FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
HVA ER FANFICTION? Friskriving Kreativ skriving Man skriver en litterær, oppdiktet tekst ut fra noe man er fan av
Eksempler: Skrive videre på personer eller scenarier. Endre slutten eller fortsette på en historie Skrive dikt inspirert av en bok, film, person etc. Fiktiv biografi Skrive videre på et dataspill Film, tegneserier
Ikke bare noe ”lokale greier” Fanfiction internasjonalt Fanfiction i Norge
Læringsplakaten gi alle elever og lærlinger/lærekandidater like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre stimulere elevenes og lærlingenes/lærekandidatenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet stimulere elevenes og lærlingenes/lærekandidatene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning
Læreplanene i norsk og engelsk mestre ulike skriverroller som finnes i skolens offentlighet og i samfunns- og arbeidsliv skrive tekster i ulike kreative sjangere bruke datateknologien til å arkivere og systematisere tekster lage og vurdere egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av litteratur og kunst
Skolens utviklingsplan -overordnede mål Skolens elever får individuelt tilpasset opplæring Skolens elever gis utfordringer og muligheter til økt kompetanse og personlig vekst Fanfiction/kreativ skriving er en mulighet til å drive tilpasset opplæring i skrivingen av tekster. Man kan velge inspirasjonsmateriale ut fra den enkeltes nivå/leseferdighet. Elevene kan utvikle sin skriving videre ut fra kommentarer både fra lærer og medelever.
Tilpasset undervisning Elevene velger ut fra egne interesseområder, eget nivå og forutsetninger Den enkeltes tekster kan videreutvikles ut fra kommentarer fra medelever og lærer. For de som liker / klarer bedre å tegne eller fotografere
Vurdering Elevene får trening i å vurdere eget og medelevers arbeid Elevene selv kan plukke ut de tekstene de er mest fornøyd med og få dem vurdert av lærer. Elevmedvirkning
Samarbeid Lærere / elever og skolebibliotek Lærer – lærer Elever - elever På tvers av klasser Evt. På tvers av skoler
De ulike prosjektene Vg1 Studiespesialiserende og idrettsfag: Engelsk Norsk
Utfordringer Må tilpasses programområde, den enkelte klasse og den enkelte lærer. Elevene er gjerne litt usikre i begynnelsen – de trenger ofte litt hjelp til å komme i gang. Viktig at tilbakemeldingene er konstruktive, begrunne kommentarene. Utfordring for læreren å rekke over alle tekstene.