Veiledningssenteret Indre Salten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Rekruttering til utdanning
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
SKOLENS KARRIEREVEILEDNING
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Veiledningsverktøy og tiltak
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Velkommen til kurs i karriereveiledning
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
DM NHO som bidragsyter i karriereveiledningen Leiv Roald Thu
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Overgangsprosjektet NY GIV
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Karriereveiledning i Telemark
Fagsamling 2013 Karriererådgivning i prosjekt til fordypning Merete Leming/Merethe Schjem ”Karriereveilening”; mye motstand i starten da mange.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Prosjekt til fordypning
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Programfag til valg på Haugalandet Idedugnad 1.Februar 2008 Aase Soland Bjelland, Haugalandet Skole – Arbeidsliv, Koordinator Programfag til valg (PTV)
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Hjalmar Johansen videregående skole
Velkommen til Hjalmar Johansen vgs.
Tromsfylke.no Go Campus Tverretatlig oppstartssamling 10. april 2014 Randi Ovesen Ass.rektor SMI-skolen, og prosjektleder Ny GIV – Overgangsprosjektet.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Drop-In metoden i skolen
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Karriereveiledning i grupper
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Rådgivernettverket Karrieresenterets rolle i arbeidet mot skolene Samarbeidsavtalen.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Studiespesialisering
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Veiledningssenteret Indre Salten Videregående skoles rolle og arbeid med karriereveiledning Nina Tande Hansen, leder YOU Indre Salten og rådgiver Fauske vgs Leif Magne Eggestad, rektor Fauske vgs Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Indre Salten skoleregion: Felles inntaksområde for Fauske og Saltdal videregående skoler - 750 elever 4 kommuner med 9 grunnskoler - Årgangstall 240 elever (16 åringer) Felles veiledningssenter YOU Felles OT, PPT og RKK Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Veiledningssenteret Indre Salten Litt historikk Felles rådgivernettverk grunnskole – videregående skole fra 1994, vgs ansvarlig Lokal yrkes- og rekrutteringsmesse Forebygging av frafall, tilbud til OT-ungdom: APO ►Entreprenørskap på timeplanen ► Forkurs yrkesvalg ►YOU ungdom Partnerskap for karriereveiledning, - Veiledningssenteret Indre Salten. Etablert 2004 Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Veiledningssenter Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skoler VO/flyktninge-undervisning Grunnskoler i Fauske kommune Veiledningssenter Indre Salten tilbud 5 dager i uken, 100% stilling, 3 veiledere. Lokaler i videregående skole Grunnskoler i Sørfold kommune Grunnskoler i Beiarn kommune RKK INDRE SALTEN Grunnskoler i Saltdal kommune NAV

Veiledningssenter Indre Salten Ungdom/elev Voksne 1. linje YOU veiledning - i grunnskolen - i videregående skole 1. linje YOU veiledning - i NAV - i videregående skole Skolering ressurssenter Info 2. linje YOU veiledning Veiledningssenter Indre Salten Desentraliserte Studieverksted Fauske videregående skole Opus Saltdal videregående skole

Karriereveiledning i Indre Salten Samarbeid rådgivernettverkene i Fauske og Saltdal Utstrakt samarbeid grunnskole – videregående skole og felles planer. Lokal læreplan PTV, felles læreplanarbeid og minilæreplaner programområder Kompetanseheving, studier og sertifisering Kurs for kontaktlærere for å styrke YOU Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

