NOKUTs erfaringer fra ekstern kvalitetssikring av doktorgradsutdanning Stein Erik Lid NOKUT - Avdeling for utredning og analyse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Institusjonelt samarbeid om mastergradsutdanning (privat/ statlig) 19. Oktober 2009 Aleksander Nikolic Organisasjons – og kvalitetssjef.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Database for statistikk om høgre utdanning - Fagskoledata - RFF årskonferanse, Bergen mai 2013 Maren Saxe, rådgiver DBH-F.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Hva er utdanningskvalitet?
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Mandat og rammeverk for evalueringen
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Gjennomføring av tilsynet
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Rolle og ansvar som SPA Prosess
NOKUT kommer!.
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Kartlegging av mobilitet
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Utskrift av presentasjonen:

NOKUTs erfaringer fra ekstern kvalitetssikring av doktorgradsutdanning Stein Erik Lid NOKUT - Avdeling for utredning og analyse

| 2 Utvikling i antall avlagte doktorgrader 2010: 7 universiteter, 9 vitenskapelige høyskoler, 6 høyskoler = 22 Organisert i brede fakultære programmer spesialiserte tematiske eller tverrvitenskapelige programmer forskerskoler

| 3 NOKUT, ”de nye akkrediterte” og ”de gamle etablerte” NOKUTs arbeid på programnivå har vært konsentrert om akkreditering av ”de nye” Kunnskap om kvalitetssikring av doktorgradsutdanningen i hele sektoren fra evaluering av kvalitetssikringssystemer

| 4 Analyse av NOKUTs tilsynsvirkemidler og resultater Akkreditering av nye doktorgradsprogrammer Tilsyn (revidering) av etablerte doktorgradsprogrammer Evaluering av institusjonenes system for kvalitetssikring Alle vurderinger utføres av sakkyndige komiteer med relevant kompetanse

| 5 Akkreditering [1] DBH tall for BI er ikke spesifisert på program, og tall for Leadership and organization er derfor ikke oppførtt. [2] Leadership and organization ved BI, Anvendte mikro- og nanoysystemer ved HiVe og Adferdsanalyse ved HiAk ikke medregnet. NOKUT har mottatt 19 søknader - 13 behandlet - 12 nye doktorgradsprogrammer ProgramInstitusjonGodkjentNye avtaler (2009) Totalt antall avtaler (2009) Avlagte Grader (2009) ProfesjonsstudierHiO SosiologiHiBo Mobile kommunikasjonssystemerHiA Leadership and organization[1]BI International managementHiA Religion, etikk, samfunnHiA Information securityHiG ProfesjonspraksisHiBo AkvakulturHiBo Prosess-, energi- og automatiseringsteknikkHiT Anvendte mikro- og nanosystemerHiVe AdferdsanalyseHiAk Snitt akkrediterte programmer[2] 5,214,8- Sum akkrediterte programmer Sum nasjonalt

| 6 Tilsyn (Revidering) ProgramInstitusjonNye avtaler (2009) Aktive kandidater (2009) Avlagte Grader (2009)[1][1] RettsvitenskapUiB7448 RettsvitenskapUiO76811 RettsvitenskapUiTø5223 FarmasiUiO11502 FarmasiUiTø[2][2]--- OdontologiUiB3275 OdontologiUiO7315 Sum reviderte programmer Sum nasjonalt [1] Dr. philos ikke medregnet [2] 2009 tall fra UiTø for farmasi ikke tilgjengelig pr

| 7 Evaluering av system for kvalitetssikring Gjennomføres systematisk ved alle institusjoner hvert 6`te år NOKUT har evaluert kvalitetssikringssystemet ved 20 av 22 institusjoner på et tidspunkt de hadde doktorgradsutdanning UniversiteterVitenskapelige høgskolerHøgskoler Norges teknisk- naturvitenskapelige universitetDet teologiske menighetsfakultetetHøgskolen i Bodø Universitetet for miljø- og biovitenskapHandelshøyskolen BIHøgskolen i Gjøvik Universitetet i AgderMisjonshøgskolenHøgskolen i Oslo Universitetet i BergenArkitektur- og designhøgskolenHøgskolen i Telemark Universitetet i OsloNorges handelshøgskoleHøgskolen i Vestfold Universitetet i StavangerNorges idrettshøgskoleHøgskolen i Akershus Universitetet i TromsøNorges musikkhøgskole Norges veterinærhøgskole Høgskolen i Molde – vitenskapelig høgskole i logistikk

