverdagen Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Fremtidsbilder Ole Berrefjord har arbeidet med Scenarier 2020 og skissere to ulike scenarier: Et pessimistisk: 2+2 = 3 Et optimistisk: 2+2 = 5+ Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Scenario 3 Kortsiktighet Jakten på kjappe klipp Snevre egeninteresser Liten interesse for andres behov Beslutningsansvar undergraves Intoleranse Skapertrang i båndtvang Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Scenario 3 Tette skott mellom subkulturer Sektorinteresser hersker Etatsinteresser rår Revir, prestisje, sjalusi ”De – oss” tenkning Stengsler i handlingsmiljøet Detaljrytteri Jantelov Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Scenario 3 Dette er egenskaper som forsterker hverandre, blir til et knippe, en vrangknute som man lett kan brenne av mye energi på, med lite eller sogar resultat: 2 + 2 = 3! Vi kaller dette svinnenergi. Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Scenario 5+ Langsiktighet Jakt på fremtidige verdier Brede interesseflater Ekte interesse for andres behov Utløp for skapertrang Beslutningsansvar respekteres Evne til å leve med motstridende syn Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Scenario 5+ Generøsitet Vanlig å oppsøke hverandre Åpne linjer mellom subkulturer Sektorinteresser forenes Etatsinteresser finner hverandre ”Vi i samme båt” tenkning Mange åpne kanaler i handlingmiljøet Utpreget vilje til å skille skitt og kanel Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Scenario 5+ I scenario 5+ er mange involvert i et mangfoldig nettverk, det er åpne forbindelser, mange møteplasser; i sum: Et sterkt nettverk; med nerver og puls; virkelig en kraft å møte de utfordrende omgivelsene med! Her er mangfold Her er sterke spisser Her er felles handlekraft Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Fremtidsbildet for scenario 3 VELFERDSINDIKATORER Helse Utdanning Arbeid,arbeidsforhold Meningsfull fritid Inntekt til å skaffe seg varer/tje Bolig Personlig trygghet Sosiale nettverk Politiske ressurser Rent fysisk miljø KALDERE,SKRINNERE SAMFUNN Sykere, mer uføre Ja, men overfladisk Utrivelige og utrygge Kjedsomhet Mange sliter med hverd.økono. Bolignød for mange Mange er redde Utbredt ensomhet Politisk apati Faktisk dårligere Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Fremtidsbildet for scenario 5+ VELFERDSINDIKATORER Helse Utdanning Arbeid,arbeidsforhold Meningsfull fritid Inntekt til å skaffe seg varer/tje Bolig Personlig trygghet Sosiale nettverk Politiske ressurser Rent fysisk miljø VARMERE,FYLDIGERE SAMFUNN Friskere, sunnere Klokere, dyktigere Godt arb.miljø, god bedriftskultur Opplevelser De fleste har så det rekker og litt til Bolig for alle Fravær av frykt Samvær og samtale Levende demokrati Faktiske forbedringer Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Organisasjonskart Byråd Kommunaldirektør Strategi og utredning Resultatenheter Barnehager Skoler PPT Idrettsdistrikter Idrettsetat Oppvekstetat Barnehage – Skole Oppfølgingsenheter i bydelene Fellesadministrasjon Strategi og utredning Økonomi Myndighetsnivå 2 Myndighetsnivå 1 Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

