KUNNSKAP TIL Å MESTRE ARBEIDSMARKEDET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
TUNGT OG ENSFORMIG ARBEID
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
INVIVO a/s = levende, i utvikling
Veiledning av elever / lærlinger
Bilder fra fagdag i Namsos:
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
NY IA-AVTALE MED FOKUS PÅ NÆRVÆR
Sykefravær Kort om dagens sykefraværsdebatt

Dagens situasjon – v/Lise Oppegaard og Paal Haavorsen
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Eldrid Hodneland Rasmussen
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Undervisning om Joyce Travelbee
ARBEIDSEVNEVURDERING
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
Godt innhold i avklaring
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Arbeidsevnekartlegging
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Barn som pårørende.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Seatrans Trade and operators 12 Chemical tankers 1 TC 2 Seismic 3 Paper/Industry 2 RO-RO 4 TC 3 Newbuildings.
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Barn som pårørende.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tiltaksgjennomføring ved Modum industri AS Nøkkelprosesser.
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Invitasjon til Helt sjef!
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Arbeidsrettede virkemidler
Rus - arbeid og aktivitet
? Innhold i program WOW Statlige tiltak og tjenester Kommunale
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Invitasjon til Helt sjef!
Fysisk og psykisk helse
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

KUNNSKAP TIL Å MESTRE ARBEIDSMARKEDET

”En presentasjon av et nytt oppfølgingstiltak!!!”

Dagens situasjon

Eksisterende båser: Fremmedkulturelle Psykisk syke Langtidsledige Muskel og skjelett Attføring Vondt i ryggen Sansetap Sykemeldte Sosialt yrkeshemmede Kvalifiseringsstønad +++++ Rehabilitering Ungdom Fattigdom Langtidsmottakere av sosialstønad Evner Rus Vilje Individstønad Senior Ordinære arbeidssøkere

Hvor skal de??? Fase systemet AMO VTA Arbeidspraksis Match Avklaring Kurs APS AB Opplæring IO Jobbklubb Utdanning +++++ Kvalifiseringsprogrammet

En fellesnevner…

I jobb vs. ikke i jobb

Hovedutfordring: Redusere/eliminere avstanden mellom arbeidsgivers krav/forventinger om fungering og arbeidstakers tanker og antakelser om fungering

Hvilke forventninger har du til en/ei som Du får 75 % avslag på? Du får gratis?? Du får penger for å ta i mot??? Som kalles yrkeshemmet????

Hvilke tanker og antakelser om egen fungering ville du hatt dersom det var deg???

NAV`s fremstilling/båssetting bidrar til å øke arbeidsgivers skepsis… ”Flere yrkeshemmede får arbeid…” (Jens Stoltenberg) ”Vi må bruke arbeidskrafts reservene…” (Tor Saglie) AB: Kan tilbys yrkeshemmede som har behov for tilrettelegging og oppfølging for å få eller beholde arbeid. Avklaring: Tilbys yrkeshemmede dersom behovet for arbeidsmarkedstiltak er uklart. APS: Kan bare tilbys yrkeshemmede med særlig usikre yrkesmessige forutsetninger og med behov for tett og bred oppfølging.

Men… Arbeidssøker er yrkeshemmet i yrket som vedkommende kommer fra, ikke i yrket han/hun skal inn i!!! Ingen kan ta ethvert yrke; alle er yrkeshemmet!!!

Avstandsstigen Arbeidsgivers krav/forventninger Avstand til målet Arbeidssøkers antakelser og tanker om fungering Avstand til målet Tiltak/båssetting Fremstilling av arbeidskraft

Hvordan bli tent på å mestre? Alle har et grunnleggende mestringsmotiv Personens subjektive vurdering av muligheten for å lykkes Personens subjektive vurdering av verdien av det å lykkes Avstand til målet Nærhet til målet Personen Oppgave/mål Angsten for å mislykkes Lysten til å lykkes

Metodisk tilnærming Personen Oppgave/mål Personen definerer seg selv Utførte arbeidsoppgaver Teoretisk kunnskap Personlige egenskaper Personen definerer arbeidsmarkedet Deler opp arbeidsmarkedet Innhenter informasjon om hva som kreves av teoretiske kunnskaper, praksis og personlige egenskaper Personen beslutter tiltak for å nå målet Utarbeider jobbsøkeverktøy Jobbsøkeaktivitet Oppfølger utfordrer tanker og antakelser for å redusere avstanden til målet Avstand til målet Nærhet til målet Personen Oppgave/mål Angsten for å mislykkes Lysten til å lykkes

Pyramid of Information Processing Domains Tanker om beslutningstaking Vite hvordan man tar beslutninger Kjenne seg selv Kjenne til valgmuligheter

Oppgave SCI

Hva forårsaker endring?