| 8 Akkreditering – Faglig vurderingsgrunnlag NOKUTs forskrift for akkreditering av doktorgradsstudier Må tilfredsstille minstestandarder Vurderingsgrunnlag: Studieplan (navn, reglement, kursportefølje, faglig profil og indre sammenheng) Fagmiljøets stabilitet, kompetanse og forskningsaktivitet Deltagelse i samarbeid og nettverk Infrastruktur Kvalitetssikring

| 9 Akkreditering - Vurdering av fagmiljøenes kompetanse og forskningsaktivitet 1/3 av førstegangssøknadene ikke tilfredsstillende Med enkelte unntak har fagmiljøene blitt vurdert som små og sårbare § Fagmiljøet skal drive aktiv forskningsvirksomhet med god faglig bredde på høyt internasjonalt nivå Lite publiseringsomfang Publiseringsgrunnlaget lite relevant for doktorgradsprogrammet Et fåtall vitenskapelige ansatte som publiserer Hva innebærer ”høyt internasjonalt nivå?” ”Best i klassen” ansett som et urimelig krav Har NOKUT bidratt til å senke kvaliteten på doktorgradsutdanningen, eller er høyt internasjonalt nivå på forskningen et urealistisk krav?

| 10 Akkreditering - § Planen skal vise at studiet har tilstrekkelig faglig nivå, bredde, dybde og indre faglig sammenheng Kriteriet med høyest andel underkjenninger av førstegangssøknader (40 %) Manglende integrering av faglige interesser Forskergrupper/fagmiljøer framstått som separate tilbydere av kurs og forskningsoppgaver Søknader har omfattet fagmiljøer som ikke har relevans Stipendiatene må oppleve en ”merverdi” ved å få tilgang til den samlede kompetansen Manglende indre faglig sammenheng kan være resultat av: Synliggjøre summen av faglig kompetanse og størrelse ved institusjonen Strategiske søknader (universitetsambisjoner)

| 11 Akkreditering - Infrastruktur Krav til relevant faglig og teknisk/administrativ infrastruktur Samtlige førstegangssøknader godkjent Nivået ofte vurdert som svært godt og i flere tilfeller imponerende

| 12 Hva er sammenhengen mellom rekruttering og kvalitet? NOKUTs akkrediteringsforskrift angir ikke eksplisitt at rekrutteringspotensial skal vurderes Signaler om sammenheng mellom rekruttering og kvalitet Kunnskapsdepartementet: minste kritisk masse avgjørende for kvalitet Flertallet av NOKUTs sakkyndige komiteer har påpekt rekrutteringens betydning for kvalitet Ulike syn på forholdet mellom størrelse og kvalitet

| 13 Kvalitetssikring NOKUT vurderer kvalitetssikring av doktorgradsutdanning både ved akkreditering og evaluering av institusjonenes kvalitetssikringssystemer Kriteriene for evaluering av kvalitetssikringssystemer 1. Stimulans til kvalitetsarbeid og kvalitetskultur 2. Mål, plan og ledelsesforankring 3. Innhenting av dokumentert informasjon om kvalitet i studiene 4. Analyse, vurdering og rapportering 5. Bruk av kunnskap til kvalitetsforbedring

| 14 Kvalitetssikring Kvalitetssikring av doktorgradsutdanningen som del av institusjonens kvalitetssikringssystem – eller ikke? Kvalitetssikringssystemer ofte bedre tilpasset ”masseutdanning” enn doktorgradsutdanning med relativt sett få kandidater og stor grad av individuelle studieopplegg ”Studieadministrativ” vs. ”forskningsadministrativ” innretting - Studieutvalg - Forskningsutvalg - Studentevaluering - Kvalitetssikring av stipendiatenes forskning - Rapportering - Medarbeidersamtaler og ansatte rettigheter - Stipendiatmedvirkning i - Integrering av stipendiatene i fagmiljøene ”studentenes utvalg” Kvalitetssikringssystemenes formelle og strukturelle innretting har betydning for kvalitetsarbeidets relevans og fokus

| 15 Hvilke forhold er det særlig viktig å kvalitetssikre? Sammenfatting av sakkyndige vurderinger fra akkreditering og evaluering av kvalitetssikringssystem Faglig kvalitetssikring individuelle prosjektplaner og opplæringsdel avhandling og disputas Forutsetninger for gjennomføring kandidatenes kompetanse prosjektplan gjennomførbar innen tidsrammen finansiering, utstyr og samarbeidsavtaler Veilederkapasitet og kompetanse rutiner for å sikre progresjon Regulering av partenes ansvar, rettigheter og plikter Kontraktsfesting av rettigheter, plikter og ansvarsforhold Kriterier/rutiner for skifte av veileder og gjensidig terminering av kontrakt