Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark Midtveiskonferanse,
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Norskopplæring Elevar som har rett til særskild norskopplæring etter opplæringslova § 2-8 skal få opplæring etter ei tilpassing til læreplan i norsk eller opplæring etter Læreplan i norsk som andrespråk. Forskrift til opplæringsloven, endret 1.mai 2005
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Aksjonsforskningen skal belyse Organiseringsformer Arbeidsmåter … I NORSKOPPLÆRINGEN
Å kunne lese i norsk er en grunnleggende ferdighet som norskfaget tar et særskilt ansvar for gjennom den første leseopp- læringen og den videre opplær- ingen som fore- går gjennom hele det 13- årige løpet.
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Lese…en fellesnevner i prosjektet Et utgangspunkt for Oslo kommunes prosjekt Svake leseresultater Norsk Det sentrale leseopplæringsfaget Aksjonsforskningen Fire delprosjekt med fokus på organisering og arbeidsmåter som direkte eller indirekte fremmer lesekompetanse
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Klasseromskulturer for språklæring BYGGE MILJØ FOR Lesing som språklig praksis Lytte, snakke, lese, skrive i samhandling Lesing som funksjonell og kulturell praksis Lese for å lære. Lese for identitetsutvikling og danning i et flerkulturelt samfunn
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse klasse LEK MED ISBJØRNSPRÅK Språklig bevissthet som grunnlag for lesing HVA MED ”BJØRNENE”? Om arbeid med grunnleggende ferdigheter i nivådelte grupper
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse klasse BRUK AV EVENTYR FOR Å ØKE LESELYST OG LESEFERDIGHETER AVISER PÅ BASE 4. BEVISSTHET OM SPRÅK OG SJANGER
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Vår aksjonsforskningstilnærming – fire prinsipper Dobbelt formål (prinsipp 1) Bidra til å utvikle praksis (skape innovasjoner) Bidra til å utvikle ny kunnskap om praksis Bygger på samarbeid (prinsipp 2) Skole – Høgskole
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Faseinndeling i de enkelte prosjektene bidrar til rolle-avklaring ForskerLærer ForberedelsesfaseXX PraksisfaseX RefleksjonsfaseXX RapportskrivingX Rapportering - Erfaringsdeling XX
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Aksjonsforskningstilnærming fortsatt… Koblet til nettverk og kompetanseutvikling (prinsipp 3) Bidra til å gjøre læreres erfaringer synlige (prinsipp 4)