Hva gjør vi? Vi tar utgangspunkt i livet/erfaringer Vi gir en stabil relasjon Vi skaper forventinger om å mestre Vi veileder på teori og teknikk for å lykkes Vi jobber med 100% av det som gir endring!!!

Mestringsstigen Arbeidsgivers krav/forventninger Eventuelle tiltak Fremstilling av arbeidskraft Nærhet til målet KUNNSKAP TIL Å MESTRE Arbeidssøkers antakelser og tanker om fungering

Hva er en yrkeshemning/ yrkeshindring? Adferd Noe arbeidssøker gjør/ikke gjør, sier/ikke sier, skriver/ikke skriver som gjør at arbeidsgiver ikke våger og ansette vedkommende.

Hva er attføring/ arbeidsmarkedstiltak Hver enkelt arbeidssøkers egne ”trumf-kort”. Alt for å redusere/fjerne arbeidsgivers eventuelle skepsis.

Hva jakter vi på??

Inntektsevnen Må sees som en funksjon av personens: I = H x P x O Helse Personlighet Omgivelser I = H x P x O Er kun gyldig innenfor de omgivelser som den er skapt. Kan ikke direkte overføres andre omgivelser, skjermet sektor har derfor ”ingen” automatisk verdi/nytte

Trenger vi en skjermet sektor?

Jeppitijepp!!! Vi trenger den skjermede sektoren til å trene opp ønsket adferd. Dette for ikke å ødelegge mulighetene på det ordinære arbeidsmarkedet. Redusere eller eliminere avstand til arbeidsgiver. Og for å vedlikeholde og utvikle den enkeltes ressurser og kompetanse, for de som har behov for det.

Eksempler på når en skjermet avklaring vil kunne være hensiktsmessig: For å dokumentere fremmøtekompetanse. For å øve opp fleksibilitet. For å prøve et bestemt yrke. For å prøve ut en bestemt arbeidsbelastning. For å prøve ut en bestemt arbeidssetting. For å øke selvtillit/mestingsfølelse. Der det er hensiktsmessig i forbindelse med en myk tilnærming til arbeidslivet og det ikke lykkes å etablere det i det ordinære arbeidsmarkedet. Jobbsøkeaktiviteten ikke er tilfredsstillende. Der det er hensiktsmessig i samarbeide med ekstern behandler.

Hvem er yrkeshemmet?

Hvem er yrkeshemmet?

Man trenger en som har kunnskap nok til å tørre å utfordre… …og en trygg mestringsarena å spille på

Retten til å mestre gir plikten til å utfordre seg selv

Hva har vi tro på? IO prinsipper Fokus på ordinært arbeid En til en kontakt Praktiske løsninger på reelle arbeidshindringer Høy intensitet – høyt tempo Langvarig oppfølging Parallellitet i tiltak og behandling

Hva har vi tro på? Relasjon som virkemiddel Vet at det blir et avbrutt løp før de starter; lite motiverende Vet ikke hvem de skal forholde seg til i fremtiden; utrygghet Mulig ventetid for å komme inn; etter 2 uker er det målbart økende symptomtrykk på psykiske lidelser Lange stønadsforløp (44 måneder i snitt) Må fortelle sin historie om og om igjen; tvinger arbeidssøker å snakke sykdom/forklare hvorfor de ikke er i arbeid gang på gang Vanskelig å ta lærdom av et tiltak som ikke førte frem om ikke oppfølger kan følge arbeidssøker i prosessen

Hva har vi tro på? En strukturert og aktiv veiledning på jobbsøkeadferd Sparring på taktikk i forhold til jobbsøkeaktivitet Jobbsøkeaktivitet i hele perioden Utfordre for å mestre arbeidshindrende adferd i et trygt miljø med kyndig veiledning

Fordeler for arbeidssøker: Fokus på ordinært arbeid hele perioden En oppfølger følger arbeidssøker gjennom hele attføringsløpet Stor grad av forutsigbarhet/trygghet Maksimal kontinuitet gjennom hele attføringsløpet Målrettet tiltaksbruk; maksimal motivasjon; optimalt resultat Ingen avbrutte løp underveis; stor mestringsfølelse Kortere attføringsløp

KUNNSKAP TIL Å MESTRE