YOU - kurs for kontaktlærere: Målgruppe: Kontaktlærere i grunnskole og videregående skole Mål: Kvalitetssikre YOU-/karriereveiledning i grunnopplæringa. Kvalifisere kontaktlærere til å gi karriereveiledning til egne elever. Bidra til at ”Programfag til valg” og ”Prosjekt til fordypning” får et lokalt innhold tilpasset den enkelte skole, blir utprøv og tatt i bruk. Innhold: Elementer i YOU-/karriereveiledning,- hva er karriereveiledning? Ståsted - YOU, søkning, frafall, arbeidsplasser, bosetting? Kunnskapsløftet. De nye fagene; Programfag til valg og Prosjekt til fordypning. -Hvilke konsekvenser får PTV og PTF for YOU? Veiledningsmetodikk, veiledningsverktøy og bruken av disse. Karrieremappe: - Kompetansepermen, Min framtid og karriereplan. Karrieresamtalen. Regional plan, - hvem gjør hva? Faglig ansvarlig: Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Elementer i karriereveiledning Valgkompetanse Selvforståelse Todelt innlegg: Karriereveiledning i forhold til deres ståsted, -10 kl Om videregående opplæring Karrierebegrepet, og hva er innholdet i det. Yrkes- og utdanningsinformasjon

Programfag til valg - PTV Forberedelsesfasen – Bidra til at eleven får et fundament som grunnlag for utprøving av programfag og utdanningsvalg Bli kjent med seg selv, - evner, anlegg og verdier. Tilbud og muligheter Gjennomføringsfasen – Bidra til at eleven tilegner seg nødvendig erfaring i forhold til ulike valgte utdanningsprogram. Jfr.minilæreplaner Innhente info om muligheter Vurderingsfasen – Bidra til at eleven opplever kvalitet og helhet i karriereveiledningen. Ta valg! Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

PTV - Programfag til valg PTF - Prosjekt til fordypning Omfang: PTV – 4t/u fordelt på ungdomstr. PTF – 6t/u på vg1 og 9t/u på vg2 Innhold: PTV utprøving av valgte ”utdanningsprogram”. PTF prøve ut deler av lærefag innen relevante utdanningsprogram. Innføring: PTV høst 2007, PTF vg1 - høst 2006, vg2 - høst 2007 Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Utfordringer knyttet til PTV og PTF: Grunnskole og videregående skole må samarbeide, - helhetlig plan med karriereveiledning – felles regional plan for det 13.årige løp. Vgskole må følge opp karriereplanarbeidet fra grunnskolen Forventninger til ulike skoleslag må avklares. Næringslivet en viktig samarbeidspartner, PTV og PTF må ikke konkurrere. Lokalt arbeidsliv bør involveres mer i forhold til innholdet i de ulike læreplaner, synliggjøre behov og etterspørre ungdommenes kompetanse Den enkelte skole har ansvaret for gjennomføring og praktisk tilrettelegging. Skolene må også vurdere egne opplegg i egen arena. Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Prosessorientert veiledningssamtale Individuelle samtaler nødvendig, avklar hvem som skal ha ansvar for dette, j.fr Håndbok for karriereveiledning: Kontaktlærer – rådgiver – veiledningssenter? Målet er ikke å gi ”svarene”- still spørsmål som hjelper den enkelte til selv å finne svaret gjennom refleksjon. Prosessen oppleves positiv da eleven selv har regien. Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Hvordan tenke for å lykkes ? Konklusjon: Finne match mellom den kunnskap du har om deg selv, dine ønsker og forventninger, og et framtidig yrke, - stemmer stekkodene ? Din strekkode Det ulike yrkes strekkode

Karriereplan (vg1 høst) Navn:_______________________________ Karriereplan (vg1 høst) Navn:_______________________________ Fødselsdato:______________ Hjemmeadr______________________________ Utdanningsprogram_________ Hvilket utdanningsprogram søkte du? 1________________ 2________________ 3________________ Bakgrunn for valget: Fritidsinteresser/hobby: Sterke sider i forhold til valgte utdanning og yrke: Plan for utdanninga, hva skal du bruke den til? Hvilket prosjekt ønsker du å fordype deg i (PTF)? Underskrift: Elev………. ……K.lærer………………. Foresatte…………………

