CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

2 Leseferdigheter og lesevaner
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Bokanmeldelser..
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Omstilling uten nedbemanning
Hva er aktivitet og deltakelse?
Overgangsprosjektet.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Den autentiske læringsdialogen
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Oslo.
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Kirsten Ribu HiO Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Strategier og kompetanse
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Mestringsmodell Breidablikk
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
Hva er TIP for meg og hvorfor har jeg noe å bidra med.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Mål og læring hos elever
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Velkommen til et nytt skoleår!
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Finstad skole Visjon: Sammen om læring
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Skrive for å lære Kursleder Eevi E. Beck
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter Liten eller ingen utvikling Skolen er ofte en arena hvor disse elevene er tapere Elevene er lei av å IKKE lære = Tungt å gå på skolen!

CASE VÅRE LÆRERE: Flere lærere sliter med liten digital kompetanse Flere lærere har dårlig selvtillit i forhold til bruk av IKT i undervisning Flere lærere kvier seg for å prøve nye veier til læring Flere lærere opplever det som merarbeid å bruke IKT, fordi de bruker like lang tid teknisk som faglig «Alle» lærere oppleves som kjedelige av elevene

Viktig at alle kan bruke de verktøyene! Wordle – Lage ordskyer Lesing og skriving har vært, er, og kommer til å bli de verktøy som brukes mest i skolen. Viktig at alle kan bruke de verktøyene!

Ordsky av sangen «yesterday» av Beatles

Elever Mange av våre elever sliter med det faglige De har lese- og skrivevansker De har lese- og skrivevegring De er vant til å mislykkes med skolearbeid De er leie av å IKKE lære Alt dette og mer, gjør at det er tungt å være elev

Hva? Sørge for at det betyr noe for elevene å skrive Gi elevene rettmessig gode tilbakemeldinger - som igjen bidrar til økt motivasjon Sørge for at alle elevene opplever at lesing og skriving er uvurderlige verktøy i livet Bidra til økt digital kompetanse – den 5. basisferdighet

Lærere Mange lærere har lav digital kompetanse De har ikke prioritert å lære det Ressurser, tid, arbeidsmengde o.l. De har prøvd, men mestret det ikke med en gang Faller derfor ofte tilbake til sitt gamle mønster De opplever det som mer krevende enn å gjøre det på «gamlemåten» Viktig at man får «godt betalt» i form av proft resultat

Hvordan? Lærer lager ordsky av tekst/sang Elevene gjetter; Hvilken tekst/sang? Elevene lager ordsky av tekst/sang Lærer gjetter; Hvilken tekst/sang? Elevene lager ordskyer av ulike tekster De andre elevene gjetter hvilken tekst/sang Deretter kan elevene lage ordskyer av eget skrevet materiale/dikt/dagbøker m.m.

Ordsky av sangen «Teddybjørnens vise» Ordsky av «teddybjørnens vise»

Hvorfor Wordle? Elever Får skrive om det de ønsker Morsomt å jobbe med, med farger, fonter og stiler «Forvandler» alle typer skrevet tekst Gir et proft resultat for en liten innsats Gir mestringsfølelse Alt dette ØKER motivasjonen for å lese og skrive

Hvorfor Wordle? LÆRERE De fleste lærere i Norsk liker å lese og skrive Vet forskjeller på tekster Og vet dermed hva man vil ha ut av ordskyen Får mange spennende undervisningsmuligheter Quiz, prøver, presentasjoner, diskusjoner Proft resultat for en liten innsats Utseende bestemmer du selv Bidrar til økt digital kompetanse All digital aktivitet stimulerer Dette mener jeg vil gi en bredere og mer tidsriktig undervisning

Ønsket effekt Elever Vekke interessen for å lese og skrive Skape mestringsfølelse Gi elevene verktøy de liker å jobbe med Skape delingskultur Utvikle digital kompetanse Gjøre noe nytt – utvikle undervisningen SKAPE FLERE FORNØYDE ELEVER

Elevenes motivasjon øker Lage ordskyer av egne tekster Lærerens motivasjon øker Lage oppgaver til elevene Bedre læringsmiljø Lese- og skriveferdigheter øker

Ønsket effekt Lærere Utvikle digital kompetanse Øke variasjon i type undervisning Se ting på nye måter Gi mestringsfølelse Gjøre IKT til et naturlig verktøy å jobbe med Følge med «i tiden» SKAPE FLERE FORNØYDE LÆRERE

Oppsummering Når man opplever læring er ikke dette verken kjedelig eller umotiverende. Derimot; dersom man ikke opplever læring blir det både kjedelig og umotiverende. Både lærere og elever må stimuleres til bruk av ulike undervisningsmetoder – Wordle er en av mange Skolen må være en arena for seier, ikke for nederlag!