Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
-ikke bare for zippylæreren…
-ikke bare for zippylæreren…
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Mobbing i barnehagen?.
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Norges Beste Barnehage
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Glitre barnehage.
Rolighetsmoen barnehage
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Forventninger til oss som skole:
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
-ikke bare for zippylæreren…
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lyshovden Oppveksttun!
Lek og Læring i barnehagen
Drop-In metoden i skolen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Barnehagens samfunnsmandat
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Dramafaglig prosjektarbeid
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hva er viktig for elevers læring?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Velkommen til nytt barnehageår på Pytten og Dinglebein! I år har vi hilst velkommen til hele 12 nye barn og 2 nye voksne. Det har vært en del tårer, men.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Hvorfor en overgangspakke?. Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
«Saman set me spor» Fleksibilitet Respekt Omsorg Glede
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Glad og trygg, på jakt etter kunnskap
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive - ikke overta/ gripe for tidlig inn- hvordan kan barna bli gode på konflikthåndtering dersom de aldri får anledning til å prøve Positiv ledelse - holde fast på utviklings støttende kommunikasjon – Marte meo Tydelig leder i forhold til alle foreldrene.

Studietur New Zealand PEDAGOGISK DOKUMENTASJON: Følge opp barnemappene - bytte ut gjøre med lære Planer ut til foresatte skal ha mer fokus på mål- og læringsutbytte Synliggjøre våre mål og visjoner slik at det kommer ”under huden” på alle. Vise hva barna har lært ved fotorammer, fotostory, dagtavle med bilder,utstillinger etc. Lage felles maler- spare tid

Studietur New Zealand LÆRINGSMILJØ Gi hverandre positive tilbakemeldinger - ta andre på fersken i å lykkes! Utfordre personalet i å reflektere over hvorfor de er på jobb i vår barnehage Se på det fysiske læringsmiljøet inne – og ute ? hva forteller det? Flytte noen aktiviteter ut Fokus på LEK. Er leker tilgjengelige for barna - hva må fylles på- og hvilke barn trenger voksen hjelp til å igangsette leken. Gi felles opplevelse

Studietur New Zealand Hva gjør vi videre Referere fra turen til de ansatte, perm med bilder og forelesninger Vise fotostory og film på personalmøte Gjennomgang av alle planer, bytte ut GJØRE med LÆRE. Skriftlige mål inn i hvert barns perm (portfolio) Dokumentere mål og læringsutbytte Endre barnehagens fysiske og estetiske læringsmiljø Deltagelse i prosjekter i regi av NBB Fokus på forventninger til foreldrene Tydeliggjøre krav og forventninger til ansatte