Fra grunnskole til framtidig yrkesutøver. Karriereveiledning 8 og 9.trinn PTV Forberedelse og utprøving Karrieremappe og første veilednings-samtale 10. trinn Evt.ny utprøving. Refleksjon og kvalitetssikring av valg, søking til videregående skole. Andre veilednings-samtale, karriereplan VG1 PTF Ny refleksjon,evt. justering av karriereplan Fordypning i yrker innenfor valgte utdanningsprogram VG3 Veiledningssamtale VG2/VG3: Veiledningssamtale basert på utprøving/erfaring. Kvalitetssikring av rådgiver evt. veiledningssenter Karriereplan Fra grunnskole til framtidig yrkesutøver

Karriéreveiledning/-rådgivning – en ”risikosport” ? Vi overstrømmes av tips, råd, veiledning, biografiske metoder, trening/tutoring, mentor og mulighet for ulike typer coaching, med tilhørende ”verktøykasse”. Mange karriéreveiledere/-rådgivere befinner seg i en mellomtilstand mellom en tradisjonell rolle og en ny rolle som ennå ikke har funnet sin form? Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Dokumenterte - målbare effekter? Mindre frafall? Økt gjennomstrømning? Regional utvikling? Det krever en viss tid for å slå fast med sikkerhet om en ordning er bedre enn en annen. Opplevelsen av å være i en situasjon som forandres, påvirker deltakernes vurderinger. Vi må ta høyde for kortvarig begeistring og eventuelle skuffelser, men vi tror på det vi gjør. Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Veiledningssenteret Indre Salten Mindre frafall? 2003/2004 2004/2005 2005/2006 Elever Frafall Frafall i % Fauske 468 34 7,26 491 49 10!! 536 35 6,5 Saltdal 229 13 5,68 211 17 8,1 213 22 10,3 Bodøskole 975 75 9,95 1052 79 7,5 1117 91 Frafallstallsutvikling (fra Fylkestingssak 33/2007) Per 1.4.07 har 24 rettighetselever (+2 ikke rett) sluttet (4 har byttet skole), av 538 elever per 1.10.06. Tilsv. for Saltdal; 11 m/rett, 3 u/rett av 206 elever. per 1.10.06. Begge skoler ligge an ca 5% frafall i 2006/07 Ca ¼ oppgir feilvalg som årsak, mange flere gutter enn jenter slutter. Mange m/mye fravær. ½-part er hybelboere. Årsak? Motivasjonsvikt? Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Veiledningssenteret Indre Salten Økt gjennomstrømning? Vårt arbeid har medført større bevissthet om at videregående opplæring er viktig  flere vil fullføre. PTF ved YF, med utplassering en dag i uka på Vg1 De studiespesialiserende utdanningsprogram burde også hatt denne mulighet. Feks PTF på Vg2 Få folk raskere inn i arbeidslivet via ”Rett 1.valg”. Vi ønsker å unngå ”Fra skolebenk til attføring” og at ”Arbeidsdyktig ungdom må uføretrygdes.” Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Veiledningssenteret Indre Salten Regional utvikling? Mange aktører og tiltak er tilknyttet karriéreveiledningen og arbeid med å forebygge og forhindre frafall, fange opp og veilede ungdom og voksne til utdanning og arbeid, og som krever tid, ressurser og system: YOU-veiledning av ungdom og voksne, flyktninger og minoritetsspråklig Overgangen mellom skolenivå, samarbeidsfora og rutiner Alt. opplæringsarenaer, PTV/PTF og læringsmiljø i skole/ arbeidsplass OTs arbeidsmåter, rutiner, rammer og struktur Kompetanseutvikling av rådgivningstjeneste og kontaktlærere Dette vil kreve regional koordinering/kvalitetsikring knyttet til ”hvem gjør hva” og ”hvem skal betale”. Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Veiledningssenteret Indre Salten Veien videre? Tiltak på skolen, mellom skoleslag og mellom skolen og arbeidsliv vil bidra til mer refleksjon over tid, og et sikrere yrkes- og utdanningsvalg for eleven. Flere vil fullføre på normert tid, og den enkelte og samfunnet vil unngå kostnader knyttet til forsinkelser på utdanningsveien. Må tilpasses elevens (foresatte) behov for støtte og veiledning på de ulike nivå. De lokale læreplane i PTF, med nasjonale kompetansemål, må evalueres og justeres i samarbeid med lokalt arbeidsliv og utviklingsmiljø/veiledningssenteret. Regional utfordring: Nødvendig med rolleavklaring mellom karriére-veiledere og ”frontlinjeaktører” som kontaktlærer, rådgivere og OT-koordinatorer. Lokaliseringskamp? Forankring i skoleeieres planverk/budsjett. Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

