FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
INTERRESSE DIFFRENSERING HELHET OG SAMMENHENG …. HVA TENKER VI OM DET? UT I FRA SIN EGEN INTERRESSE INSPIRASJON MOTIVASJON KREATIV TENKING.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Eksempler på fagvalg vg2 + vg3 ST+ID
Faginformasjon om programfagene for
Kroppsøvingsdidaktikk
EKSAMEN vg1 Studieforberende utdanningsprogram
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
STASJONSUNDERVISNING
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Skriving som kommunikasjon
Ca 900 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 3 HTArbeidstreningskl HTHverdagslivstreningkl HT Grunnkompetansekl elever.
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
FIRST LEGO League i Molde ?
Strategier og kompetanse
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Borre ungdomsskole
Journalistisk arbeidsmetode og Kunnskapsløftet. Det tabloide klasserom? Stord 7. mars 2008 ”Når nettene blir lange”
Bekkelaget skoles visjon:
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
PBL - PROSJEKT.
”Morderne” Fra novelle til film.
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Vurdering for læring.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Velkommen til Malvik videregående skole Sammen for Mestring, Vekst og Styrke.
Valg av programområde og fag til Vg2
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Arbeid med skriving i innføringstilbud
Hvorfor iPad i grunnskoleopplæringen?
Nasjonale prøver Sandved skole
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
IKT for læring Mattias Øhra.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Utskrift av presentasjonen:

FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING

HVA ER FANFICTION? Friskriving Kreativ skriving Man skriver en litterær, oppdiktet tekst ut fra noe man er fan av

Eksempler: Skrive videre på personer eller scenarier. Endre slutten eller fortsette på en historie Skrive dikt inspirert av en bok, film, person etc. Fiktiv biografi Skrive videre på et dataspill Film, tegneserier

Ikke bare noe ”lokale greier” Fanfiction internasjonalt Fanfiction i Norge

Læringsplakaten gi alle elever og lærlinger/lærekandidater like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre stimulere elevenes og lærlingenes/lærekandidatenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet stimulere elevenes og lærlingenes/lærekandidatene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning

Læreplanene i norsk og engelsk mestre ulike skriverroller som finnes i skolens offentlighet og i samfunns- og arbeidsliv skrive tekster i ulike kreative sjangere bruke datateknologien til å arkivere og systematisere tekster lage og vurdere egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av litteratur og kunst

Skolens utviklingsplan -overordnede mål Skolens elever får individuelt tilpasset opplæring Skolens elever gis utfordringer og muligheter til økt kompetanse og personlig vekst Fanfiction/kreativ skriving er en mulighet til å drive tilpasset opplæring i skrivingen av tekster. Man kan velge inspirasjonsmateriale ut fra den enkeltes nivå/leseferdighet. Elevene kan utvikle sin skriving videre ut fra kommentarer både fra lærer og medelever.

Tilpasset undervisning Elevene velger ut fra egne interesseområder, eget nivå og forutsetninger Den enkeltes tekster kan videreutvikles ut fra kommentarer fra medelever og lærer. For de som liker / klarer bedre å tegne eller fotografere

Vurdering Elevene får trening i å vurdere eget og medelevers arbeid Elevene selv kan plukke ut de tekstene de er mest fornøyd med og få dem vurdert av lærer. Elevmedvirkning

Samarbeid Lærere / elever og skolebibliotek Lærer – lærer Elever - elever På tvers av klasser Evt. På tvers av skoler

De ulike prosjektene Vg1 Studiespesialiserende og idrettsfag: Engelsk Norsk

Utfordringer Må tilpasses programområde, den enkelte klasse og den enkelte lærer. Elevene er gjerne litt usikre i begynnelsen – de trenger ofte litt hjelp til å komme i gang. Viktig at tilbakemeldingene er konstruktive, begrunne kommentarene. Utfordring for læreren å rekke over alle tekstene.