METAFOR LEDELSESUTVIKLING Hvert vingeslag i en gåseformasjon skaper en oppdrift for fuglen som flyr bakom. Ved å fly i V-formasjon legger flokken til 71% større flygeavstand enn hvis de hadde fløyet alene. Læring: Å fly i samme retning og å skape et fellesskap gjør at man kan komme lenger raskere og lettere enn ved å fly alene. Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Felles fremtidsbilder – hvor finner vi dem? Barnehage: Rammeplan for barnehager Barnehage til beste barn og foreldre (st. meld. nr 27-99/2000) Barnehagevurdering (Tampen brenner!) Utforming av barnehager(Storbysamarbeidet) Ny barnehageplan for Bergen Barnehagereformen Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Felles fremtidsbilder- hvor finner vi dem? Skole: Læreplan for den 10-årige grunnskolen-L97 Kultur for læring(st.meld.nr.30/2003-2004) Skolebehovsplanen Den kulturelle skolesekken Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Felles fremtidbilder – hvor finner vi dem? Idrett: Idrettsmeldingen 2000 for Bergen Resept for et sunnere Norge-2002/2003 Statens egen idrettsmelding 2002 Økt fysisk aktivitet, et samarbeidprosjekt mellom 4 departementer Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Felles fremtidsbilder – hvor finner vi dem? Scenarier 2020 5+ varianten Støttes av visjoner og mål i plandokumenter innenfor barnehage, skole og idrett Hvordan jobbe mot 5+ ? Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Prioriteringer høsten 2004 Stabilisere ny organisasjon Utvikling av program for ledelsesutvikling Utvikling og iverksetting av lederkontrakter OU- prosjekt for PP-tjenesten Fellesmøter med resultatenhetslederne Alle barn og unge skal oppleve mestring i forhold til eget potensiale (evner og anlegg) Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Mandat for utvikling av lederutviklingsprogram Utforming av: Verdigrunnlag Ledelsesfilosofi Ledelseskultur Visjoner og mål Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Mandat for utvikling av Lederutviklingsprogram Programpakken skal inneholde: Et felles lederutv.program m/ind. tilpasninger Et rekrutteringsprogram for fremtidige ledere Et masterprogram i ledelse Et program for basal driftskompetanse Et Lederforum-program(” Leadership Corner”) Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

God ledelse God ledelse er å finne i det helhetlige lederskapet; der den strategiske orienteringen er tydelig der det er et våkent blikk for oversikt og sammenhenger der oversikten gir strategisk detaljinnsikt der det er sterk interesse for å tenke om fremtid, utvikling og nye muligheter Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Lederutviklingsprogrammets filosofi Det skal: Tilkjennegi et positivt og optimistisk syn på ledelse Bygge på ideen om at det er mulig å inspirere ledere til å involvere seg i endrings- og utviklings-prosesser i egen resultatenhet og at ledernes systematiske handlinger virkelig kan føre til forandring til det bedre for enheten/organisasjonen Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Lederutviklingsprogrammets filosofi Det skal: Strekke seg etter en utvikling av ledernes rolle/funksjon i organisasjonen som utvikler den i en mer humanistisk og demokratisk retning som inkluderer krav, ansvar, grensesetting og fasthet Føre til et mer systematisk arbeidsmønster blant lederne Gjør lederne både visjonære og mål- og resultatorienterte Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Lederutviklingsprogrammets filosofi Det skal: Øke tilfredsheten med Bergen kommune hos brukerne, innbyggerne og nærings- og organisasjonslivet Gjøre Bergen kommune enda mer attraktiv som arbeidsgiver Bidra til mer effektiv ressursutnyttelse og høyere produktivitet Uvikle tilretteleggende ledelse, myndiggjorte medarbeidere og orientering mot omgivelsene Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Lederutviklingsprogrammets formål Det skal: Utvikle en reflektert, bevisst, målrettet og problemløsende leder som i samarbeid med andre i og utenfor organisasjonen kan stimulere og tilrettelegge planmessig arbeid for å nå virksomhetens mål Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Utvikling av program for Ledelsesutvikling Arbeidsgruppe lager 1. utkast(workshop) Deltakere: 2 fra sentral byrådsavdeling + 1 fra arb.giverseksj. 1 oppvekstrådgiver 2 fra barnehage 3 fra skole 1 fra PP-tjenesten 1 idrett Eksterne konsulenter Alle enhetsledere deltar i videreutvikling av 1.utkast (felles ledersamling) Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004

Minner på: Arrangement for bergensskolen: onsdag 22. september 2004. Sted: Torgallmenningen Gratis buss! Påmelding til Rune Jenssen Byrådsavdeling for oppvekst - Foiler fra Harald Noss - ledersamling 12. august 2004