”Da klokken klang, så fort vi sprang …..og ingen sto igjen og hang” Overgangene i utdanningsløp og mellom ulike skoleslag, er kritiske punkter som kan resultere i bortvalg/frafall. Tydelige rammer for skoledagen, skaper trygghet og trivsel. Klare grenser/normer, arbeidsdisiplin, innsats og læringsarbeid gir uttelling i form av økt motivasjon, gode mestringsopplevelser og økt gjennomstrømning. For elever som velger bort skolen, finnes få alt. læringsarenaer. Vi ønsker et ”Forkurs yrkesvalg”. Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

”Nei, nei gutt, dette må bli slutt!” Rettighetseleven har også plikter/forpliktelser Elevens kortsiktige interesse må ikke få dominere. Det er fortsatt lov å gi råd når en veileder! Ønsker en rådgiver/karriéreveiledertjeneste med både juridisk autoritet og personlig autoritet. I dagens ikt-samfunn er det mer enn noen gang behov for kontaktlærer-/rådgiver-/veilederautoritet som kan hjelpe og støtte elevene. Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Veiledningssenteret Indre Salten ”Å, jeg strever så med mine små, du! Jeg har tusen ting å tenke på, du!” En karriéreveileder/-rådgiver kan ikke vite alt, men skal kunne svare på det meste. Viktig å vurdere tids- og ressursbruk, samt se på organiseringen og framtidig lokalisering i forhold til primære målgrupper. Hver-tar-sin-del-og-så-danner-vi-et- profesjonsfellesskap. Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Storting og fylkesting vedtar: Innst. S.nr.16: (Oppfølging av ST.meld. nr .16): Rådgivningsfunksjonen blir todelt, med ulike kompetanse-kriterium for sosialpedagogisk og yrkes- og utdanningsrådgivning. Ønsker regionalt ”partnerskap for karriéreveiledning” og nettsteder for utdannings- og yrkesveiledning. Nordland fylkesting: (16.-18.4.) Tiltaksplan for økt gjennomføring Yrkes- og utdanningsveiledning, vurdering av realkompetanse og avklaring av rett til opplæring for voksne, skal i større grad ivaretas av regionale veiledningssentre. Ønsker en samordnet, nøytral tjeneste som ivaretar et livslangt læringsperspektiv. Dvs flere ”Veiledningssenter”. Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Den gode karriéreveilednings- og –rådgivningsutdanningen –finnes den? Gis det en profesjonsutdanning eller generell veilederutdanning? Holder kurstilbudene ønsket faglig nivå? Hva er relevant tilleggsutdanning for en lærer som ønsker å kvalifisere seg for å drive karriére-rådgivning/-veiledning? Er det en utdanning som har funnet sin form?  Håper Veiledningssentrene kan gi oss svarene! Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Fortsatt en søken etter identitet? Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole

Veiledningssenteret Indre Salten Noen spørsmål? Knyttet til vårt arbeid med å utvikle kunnskap og kompetanse, skape bedre samarbeid og koordinering av tjenester som kan fremme mestring. Veiledningssenteret Indre Salten Fauske og Saltdal videregående skole