Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
VERDIGHETSPRINSIPPER
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Hvordan intervjue en forsker?
Hønefoss politistasjon
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Dine sterke sider – slik andre ser dem
- Hovedrolle eller birolle
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
GROW modellen.
- roller og forventinger
Aggression Replacement Training
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Om å skrive om litterære tekster
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Se Verden – Se Livet.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Avdeling for sosionomutdanning
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Opprettholdende faktorområder
Drop-In metoden i skolen
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
SOKRATES: ”Jeg kan ikke lære deg noen ting. Alt jeg kan er å stille de rette spørsmålene så du kan finne svaret”
Veiledning og rådgiving
Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. Matt. 7,17 Hva tenker vi om Molde menighet?
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe, Jeg kan bare få dem til å tenke! Socrates 470 f.k – 399 f.k

Oppgave 2+2 Tenk på en person som du har møtt i løpet av livet som fungerte som en god coach for deg. Det kan være en lærer leder, trener eller lignende: Hvordan vil du beskrive den personen? Hva gjorde han/hun?

Coaching – en definisjon Coaching - en toveis prosess hvor personer utvikler kompetanse gjennom praktisk erfaring, veiledning og systematiske tilbakemeldinger innenfor rammene av organisasjonens mål.

Coaching Prestasjonfokusert Få frem potensial Ansvarliggjørende Likeverdig relasjon

Positiv mestringstro 5

Ledere som coacher hjelper medarbeidere til å: Fjerne indre hindringer for god ytelse Utvikle Tenkemåte Væremåte Læremåte Kilde: Morten Emil Berg Gjenomgang av hva coaching er Røtter tilbake til antikken ”mentor” – veiledning. Opprinnelig hente fra idretten ”the inner game of tennis/golf etc” Coachen har totalansvar for idrettsutøverens/lagets utvikling Skape best mulig resultat uten selv å ta over spillet Coaching i lederrollen er en prosess hvor en leder hjelper en medarbeider: De viktigste målene med coaching: Bidra til kontinuerlig og langsiktig læring Forsterke ønsket atferd Korrigere uønsket atferd Frigjøre potensiale og bidra til å skape energi og retning Utforske og utnytte den enkeltes talenter maksimalt til fordel for virksomheten Skape tette relasjoner som innebærer åpenhet og trygghet Individets muligheter - rolle - organisasjonens behov

Når kan ledere fungere som coach? Medarbeidere som har mer å gå på Medarbeidere som sliter med dårlig motivasjon Ved uhensiktsmessig atferd Når en planlagt oppgave ikke utføres etter forventningene

Coaching Formell Uformell

Hva gjør en leder som driver coaching Skaper en kontekst Avgrenser og skaper fokus Utvikler gode mål Stiller gode/virkningsfulle spørsmål Er 100 % tilstede - lytte aktivt

Hva gjør en leder som driver coaching Se mønstre hos medarbeidere Ikke la seg absorbere av innholdet Se etter og påpeke ressurser/talenter hos medarbeideren Være løsningsorientert

Grunnholdninger Mennesker ønsker å utnytte sitt potensial og å prestere Menneskers iboende ønske om å lære og utvikle seg Troen på at mennesker kan finne svar og løsninger på sine med problemer

Relasjonskvalitet 100 % tilstedeværelse Åpenhet Likeverdighet Medarbeideren bør jobbe / snakke mest

Stegene i Coaching Skape kontekst - kontraktere Få frem fakta – ”scanne” Avgrense og definere tema – ”foreta valg” Beskrive en ønsket tilstand - mål Få frem ideer og løsningsforslag Handling og oppfølging

Grow-modellen 1.Goal Hva er målet? 2.Reality Kartlegge status? Hva er viktig for deg å bruke denne samtalen til? Hva vil du oppnå med samtalen? Beskriv detaljert det du vil oppnå? Hva er tegn på at du har opnådd det du ønsker med samtalen? 2.Reality Kartlegge status? Hva er problemet / utfordringen? Hva kan være årsaken? Hvilke fordeler og ulemper er forbundet med situasjonen slik den er? Hva er det store bildet her? Hva er kjernen i det du sier? Hva mestrer du og hva mestrer du ikke? 3.Options Hvilke muligheter har du? Hva kan du gjøre for å løse problemet / utfordringen? Hvilke alternative har du? Hva er konsekvensen av de ulike alternativer? Hva er konsekvensen dersom endring ikke skjer? Er det alternative måter å se dette på? 4. Will Hvordan skal du få det til? I hvilken grad vil valget av løsning bidra til at du når dine mål? Hva er fordeler og ulemper ved din løsning? Hva må du si ja til for å gjennomføre din løsning? Hva må du si nei til for å gjennomføre din løsning? Hva kan være ditt neste skritt? Hva er tegn på fremskritt?

Eksempler på åpningsspørsmål Hva ønsker du å få ut av denne samtalen? Hva vil du snakke om? Hva er motivasjonen din for å snakke med meg? Hva forventer du av meg som din veileder? Hvor stor tro har du på at denne samtalen vil være nyttig for deg? Hva må skje for at du skal oppleve den nyttig? Hvilke erfaringer har du fra slike samtaler tidligere? Hva forventer jeg av deg som din veileder?

Kartleggingsspørsmål Hva er du spesielt opptatt av akkurat nå? Hva er det viktigst for deg å ta tak i? Hva er dine største utfordringer? Hvor ”brenner” det mest? Hvor står du akkurat nå? Hvor er du i prosessen akkurat nå? Hva trenger jeg å vite? Hva er hovedpoenget i det du vil fortelle meg? Hvor viktig er denne samtalen for deg?

Prosesspørsmål Hva kan hindre deg? Hvordan kan du hindre deg selv? Hva betyr dette for deg? Hvordan har du det akkurat nå? For at jeg skal forstå det bedre, hva kan du fortelle meg? Hva vil føre deg videre nå? Hva er mest nyttig for deg nå? Hva vil skje dersom du gjør A, B etc. Hva vil skje dersom du ikke gjør noe?

Avsluttende spørsmål Hvordan har denne samtalen vært for deg? Hva vil du ta med deg fra denne samtalen? Hva ønsker du å bli holdt ansvarlig for? Hva er det viktigste vi har snaket om? Hva er det første du vil gjøre med det vi har snakket om? Hva er det viktigste du har lært? Er det noe du vil fortelle eller si før du går?