Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse 14.9.2006 Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER Evaluering og kompetanseutvikling vedrørende forsterket tilpasset norskopplæring Oppdrag for Oslo.
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Mål: Samle bibliotekressursene i kommunen min Hvordan skal jeg få til det?
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tilpasset opplæring AU 1
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Ungdomstrinn i utvikling
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Didaktiske analysekategorier
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
OBSERVASJON av tolærertimer
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Læreplan i samisk som førstespråk
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark Midtveiskonferanse,

Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Norskopplæring Elevar som har rett til særskild norskopplæring etter opplæringslova § 2-8 skal få opplæring etter ei tilpassing til læreplan i norsk eller opplæring etter Læreplan i norsk som andrespråk. Forskrift til opplæringsloven, endret 1.mai 2005

Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Aksjonsforskningen skal belyse Organiseringsformer Arbeidsmåter … I NORSKOPPLÆRINGEN

Å kunne lese i norsk er en grunnleggende ferdighet som norskfaget tar et særskilt ansvar for gjennom den første leseopp- læringen og den videre opplær- ingen som fore- går gjennom hele det 13- årige løpet.

Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Lese…en fellesnevner i prosjektet Et utgangspunkt for Oslo kommunes prosjekt  Svake leseresultater Norsk  Det sentrale leseopplæringsfaget Aksjonsforskningen  Fire delprosjekt med fokus på organisering og arbeidsmåter som direkte eller indirekte fremmer lesekompetanse

Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Klasseromskulturer for språklæring BYGGE MILJØ FOR Lesing som språklig praksis  Lytte, snakke, lese, skrive i samhandling Lesing som funksjonell og kulturell praksis  Lese for å lære. Lese for identitetsutvikling og danning i et flerkulturelt samfunn

Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse klasse LEK MED ISBJØRNSPRÅK Språklig bevissthet som grunnlag for lesing HVA MED ”BJØRNENE”? Om arbeid med grunnleggende ferdigheter i nivådelte grupper

Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse klasse BRUK AV EVENTYR FOR Å ØKE LESELYST OG LESEFERDIGHETER AVISER PÅ BASE 4. BEVISSTHET OM SPRÅK OG SJANGER

Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Vår aksjonsforskningstilnærming – fire prinsipper Dobbelt formål (prinsipp 1)  Bidra til å utvikle praksis (skape innovasjoner)  Bidra til å utvikle ny kunnskap om praksis Bygger på samarbeid (prinsipp 2)  Skole – Høgskole

Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Faseinndeling i de enkelte prosjektene bidrar til rolle-avklaring ForskerLærer ForberedelsesfaseXX PraksisfaseX RefleksjonsfaseXX RapportskrivingX Rapportering - Erfaringsdeling XX

Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Aksjonsforskningstilnærming fortsatt… Koblet til nettverk og kompetanseutvikling (prinsipp 3) Bidra til å gjøre læreres erfaringer synlige (prinsipp 4)